PDA

View Full Version : Apakah punca-punca Overheating dan cara mengatsinya



Midnakal
18-09-05, 03:49 PM
Ok geng...kali nie apa kata kita bincang pasal masalah yg cukup simple tapi mmg cukup serius dan buleh membabitkan duit yang byk untuk proses pembaikpulih. Masalah overheating adalah satu masalah yg cukup memeningkan kepala kita jika kenderaan kita menghadapi masalah tersebut. Kalu bwk kereta dlm jam...perkhhh cukup tertekan....takut jekkkk meter temperature tuh naik sampai merah.....haaaaaa...!!! So apa kata kita bincangkan bagaimana untuk memastikan atau share tips tips untuk memastikan masalah ini dapat dielakkan. Dan jgn lupa untuk memberikan idea-idea bernas untuk modified atau mengubahsuai bahagian sistem radiator....waterpump...kipas...thermal censor....jenis material...dan lain lain. Ok geng....ayuhhhhhhhhh mulakan.

http://i22.photobucket.com/albums/b348/Midnakal/Aluminum_Radiator.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b348/Midnakal/Radiator.jpg
http://i22.photobucket.com/albums/b348/Midnakal/Radiators___Heaters.jpg

toyol
18-09-05, 07:38 PM
salah satu cara ialah dengan meninggikan bonet depan..tapi nampak poyo lak aku rasa
aku rasa itu solution paling simple dan murah utk sejukkan bahagian enjin...

compare ngan kete lain,aku punya kte punya temp tinggi..so ada la reason aku nak buek camtu..hehe

Midnakal
18-09-05, 07:53 PM
yeahh betul....itubuleh menghilangkan haba dengan cepat.... emm.... ada lagik tak geng geng mykakis yg sudi berikan pendapat ?

deicide
19-09-05, 04:03 AM
ermm...aku nyer keta dah pakai radiator aluminium...dgn system turbo..aku rasa temp enjin keta aku dah agak rendah berbanding dgn keta kawan2 yg lain...tanpa coolant dsb...hanya dgn kipas enjin dan kipas aircond yg sama besar dan cover dikeliling kipas dari aluminium

Waktong
19-09-05, 11:33 AM
Bahaya kalau kereta overheating niee....

kalau beli kereta 2nd bawak2 laa check part2 yg menjadi laluan air...eg radiator hose tak kira yg besar atau yg kecik. Hose2 kecik selalunya dibawah manifold...cuba tekan..kekadang kalau getah yg dah keras secara automatik ia pecah dan boleh nampak air mengalir...waktu yg sesuai nak test ialah selepas berjalan jauh...semua part kering...senang nak nampak tpt bocor....tapi tu laa engine panas semua part panas..kena laa tahan sikit..

Kalau ada lebihan kewangan kasi flush itu radiator..kasi buang karat2. Selain tu kalau boleh waterpump kasi tukar baru..ini barang kalau rosak tak ada warning...trus rosak & air kuar tak tertapis22...

kalau korang rajin kasi bukak itu thermostat then rendam dalam air panas..cuba tgk kalau part tu ok lagi automatik dia akan renggang bila air menjadi panas....kalau jadi sebaliknya bawak2 laa tukar..(tukar sendiri aje)

kalau terjadi overheating tengah berjalan...cepat2 berhanti....korang lepak2 laa dulu..sampai laa engine sejuk.....jgn ditambah air dlm radiator masa engine tengah panas. sebab

Air yg baru tambah (sejuk) + dgn air yg sedia ada (panas) akan menyebabkan gasket head terbakar...bila terbakar...head bengkok...kalau dah bengkok...tow aje laa ke bengkel..dah tak leh buat apa2 dahhh...kena skim aje laa head tuu...

Sebenarnya part2 standard eg. kipas standard dah cukup sifat utk menyejukkan engine, cuma yg menyebabkan kekadang jarum temperature tu naik disebabkan masalah2 seperti radiator tersumbat, air kurang atau kipas dah tak berfungsi ditahap maksimum w'pun still berpusing..

Tapi kalau nak lagi efficien cari laa kipas yg besau2..heheh eg kipas dari kereta continental...heheh sure bunyi mcm kapal terbang nak berlepass...

p/s: pengalaman aku kereta overheating kat bagan lalang waktu tengah malam....:(

Midnakal
19-09-05, 11:57 AM
wow Waktong...thanks for sharing ur tips kat sini....fuhhhh..kalu aku ler kena kat bagan lalang tuh ...tak tahu ler aku nak buat mcm mana....syahhhhduuuu bro.....!!!

Waktong
19-09-05, 01:13 PM
wow Waktong...thanks for sharing ur tips kat sini....fuhhhh..kalu aku ler kena kat bagan lalang tuh ...tak tahu ler aku nak buat mcm mana....syahhhhduuuu bro.....!!!

memang syahhhhduuu laa bro...kul 8 malam lebih overheating...terpaksa aku mintak tlg kat india area hutan kiri kanan...nasib baik laa diorg sanggup tlg aku......mcm pemintak sedekah aku....pinjam tools kat org...

aku sampai rumah kat kota d'sara lebih kurang pukul 4 pagi...hahaha

pengalaman pengalamannn

Midnakal
19-09-05, 01:33 PM
itu dia serba sedikit pengalaman sahabat mykakis.org pabila masalah overheating melanda.....thanks again waktong kerana sharing info.....so apa kata kita teruskan topik perbincangan kita nieh....wokehhh sambungggggggg.!!!

toyol
20-09-05, 07:59 PM
anyway..sapa tau harga radiator fan yg ngam utk 4g93?or ada sesapa nak tolak..

fatkimi
20-09-05, 11:19 PM
HMMmm...
overheat... jangan ler sebut perkataan tu lagi... adussss

sakitnyer....

said_sogo
21-09-05, 02:20 PM
kalau tak silap...... kalau le....
setengah kete.... bila panas baru kipas dia jalan.....
apa kata modified skit..... start je kete terus kipas jalan.
kureng skit panas dia....

ada kesan sampingan tak?

Waktong
21-09-05, 02:41 PM
kalau tak silap...... kalau le....
setengah kete.... bila panas baru kipas dia jalan.....
apa kata modified skit..... start je kete terus kipas jalan.
kureng skit panas dia....

ada kesan sampingan tak?

mmm boleh buat mcm tu...tapi tu laa..kipas cepat rosak...sebab berpusing memanjang.....

kalau keta2 racing diorg buang termostat....so air mengalir memanjang...tapi tak bagus gak ...sebab pengunaan petrol berlebihan...

Pepagi engine susah nak panas...minyak itam tak panas pun tak bagus gak...terlalu pekat...engine tak lancar

chipett
21-09-05, 03:16 PM
kalau tak silap...... kalau le....
setengah kete.... bila panas baru kipas dia jalan.....
apa kata modified skit..... start je kete terus kipas jalan.
kureng skit panas dia....

ada kesan sampingan tak?
aku wat gini kt kete aku lps oheating kt karak hway..start enjen terus kipas pusing..mmg enjin sejuk..tp mcm pikap selow..

p/s: kalo drive long dist tu usya2 gak radiator cap..huhuhu,aku terlupa nk tutup menatang nih le abih nyaris terbakau kete aku..seb baek.

Midnakal
21-09-05, 03:28 PM
thanks chipett....wokeh...kepada semua pangguna kereta...satu lagi pasal radiator nieh.....ada benda yg kat radiator tuh tak diambil kira.....contohnya.... penutup radiator tuh...a.k.a radiator cap pun penting .....ok cerita nya begini..sesetengah peminat kereta gemar membeli barang barangan aksesori untuk kereta ...so jadiknya ada yg membeli radiator cap yg baru....baguslah mcm itu...tetapi....yg selalu org lupa adalah tekanan radiator cap yg telah ditetapkan. Contohnya kalau radiator tuh ketahanan nya 1.1 psi atau bar ...hendaklah kita membeli radiator cap yg turut bertulis diatasnya 1.1 .....jgn lah kita membeli atau menggantikan radiator cap dgn tekanan yg berbeza dari itu atau lebih tinggi...maksudnya disini jgn ambil yg lebih dari 1.1. Hendak tahu kenapa ?
Well...sesebuah radiator tuh telah ditetapkan tekanannya ketika suhu panas...ini bermakna radiator cap yg digunakan hendaklah sama dgn tekanan radiator tersebut...jika kita pasang yg lebih tinggi contohnya 1.2 atau 1.5 atau sebagainya...masalaha radiator crack akan berlaku ...kerana suhu yg panas menyebabkan tekanan yg tinggi dlm radiator....dan salah satu cara utk melepaskannya secara automatik adalah dgn adanya radiator cap. Kalu kita perasan radiator cap biasanya akan ada sekali dgn spring dan juga valve getah...maka.... radiator cap bertindak melepaskan tekanan dan air ke dlm botol air yg berada berdekatan dgn kereta....cuba perhatikan bebetul....bila tekanan tinggi....sure air akan dilepaskan ke reserve tank yg kaler putih tuh...haaaaa. So kalau nak beli atau tukar radiator cap ...pilihlah baik dan sesuai....kalau idak....buat tambah penyakit jekkk...
Itu pasal kalau bebudak yg baru main kereta nieh selalu silap....suka suka jek tukar radiator cap tuh dgn yg jenis tidak sesuai....cantik kata mereka....tapi tau tau ajek...radiator dah crack....paip selalu pecah.....so .....jadikan lah iktibar....wokeh gang...yg mana ada tips tuh.....jgn lah malu malu untuk share kat forum ini....bubyeeee.

vivo
22-09-05, 03:11 AM
kalau tak nak enjin overheat senang jer....rajin2lah check level air,kipas dan minyak enjin tu ok tak?janganlah tgu bila pegi workshop baru mengelupor nak check.hose air kalau dah crack ke dah kembung ke kenalah tukar,tak payah tggu meletup nt 'barangkali sudah terlewat' yang teramat penting LEVEL AIR MESTI CUKUP jika KURANG dari situ kita dah boleh diagnois apa component tak baik kipaske,waterpumpke,radiatorke,fuseke,sensorke,rel ayke bla..bla....bla.intai2lah enjin tu sminggu skali.3 bulan skali tukarlah air radiator tu....tak payah nak modified lagi dah, manufacture dah pecah kepala buat suma tu...asalkan suma tu FUNGSI.bawak keta pun jgn nak jeling awek je..jeling gak temperature gauge tu.....oklah geng lu orang ingat ya..yang terpenting'PARAS AIR MESTI DIPERHATIKAN' sbelum TERKONO.tkasih

Midnakal
22-09-05, 03:24 AM
kalau tak nak enjin overheat senang jer....rajin2lah check level air,kipas dan minyak enjin tu ok tak?janganlah tgu bila pegi workshop baru mengelupor nak check.hose air kalau dah crack ke dah kembung ke kenalah tukar,tak payah tggu meletup nt 'barangkali sudah terlewat' yang teramat penting LEVEL AIR MESTI CUKUP jika KURANG dari situ kita dah boleh diagnois apa component tak baik kipaske,waterpumpke,radiatorke,fuseke,sensorke,rel ayke bla..bla....bla.intai2lah enjin tu sminggu skali.3 bulan skali tukarlah air radiator tu....tak payah nak modified lagi dah, manufacture dah pecah kepala buat suma tu...asalkan suma tu FUNGSI.bawak keta pun jgn nak jeling awek je..jeling gak temperature gauge tu.....oklah geng lu orang ingat ya..yang terpenting'PARAS AIR MESTI DIPERHATIKAN' sbelum TERKONO.tkasih
Aku sokong sangat lah statement kau vivo ....buat lah segala modifikasi kat sistem penyejukan kereta korang...buat lah apa saja pun.....tapi ...kalu water level tuh dahtunjuk air kurang .....atau tak ada air.....emmm......sia-sia.....!!!

chipett
22-09-05, 10:51 AM
kete aku termostat dah kasi buang & kipas sambung direct memusing memanjang..lagi bagus,air sentiasa je mengalir kt enjin..tp nk dikira kan kalau ada lagi baik..tp buat camni minyak parah la sikit..tp enjin menten..

hot_cruel
22-09-05, 11:17 AM
tsk..tsk..tsk... sedih worrr :( tgh korang dok membincangkan isu ni tetiba overheating ni terjadi lak kat keta aku mlm tadi ... nasib baik kena kat area rumah ..tgh parking dgn enjin dan aircond on...gi tapau makanan..ader la dlm 10min then gi kat keta tgk temperature meter zupppp kat atas..almost touch the maximum line... since dah dekat kat rumah aku terus jer drive and meter back to normal :cool:

lepas makan gi balik kat keta check everything okay ..water level dlm radiator ngan tank okay ... so not waterpump problem ... on aircond dua2 kipas berpusing...so not a electronic problem ... aku suspect maybe radiator/hose tersumbat...gonna checkup kat pomen this saturday and see what is the real cause.... hopefully it is not gasket head terbakar...tak pasal2 kena top overhaul:(

anything will post later what is the main cause of it:confused:

~DonJuan~
22-09-05, 11:17 AM
Aku pernah kena cenggini gak radiator overheat..! !

Masa tu aku pegi konvoy member kawin....On d way nak balik tu aku ada satu bunyi yang halus dari bahagian hadapan...Cuak gak masa tu nak plak member yg lain tengah berdesup kat koner2( ikut jalan kampung tak ikut highway) ...Tetiba kelajuan kereta bertambah kurang walhal rasanya nak abis pedal aku tekan...

Tapi temperature pada meter tak menunjukkan overheat...Meggelabah la gak dlm kesunyian mlm jam 3 pagi tu...Nasib masa tu kedudukan keta aku no 4 dari depan kira yg terawal gak la berentap koner ikut jln dalam kat area Seremban/Nilai tu...Maka kete diberhentikan dan pemeriksaan dilakukan......( mana la tau kot2 ada hantu tersepit kat bawah keta ker aku langgar binatang ker) Member yg lain suma pun ikut berhenti la....Nasib suma berhenti....Yang terlajak pun ada...Yg kat depan terus hilang tak perasan kat belakang...Check punya check ada la member yg sorang dia tgk radiator aku dah kering....Suluh pun harap torchligh dlm kegelapan malam....Nasib ada yg bawak tool box n spare mineral water...Klu tak mana la nak cari air ngan tool box kat tgh hutan kiri kanan tu.....

Tapi isi punya isi air tak gak penuh2....Eh apahal lak ni? Test pusing kunci baru la dia naik Temperature kat tahap maksimum...Dengan kesamaran mlm tu aku try suluh kat hos radiator tu...La pecah rupanya patut la.....Tak perasan air byk melimpah kuar kat bawah maklum la gelap mana la nak nampak atas rumput lak tu berhenti..Klu bubuh bergelen-gelen air dari pihak SYABAS pun takkan penuhnya.....Dengan kepakaran yg ada aku potong hos tu bagi pendek n try conect balik...Nasib yg pecah kat bahagian hujung hos....

Alhamdulliah perjalan diteruskan...Esok terus serang kedai spare part keta beli yg baru...Yg ORI...Ingat dptkan yg ORI n spek yg betull..:D :D

Hushh!! Pengalaman...pengalaman mlm hari lak tu..Nasib ramai2..klu sengsorang mmg takut gak mau aku lari tinggal keta takut Idrusz ke Pontianak ke Pocong ker Sundel Bolong ker....! !Kang tak pasal dia offer tanya bang nak pinjam tool tak?? Ishh!! Bancau ! ! Bancau! ! !:confused: :confused:

chipett
22-09-05, 01:58 PM
petua kalau overheating berlaku..

1) berhenti serta merta & mati enjin.dan cek samada air ader bocor meleleh-leleh kt area radiator/hos2 getah.cek jugak spare tank air radiator tu.kalau tgk dh kering sah la air xde.kalau air masih byk tp mengelegak maknanya enjin gila babeng panas.jgn wat papa,tggu enjin betul2 sejuk.

2) bila enjin dh agak sejuk(seelok2nya tggu 10-15 min),baru bukak radiator cap.hati2 masa bukak.pelan2 takut air yg masih panas memancut kt muka plak.bila dah bukak akan kelihatan lobang radiator..yg ada 2 kemungkinan,pertama air keluar melimpah2 atau yg kedua lobang tu kering kontang.

3) bagi kemungkinan pertama problem tu mybe dsebabkan olih radiator yg tersumbat atau perjalanan kitaran air dr radiator melalui hos tersekat.kemungkinan juga termostat yg dh hancus.atau juga heater sensor yg dah sewel.

4) bagi kemungkinan kedua problem spt ini mybe disebabkn olih kecuaian pemilik kereta sendiri kerana lupa nk top-up air radiator.asyik nk lenjan je kesana-kemari...atau juga berlakunya kebocoran di tempat2 yg dirasakan sesuai spt radiator,hos dsb.

5) bg kereta yg dah terlampau overheating(mcm yg penah jd kt keta aku dulu),nk tau gasket head terbakar ke tak just start enjin bagi ada bunyi gekgekgek(jgn bg idup).tgk kt lobang radiator tu.kalo ade air yg memancut2 nk keluar tu tandanya gasket head terbakar la tu.gasket kalo dh rosak efek skali kt head.mesti bengkok sbb panas sgt.so,kalo jd mcm ni sila lah talipon tow truck utk mengheret keta ke woksop.tp,kalau air dlm lobang tu tersedut ke dlm maknanya gasket masih sihat..just kena tggu lama sket utk top-up air and start tgk balik dia punye temp.

ok...

fatkimi
23-09-05, 12:14 AM
hmmm.. untuk kesekian kalinya.... telah berlaku hari ini... pada KANCIL MYVI aku.. hahaha... 660cc VVTi...

tengah balik dari warisan jam2.15 ptg... kat persimpangan BOMBA cyberjaya, sekali aku tekan minyak tak jalan...kereta bergerak dan terus aku tengok meter temperature... WAHHHHH.... dah H... aper lagi... terus aku matikan enjin dan berhenti tepi.... hmmmm

lepak jap ngan aweks2 dalam keta nie, lepas tu call member aku datang ambil minah2 ni dan bawak air sekali..... pastu aku terus meluru ke bonet hadapan, bukak spare tank air, hmmm kering..... adesss..... pastu amik air minirel kasi taruh kat spare tank... pastu lihat berasap keluar dari mana tah.... aduii...

dalam 30 minit kawan aku datang bawak air, masa tu keadaan dah sejuk ... m,asukkan air... dan lihat memang kering.... aku dah cuak dah... lepastu ajer bila dah penuh aku cuba luaht2 HOST radiator... tekan2 ... mak oi... satu main HOST dah pecah dan merekah.... pergh... nasib baik... terus naik van dan cari host baru.. kat kedai area DENGKIL.... aku dah gelabah dah nie... takut kena TOP OVERHAUL ... mati aku....

kena rm20 untuk original KANCIL HOST.... adesss...
terus pasang dan hidupkan enjin, tunggu 3 minit.... biar cap terbuka dan tekan minyak dan tambah air... air masuk kedalam.... lepas tu tutup cap dan jalan....

lepas abis keje jam 6.... terus meluru ke kereta dan lihat air.... hmmm.. bagus ... takder pengurangan.... lepastu check minyak itam...dan terus chow....

SEPTEMBER yang sungguh menyayat hati.... SATU kete dah KENA TUKAR ENJIN KOSONG, dan satu lagi tadi tu dah cuba menaikkan darah JANTUNG aku...

tolonglah sayang... keta kancil ku... jangan lah kamu merajuk hati.. dan membuat ku bimbang.... aduh SALEHA..

Midnakal
23-09-05, 02:19 AM
ya rabbi fatkimi....kenapa lah nasib kau nieh........manjang overheating menghantui diri dan kereta kau ....emmm.....kenapa yerrrr.... cian kat fatkimi...semoga perkara ini tak berlaku lagi kat kau fatkimi.....!!!

bahjan
23-09-05, 02:36 PM
yups.. for me, pepagi b4 start the day, tengah sejuk sejuk tu, check radiator, air bateri. these stuff ni tak elok if top up when engine panas. tak cukup just add on.. rather than kering. it can cost u more

Sergeant Mendoza
23-09-05, 02:42 PM
Adusssss, kete aku overheating dah. Puncanya? Aku lupa pasang balik radiator cap lepas isi air. Cam siot jer aku rasa. Sampai kat highway, aku nengok ada asap kluar dr bonet. Sib baik dekat ngan plaza tol. Bila buka bonet, radiator cap dah tarak (dah aku lupa pasang balik :mad: ), minyak itam dah tersembur kuar. Lepak jap, isi air, telefon kawan suruh bawak radiator cap baru. Lepas tu hantar kat proton punya service centre. Dia kata ok jer, tak perlu ganti apa-apa, tambah minyak itam jer. Betul ker :confused:
Mintak tolong member sumer, apa perlu aku buat? Kena top overhaul ker? Brape kos yer?

Waktong
26-09-05, 12:27 PM
Adusssss, kete aku overheating dah. Puncanya? Aku lupa pasang balik radiator cap lepas isi air. Cam siot jer aku rasa. Sampai kat highway, aku nengok ada asap kluar dr bonet. Sib baik dekat ngan plaza tol. Bila buka bonet, radiator cap dah tarak (dah aku lupa pasang balik :mad: ), minyak itam dah tersembur kuar. Lepak jap, isi air, telefon kawan suruh bawak radiator cap baru. Lepas tu hantar kat proton punya service centre. Dia kata ok jer, tak perlu ganti apa-apa, tambah minyak itam jer. Betul ker :confused:
Mintak tolong member sumer, apa perlu aku buat? Kena top overhaul ker? Brape kos yer?

kalau lepas tu tak ada masalah berbangkit pakai aje laa..tak perlu tukar...hehehh

bukan kerosakan part2 engine..tapi kelalian sendiri..hehhehe

Midnakal
05-10-05, 03:40 AM
Punca kerosakan radiator dan cara membaikinya
RADIATOR adalah antara komponan penting dalam enjin kereta. Kerosakan pada radiator boleh menyebabkan enjin panas dan pecutannya kurang baik.
Sekiranya keadaan itu berlaku, anda tidak perlu panik sebaliknya berhentikan kenderaan dan cuba lakukan pemeriksaan. Cara ini lebih baik daripada membiarkan enjin kereta anda panas dan mungkin terbakar.

Panas pada bahagian enjin berpunca daripada pelbagai faktor termasuk kurang bekalan air dalam radiator, paip radiator tersumbat, kekotoran pada sirip radiator dan kerosakan pada termostat sistem penyejuk.
Selain itu, sistem penyalaan kurang tepat, kerosakan pada sistem saluran petrol, ekzos tersumbat, masalah cekam, brek bergesel dan cara pengendalian kenderaan yang kurang baik turut menyebabkan enjin menjadi panas.
Enjin yang terlalu panas boleh mengundang bahaya sekiranya lewat bertindak kerana boleh menyebabkan kenderaan terbakar atau meletup. Apabila enjin terlalu panas, berhentilah di tepi jalan dengan tempat teduh.

Langkah pertama, buka bonet kenderaan untuk menyejukkan enjin sementara waktu dan periksa salah satu daripada punca yang dinyatakan tadi. Periksa radiator kenderaan untuk memastikan tidak berlaku kebocoran di bahagian itu.

Selepas itu periksa tali kipas. Sekiranya ada kebocoran pada radiator atau tali kipas terputus, matikan enjin. Jika tiada kebocoran pada radiator dan tali kipas masih elok, hidupkan enjin kenderaan dan jalankannya seketika pada putaran yang lebih tinggi daripada biasa.

Langkah itu adalah untuk membolehkan udara mengalir melalui sirip-sirip radiator dengan jumlah yang banyak. Air dalam radiator itu akan menjadi sejuk dan pam air akan bekerja lebih cepat sehingga air penyejuk dapat dialirkan dengan lebih baik.

Tidak lama selepas itu suhu enjin akan menurun. Kemudian turunkan putaran enjin tadi dan buka penutup radiator. Penutup itu perlu dibuka secara berhati-hati untuk mengelakkan bahaya semburan air dan wap panas yang keluar daripada radiator.
Isikan air ke dalam radiator secara perlahan sementara enjin masih dalam keadaan biasa dan matikan enjin sekiranya sudah menjadi sejuk. Sekiranya air terlalu sedikit dalam radiator, ia akan menyebabkan enjin menjadi panas dan wap akan keluar daripada radiator berkenaan.

Dalam keadaan itu, matikan enjin dengan segera dan periksa radiator.

Pertamanya, buka tutup radiator dulu dan ketukkannya menggunakan belakang pemutar skru dan putar perlahan menggunakan kain.
Pegang tutup dengan kemas sehingga wap dalam radiator dapat mengalir keluar dan tekanan dalam radiator menjadi rendah. Selepas itu barulah penutupnya dilepaskan.

Sekiranya, ada kebocoran pada radiator terutama pada bahagian sambungan atau saluran paipnya, hidupkan enjin pada putaran yang lebih tinggi daripada biasa serta periksa tempat sambungan itu.

Keadaan itu penting kerana ada sesetengah kebocoran tidak dapat dilihat pada putaran enjin yang rendah. Sekiranya ada kebocoran, ketatkan skru pengikat dan jika gelung pengikat rosak, gunakan kawat sebagai ganti.
Jika ada kebocoran, balut bahagian yang rosak dengan pita pelekat dan perkuatkan dengan kawat. Anda perlu ingat pembaikan itu hanya untuk sementara waktu sebelum kenderaan dibawa ke bengkel berhampiran.

Paip radiator yang tersumbat berpunca daripada kerak atau karat akan mengganggu kitaran air atau menyebabkannya terhenti walaupun ada banyak air.

Keadaan itu boleh diketahui dengan memeriksa aliran air pada pili pembuangan. Jika aliran air tidak lancar atau tidak keluar sama sekali, keadaan itu menunjukkan paip radiator tersumbat.
Untuk membaikinya, buka pili air pada blok enjin sehingga air penyejuk dapat dikeluarkan. Buka tutup radiator dan cuci dengan air bersih selama kira-kira sepuluh minit untuk mengeluarkan kerak atau karat itu.
Kekotoran pada sirip radiator disebabkan daun kering, serangga atau lumpur yang melekat pada bahagian muka radiator akan menyebabkan aliran udara penyejuk akan terganggu hingga air menjadi panas.

Kekotoran pada permukaan itu boleh dibersihkan dengan menggunakan udara tekanan tinggi atau menyemburnya menggunakan air. Kekeliruan pada langkah pengendalian kenderaan turut menyebabkan enjin kenderaan menjadi panas.
Walaupun enjin berada dalam keadaan baik tetapi apabila kenderaan sedang mendaki bukit atau membawa muatan berlebihan, ia boleh menjadi panas. Enjin itu boleh disejukkan kembali dengan cara menghentikan kenderaan anda sebentar, membuka bonet, hidupkan enjin pada putaran tinggi atau isikan radiator dengan air sejuk.

asrie
05-10-05, 02:15 PM
soalan yg aku nk tanya ni maybe tidak berkaitan..mcm ni ceritanya...aku baru pakai savvy 2 bulan yg lalu...suatu hari selepas aku matikan enjin kereta,kipas radiator terus berpusing..selepas 3/4 minit baru kipas tu berhenti..sedangkan kunci telah dikeluarkan dan kejadian itu belum pernah terjadi sebelum ini..adakah enjin renault mmg begitu atau ada kerosakan teknikal...tolong ye kawan2...

Midnakal
05-10-05, 06:04 PM
wahai encik asrie ...jgnlah kamu gundah gulana.....janganlah kamu risau....mmg sudah menjadi lumrah kereta baru dan lama....itu tandanya thermal censor anda berjalan dgn baik dan lancar...tiada masalah teknikal mahupun electrical.....syabas...kereta anda mmg masih elok lagi......dont worry....standard procedure.

asrie
06-10-05, 01:19 PM
lega-lega...terima kasih ye midnakal dan kawan2..hehehhe

hentai-masta
25-10-05, 05:24 PM
hmm selain daripada radiator , coolant , hose dan sebagainya...

jgn. lah korang lupa untuk check

1 - Fuse
2 - Water Temperature

terutamanya kereta yg. selalu digunakan setiap hari , 5 tahun ke atas , 2nd hand, 3rd hand dan bermacam macam hand la...

ada sekali tu, nasib memang tak baik... aku nye radiator pecah...damn.... :mad: (kawasan pecah ... next to the radiator cap ) nanti la kalau ada rezki aku tunjuk gambar area mana pecah...ehhehe

kalau hose pecah takpe lagi..ko leh amik beg plastic tu ikat baiknya...

anyway it happened masa tersangkut dalam JAM kat KL (biasa la....)

firstly kata mechanic aku, blown fuse , kipas mati...then pssstttsss...radiator pecah... :(

unix11t
24-11-05, 06:24 AM
satu lagi advise time nak isi air tue gune la air drinking water yg cam mineral water tue. sbb air suling tak ader agetn karat.then campur ngan coolen.sure sejuk. but buat lepas fluch radiator tue la baru ader effect. lagi satu tuka kipas yg kuat.

ketam_batu_jr
02-12-05, 01:04 PM
Mohon bantuan, kereta aku ada masalah dengan air radiator kering. Dah hantar pusat service, check tak de plak bocor. Radiator dah gi servis. Ada apek bengkel cakap air radiator kering sebab gasket head dah bengkok. Betul ker? Utk pengetahuan kereta aku penah overheating sblom ni tapi tak top overhaul sebab lepas tu boleh jalan ok jer. Mohon pandangan user lain. Tengkiu.

boy4880
13-12-05, 08:41 AM
nak tanya la....klu kancil baru kan....time jalan jem kena pasang AC....klu tak nanti temperature naik la.....memang camtu ke atau keta aku yg problem....camne nak settle kan problem nie ek....tolong la klu ade sesapa yg tau.......

mil406
17-12-05, 03:13 AM
erm..bagi aku...bawak2 la selalu flush radiator, ganti air baru...sekali dengan coolant yang bagus (bukan cap ayam arr)...pastu sentiasa pastikan yang air di tahap maksimum...check la dalam seminggu sekali...

dreamchaser
25-12-05, 01:43 AM
Biasanya berapa lama flush radiator?

Tenno RZ
25-12-05, 01:56 PM
aa eh, bape lame aa nak flush radiotor? aku rase..dah dekat setahun kot aku tak penah flush lagi nie.. coolant yg same.. setakat tambah air mineral jek kat tabung putih tuh..sape tau brand coolant yg bagus? maklumlah, byk brand kat market nie.. kat spare part tu.. bertimbun2.. ade yg rm5.. sampai rm20++ yg mane satu eh? ingat nak servis + flush minyak itam + flush air radiator tuh..

utk boy.. dulu kancil mak aku pun mcm tu gaks.. jarum tu naik turun jek, tapi tu kancil dah 7 tahun, kalo kancil baru.. tak pasti gak.. tapi aku rase aa, sbb kancil share kipas.. kipas tu utk ekon, kipas tu gak utk radiator.. normal kot.. bebalik kancil mak aku tu, adik aku tambah lagi satu kipas dah depan radiator tuh, dah mcm kete ford plak,.. tapi, last2.. bapak aku tukar radiator baru set, waterpump ok lagi, tapi host sume kasik baru.. baru ok..

aku tanye kat mekanik daihatsu, dia ckp aa.. daihatsu punye problem memang camtu.. sistem penyejuk memang ade masalah utk kete lebih 5 tahun, well.. rase ade btul gak, sbb daihatsu feroza bapak aku pun dulu masa baru beli (2nd hand) ade problem same.. last.. buat direct jek, kipas trus pusing.. haa.. temp level tak penah naik, naik pun masa jem jek, bile jalan, turun balik.. ade masa nanti aku post pic kat sini..

boy4880
26-12-05, 03:03 PM
tq bro Tenno......aku tanye kat org perodua pun die kata camtu gak.......kekadang time jem tue yg problem....bila minyak dah nazak nak kena bukak AC....risau aje klu kena menolak............sesapa ade cara klu nak modified kipas tu tlg la ajarkan.......

Aku biasa flush radiator setiap 30k...........tu pun mekanik yg ajar...betul tak betul aku tak tau la......tapi aku ade tgk kat satu website....ade jadual die ape yg nak kena tukar tiap2 5k........klu tak silap aku dalam www.protonclub.com kot........

aazul
29-12-05, 12:34 AM
minta maaf.....yg aku tau penggunaan coolant di malaysia ni adalah utk mengelakkan karat semata....tak ada kesan pada kepanasan atau suhu radiator......coolant ni sebenarnya digunakan di negara sejuk dimana utk mengelakkan air di dlm radiator tu membeku.....so bila beku water pump tak boleh jalan......kebenaran benda ni aku sendiri dah test dengan memasang water temp digital utk memantau suhu air radiator...hasilnya ialah...suhu adalah sama samada dengan coolant ataupun tidak....terima kasih......harap dapat memberi info yg ramai tak tahu......

penggunaan air mineral memang baik sebab dapat mengelakkan pengaratan radiator.....selain tu seelok eloknya flush lah radiator anda sebulan sekali utk membuang mendakan atau karat dlm radiator.....

boy4880
29-12-05, 08:21 AM
kalau flush radiator bukan kuarkan sume air kat dalam tue ke......bape ringgit ek klu hantar kat kedai nak flush radiator nie..........

aazul
29-12-05, 09:16 PM
klu nak flush elok buat sendiri jer.....pegi kedai hardware kereta...mintak treatment utk radiator flush......

1. mula2 bukak drain screw kat bhg bawah radiator anda ( screw plastik berwarna putih)....ini utk buang semua air yg dah karat tu...

2. tutup semula drain tu dan isi air baru dicampur dengan radiator flush treatment yg dibeli tadi.....

3. running enjin dlm 5-10 minit.....biar sejuk sket dan bukak drain lg sekali utk membuang keladak dan saki baki kotoran dalam radiator....

4. tutup semula lubang drain dan isilah dengan air yg baru....seelok2nya air mineral....klu nak jimat gi amik amik bukit selepas terowong genting sempah tu...tak pun kat area ulu yam.....dan tambahkan dengan coolant utk mencegah pengaratan....

5. pastikan anda tidak membuka cover atau drain semasa enjin sedang hangat membara....buruk padahnya nanti...biar enjin sejuk sket.....

selamat mencuba......

jeff88
01-01-06, 04:21 AM
ada member kata guna coolant akan memyebabkan sistem saliran air dalam keta berkarat cepat dan tak lama akan rosak radiator. betlu ke?

aazul
03-01-06, 12:12 PM
no komen....tapi klu tak pakai kompom air radiator tu kuning karat jer....cuba dan lihat...

mr.xxx
04-01-06, 11:13 AM
ada member kata guna coolant akan memyebabkan sistem saliran air dalam keta berkarat cepat dan tak lama akan rosak radiator. betlu ke?

jom pikir logik..
kalau betul coolant menyebabkan karat.. kenapa ek.. kereta-kereta mewah recommend untuk pakai coolant? sesetengah tu sampai ratio coolant dengan air 90:10.. ermmm.. kenapa ek?? dia nak suruh orang tukar radiator tiap-tiap tahun ke? hmmmmm.... hmmmmm....:cool:

proton
05-01-06, 11:44 PM
aku x pena hadapi masalah gitu plak tapi aku da masalah lain palk...arap korang dapat selesaikan masalah ku neii...keta ku kipas radiator idup terus walaupn belum lg hidupkn enjin keta...pastu kalo jalan jauh...tiba2 temp naik tapi kalo berhenti seketika...walaupn seminit terus temp turun balik.... napa...aaa.arap korang dapat settlekn masalah ku nei.....

aazul
08-01-06, 11:34 PM
klu jln jauh tu normal klu temp naik sket....pastu dia akan turun sendiri.....dia naik sebab fan radiator tu stop berenti kejap...pas dia jln balik turunlah temp tu.....

lg satu rasanya klu head gasket bengkok takde kene mengena ngan air radiator...dua part yg berasingan tu....

abang_07
17-01-06, 01:51 AM
Utk nak elak overheating ni.. kalau kereta lama yg umur dah lebih 10 thn elok cabut buang thermostat.. selalunya benda ni yg akan jamm sebab dah lama dan stuck dgn karat2 dlm cooling system tu.. ada sen tukar baru.. kalau kurang sen buang je thermostat tu.. temp gauge nanti sure dok kat C memanjang.. keburukan dia cuma masa sejuk kena warm up engine lama2 sket

aazul
24-01-06, 11:45 AM
betul tu.....klu takde thermostat nie...enjin kena biar running lama sket sebelum jln....itu jer kelemahan dia....non recomended on mivec or vtec engine....

lozo
05-02-06, 03:03 AM
bila overheat, block boleh crack..kene jaga cooling system

Jongos
14-02-06, 03:29 PM
banyak ilmu kat sini.
aku pun sama gak, temp meter naik setengah. laju sket atas 80km/h..meter sebelah pun ikut sama...ada beberapa kali tinggal setakuk je nak cecah red zone. coolant ada lagi banyak, hijo je kalernya. kata member aku 1.3 memang akan hadapi masalah gini. soalan berbangkit....

1. radiator ada yang lebih besor bule masuk? satria jee
2. camne nak tau waterpump ok?
3. ari tu aku tukar ayor radiator, nampak cun je laju ayor keluar. kalu aku menggatal pegi flush lagi boleh kan?
4. aku rasa sebab aku bukak ayaq con kut? tapi semenjak dua menjak nie dia dah memandai mandai pegi setengah meter. ngeri gak nak berambu sesiang hari...malam okay sket
nanti aku pratikkan ilmu kat sini

toyol
15-02-06, 03:43 PM
banyak ilmu kat sini.
aku pun sama gak, temp meter naik setengah. laju sket atas 80km/h..meter sebelah pun ikut sama...ada beberapa kali tinggal setakuk je nak cecah red zone. coolant ada lagi banyak, hijo je kalernya. kata member aku 1.3 memang akan hadapi masalah gini. soalan berbangkit....

1. radiator ada yang lebih besor bule masuk? satria jee
2. camne nak tau waterpump ok?
3. ari tu aku tukar ayor radiator, nampak cun je laju ayor keluar. kalu aku menggatal pegi flush lagi boleh kan?
4. aku rasa sebab aku bukak ayaq con kut? tapi semenjak dua menjak nie dia dah memandai mandai pegi setengah meter. ngeri gak nak berambu sesiang hari...malam okay sket
nanti aku pratikkan ilmu kat sini

1.boleh masuk aku rasa,kalau beleh dapatkan radiator double layer lagi bagus or else settledown with 1.8 punya radiotar,nak lagi bagus ada budget pakai jer radiotar aluminium fwin..kekeke

2.nak tau waterpump ok ke tak dalam kes aku sebelum waterpump kong
akan ada bunyi bearing..ngeee ngee ngee camtu la lebih kurang
simpton yg lain ialah air radiator cepat kering..itupun bleh jadi
nak senang gi diagnostic buat compression test..nanti bleh detect
kat mana leaking

sepatutnya aku tukar waterpump skali ngna tukar timing belt..tapi hati cakap takpe la tu nanti dulu..haa skali amik kau punya nanti dulu..upah jer lagi mahal dari harga barang...menyesalll!!!!!!!! so its adviseable tukar skali waterpump skali masa tukar timing belt

3.kau flush memang la air tu laju kuar..laju air tu masuk laju la air tu kuar(which in this case kau flush radiator tu)buat flush banyak kali tak harm kau punya radiator,just make sure kau isi balik air sampai takde bubble lagi dalam radiator tu.

kalau nak coolant yg brand chempiyen pakai redline water wetter or paraflu

Jongos
21-02-06, 02:49 PM
satu lagi.....

minyak itam aku selalu kena tambah.... sebab overheat ke? dengor khabar oilseal dah kaput sebab enjin overheat? buleh kaput ka?
konpius.....

toyol
21-02-06, 03:47 PM
haa minyak itam makan ke
tgk kete ada kuar asap putih,kalau kuar asap tu
mungkin piston ring dah makan,tak silap aku
pasal aku confuse piston ring,oil seal ring apelancau ni sme
takpe nanti aku recall
minyak itam makan bukan sebab overheat jongos,ianya adalah salah satu\
sebab dari overheat psl once overheat dia tembak head etc2....
senang balai cite oops gi bengkel la jongos suruh derang diagnos
oilseal memang bleh kaput pasal benda tu wear and tear,cuma masa dia je nak kaput kite tak tau bile..

Jongos
22-02-06, 08:00 PM
memang kete aku dah berasap...macam aku keje kat kementerian kesihatan bahagian sembur nyamuk aedes. ntah la, dulu asap biru .... semenjak abg aku pakai kete aku memacam jadi. pepagi warm up la... ini tak. brooom brooomm tekan minyak tak sampai seminit dah jalan. abissssss.....

toyol
22-02-06, 08:09 PM
ooo..itu macam ke kawan
try la buat top overhaul tgk bleh resolve ke tak
kalau tak bleh tukau jer la h/cut(ni jalan mudah)hehehe

~DonJuan~
23-02-06, 09:10 AM
ooo..itu macam ke kawan
try la buat top overhaul tgk bleh resolve ke tak
kalau tak bleh tukau jer la h/cut(ni jalan mudah)hehehe

Ehh TOYOL ada lagi ko rupanya...Lama dah ko tak keja dlm automobil ni...baguss..bagusss..dah kembali keaktifan ko....wehh memula idea ko nak suruh cek la apa la..palacau la suma dah ok..last2 ko suruh dia beli h/cut..gila la ko...Biasanya top overhaul dah ok dah nak ikutkan..Unless klu enjin keta dah menjangkau 10 tahun la..elok je tukar takpun cari enjin kosong..takyah nak membazir cari h/cut mahal..Klu ikut kepala si TOYOL mmg gila nak menghabiskan duit...:D

toyol
23-02-06, 10:21 AM
aya encik supermod don juan de marco apollo
takde la itu last resort jer maa..kalau problem still persist
apa lagi kasi angkat 4G93T ke 4G63 ke...hehehe

Jongos
23-02-06, 02:33 PM
iye betul tu..kete aku dah sebelas tahun dah. semilan bulan lepas aku buat top oberhol.... mula mula asap biru pepagi...selang nam bulan lak keluor balik kaler putih... abis dahhhhh

ada pomen mintak 1.4k untuk 1.5 doch, 6g upah pasang ngan wayering skali.
sedara aku kat sini kata mahal.... iye ke?

toyol
23-02-06, 03:56 PM
mahal giler la jongos
utk 1.5 dohc..member aku masuk 1.6doch mitsu non mivec
siap wiring baru 3.5 or 4 k(price range)

err..jo,kau selalu sangat high rev kot kete kau..hehehe

toyol
28-02-06, 06:21 PM
ntah,aku tak minat auto
aku kalau pakai auto baik biarkan jer piping tu
takyah usik2
ada setting ke takde setting aku takbleh nak tolong
dan aku tak tau.sorry
tapi kalau take into consideration,auto ngan manual size piping jer
tak jauh beza..dalam 2 to 2.5 inch

hehe..memagn la gelak,even evo auto buat piping pun aku gelak..
ahahahahahaah

Midnakal
01-03-06, 01:07 PM
INi apa cerita nieh....kat sini tajuk Apa punca punca overheating...ini dah melalut sampai ke piping nieh...apa hal lak nieh.....waduhhhh sapa nak jawab nieh.

Jongos
03-03-06, 02:14 PM
sorry bro hai konsel, ini sume kite punya salah. sori 8X
butul punya cita kawan. lapan puluh kilometre sejam.

Jongos
24-03-06, 01:46 PM
kan aku dah cakap....

setelah mem flush kan radiator dan mengantikan coolant kaler biru yang dikaborkan buleh menampalkan segala kebucuran.... kete buruk aku tetap mempamerkan kadar kepanasan yang merisaukan mata aku.

pertanyaan lagi...

1. wajarkah kipas radiator dibuat penyambungan terus supaya terus pusing dan pusing tanpa menunggu kepanasan ?
2. radiator digantikan ngan 1.6 punya? tak bekukah?
3.check kembali thermostat? ( tak sure ejaan )
4,waterpump ?
5.menda selain dari itu?

ps.
piping tu aku bule blah sampei 170km/h tak abis tekan. sayang lak nak tanggal
sorry skali lagi abang mid, tak sengaja

toyol
27-03-06, 01:56 PM
jongos,skarang first thing to do kau pegi servis radiator kau
aku rasa radiator kau clog dengan rust etc etc
kau dah servis blum?setakat flush jer takbleh jugak

Jongos
31-03-06, 01:32 PM
macam mana dia servis ? ari tu aku flush ngan tuka coolant jarman, aku biorkan lima min ke 7 min ayor running free sambil setat enjin. lepas tu aku cam sekali ayor ngan coolant. betul kan?

aku dengor takat running ayor je tak cukup, aku seriau nak gi servis. kang memacam dia kata jahanam, jahanam aku. cadangan?

basikoly
03-04-06, 12:08 AM
dulu lepas tuko enjin....radiator standard selalu sumbat banyak sangat karat...lepas tembak air bape kali pon jadi lagi...pastu tuko radiator evo3....tak sampai seminggu masuk lubang....terus bocor radiator uhuhu...sayang laa pulak double layer aluminium tuh....last2 tuko yang triple layer tembaga...huhuuhu macam lori laa pulak rase...berat laa sikit tapi puas hati giler arrr...tempreature tak sampai suku pon...long distance ponn tak panas mane lah heheh

Jongos
03-04-06, 11:38 AM
hui yoooo!
triple layer punya tembaga... keganasan minda.
1.3 standard modified bule ka?

Tenno RZ
04-04-06, 05:50 PM
ko tukar aa hose air tu, ade 6 hose kot.. paip air, water pump ( kalo elok x yah tukar.. ) kalo kete dah lame, host tu mcm salur darah ade kolestrol laa.. kecikk jek lubang dia.. kalo masuk hose baru ok.. :)

kalo kipas ko direct.. memang aa sejukk.. tapi enjin ade berat sket aa.. sbb dah tarik kipas skali.. thermostat pun bley buang.. bukak jek aa air tu ngalir.. tapi kipas still auto.. lain cara.. ko tukar aa kipas radiotor tu dgn yg byk bilah.. kalo asal ade 4, tukar aa yg 7 ke.. hafkat bykk.. janji saiz same..

p/s: jongos.. 170 je ke? sama mcm kete aku yg standet jekkk.. :)

~DonJuan~
05-04-06, 10:46 AM
macam mana dia servis ? ari tu aku flush ngan tuka coolant jarman, aku biorkan lima min ke 7 min ayor running free sambil setat enjin. lepas tu aku cam sekali ayor ngan coolant. betul kan?

aku dengor takat running ayor je tak cukup, aku seriau nak gi servis. kang memacam dia kata jahanam, jahanam aku. cadangan?

Klu aku senang takyah pakai coolant pun lagi elok..sbb coolant ni just anti rush je dlm radiotor je...

Klu saranan aku dr dulu aku amalkan air mineral...Buat je spare dlm bonet..Klu tak utk radiotor ko nak minum ko pun leh tumpang minum...Tapi jgn guna air paip lak sbb air paip ada klorin so secara tak langsung akan menyebabkan kotot or karat...

Kita tak nak minum air paip apatah brg ciptaan kita..So gunakan la air mineral air bersih....


ps: SUDAHKAH ANDA MEMBAYAR BIL INDAH WATER ANDA?

Jongos
07-04-06, 02:29 PM
iye?

tenguk la esok apa kabornye kete aku. budget terhad RM200 shj,
setelah menelek selama 1 jam ternyata kipas aku dah kejung @ wasallam.

tukau yang banyak bilah? orait
pakai mineral water? aku cuba try test tengok
hose ? memang kete lama (>10 years) check esok
waterpump? seriau laaa

p/s : semenjak ari tu terus overheat, terkejut kot tenno

Tenno RZ
10-04-06, 01:14 PM
ape cite kete ko jongos..sudah settle ka problems?

dakjoe
12-04-06, 01:32 AM
punca utama ialah sistem penyejukan enjin gagal berfungsi dgn baik.
1. ada kebocoran pd hos
2. pam air gagal berfungsi
3. thermostat gagal berfungsi ( air panas pd enjin tak boleh balik ke radiator )
4. sistem aliran penyejukan pd radiator tersumbat
5. kipas radiator gagal berfungsi ( yg ni aku dah pernah kena )
6. dan yg sewaktu dgnnya.

coolant hijau yg murah tu juga adalah tidak bagus dan lebih baik guna air shj drpd taruk coolant hijau tu.

Jongos
13-04-06, 03:15 PM
yaaaa aku dah tau sangat pasai overheat tu

apa raaa punya aku, kipas radiator jalan daaa ...aku tipu. tapi kureng power.
kipas air con aku yang kaput, sebab tu la bila on air con terus tercacak
naik. cit ! kos motor air con = RM30.00 ( kedai potong ASMAA sg.buloh)

radiator aku ada prob, aku ingat aku letak coolant jarman ari tu laaa.
engine running dan aku tuang ayor pelan pelan dalam radiator, sekali macam ada kertas hancur keluor daaa. cis, aku sah tak reti flush radiator. sumbat la tu.... tapi dalam RND musti ada failure kan? aku try lagi sampai perfect....

~DonJuan~
18-04-06, 08:57 AM
Jongos keta ko tak selesai lagi ker? Info dan bertimbun dah....Uji kaji ko tak selesai lagi...Klu susah sgt ko pegi je la antar kat woksyop pastu ko suruh diorang explain....Lagi senang ko tau lagi cepat ko belajar..Sbb dlm ni cuma teori jek..Teori ngan praktikal tak sama...Tapi apa pun keta tetap keta...bijak tak bijak nak selesaikannya...

Jongos
22-04-06, 09:32 AM
bukan aku tak nak antor kedai tapi banyak kedai nak semelih aku daaa...
RND aku ternyata berkesan berkat info kat sini, aku sebenarnya bukan brani sangat nak merepair sendiri...takut lagi jahanam tapi kalau tengok je orang lain buat sampai bila aku nak pandai. aku pun nak pandai gak... keje ni pun yang paling senang...

temp aku dah tak over lagi walaupun kekadang naik sampai setengah, dapat fulus ujung bulan nie aku nak gi servis perabih..

akulabintang
10-05-06, 08:23 AM
enche DJ yg budiman..err..err..kete saya dah keluar setelah selamat di top overhaul..tpkan itu pomen kata next month kena hantar balik ..tak boleh bwk laju2 n jauh2..psl nak kena check itu konrod bawah.. (betul ke ejaannya ?? apa menatang tuh ek)...tp mmg ada sikit bunyik la bila start enjin n press minyak .. so dia bajet pun dlm rm500..waduh !

~DonJuan~
10-05-06, 10:10 AM
klu dah topoverhaul tu konsider kena runner in la balik mcm keta baru gak...aku sarankan wahai cik bintang baik ko tukar pomen ko tu sebelum ko ditipu lagi..sbb takkan baru je overhaul dah kena kiar bajet lagi ..ari tu masa overhaul dia tak check skali batang konrod tu skali ke ..tapi takpe la ur money ur choice...

ZUES
17-05-06, 01:34 AM
Salam

Kepanasan Melampau adalah disebabkan oleh;

1- Blok engine tidak mendapat bekalan air yang secukupnya atau mendapat bekalan air yang bersuhu tinggi, kotor, berminyak atau berkarat

2- Disebabkan campuran air/fuel tidak betul

3- Disebabkan haba exhaust terlalu tinggi

4- Disebabkan suhu turbo yang terlalu tinggi

5- Dan udara/haba panas di persekitran engine tidak dapat dilepaskan atau diserap terutama bonnet jenis FRP atau carbon yg tidak mempunyai air vent

Dari itu anda harus mengenal pasti punca-punca kepanasan dan cuba mengatasinya.

:D
ZUES

puding
17-05-06, 12:50 PM
ada lagi satu punca overheat ....

kipas radiator jem huhuhu ... aku dah kena dah kui kui kui ... nasib baik sempat di selamatkan ... moral of the story ... rajin rajin tengok tempreature meter masa bawak kete ahakss

Jongos
19-05-06, 01:29 PM
hahahaha

belum tengok lagi temp meter macam speedometer turun naik
meh tengok kete aku !

wacha
24-05-06, 11:09 AM
maklumat bagus ni.... dapat jugak tambah ilmu kereta... tq

apekx
30-05-06, 02:00 AM
radiotor tersumbat pon punca
solve cara flush radiotor

cay_nd
02-06-06, 06:11 PM
biasa flush radiator brape aa?? tapi leh buat sendri kan..korang leh tunjukkan cara dier

blackcruzer
12-06-06, 03:00 PM
hmm aku belum pernah flush lagi keta aku nya radiator, tapi time pakai keta iswara dulu pernah la....bukak cap radiator atas dgn bawah...masukkan air berterusan start enjin..biar enjin running.....tengok lah air di bawah yg keluar mesti keladak punya karat2 semua kuar.....buat sehingga air kluar tu jernih la...tapi aku rasa the best hantar kat kedai jek...maybe die org ada special chemical utk flush radiator so lagi bersih lagi suci.

tips tips dari aku....
- check radiator cap (spring, getah)
- check radiator ada bocor ke tak (ada wap kuar tak)
- check semua radiator hose klip tu ikat kuat ke tak
- make sure water pump masih ok
- check termostat pun dlm keadaan baik
- check kipas radiator berfungsi ke tak
- utk kereta turbo, angkat skit bonet kasi angin panas kuar atau pasang
scoop kalau nak nampak cantik n garang
- buat water spray pam kat radiator/intercooler (optional kepada kaki boost
hehehe)

di samping tips utk mengelakkan kepanasan enjin, utk gearbox auto plak...di galakkan menggunakan ATF cooler utk menyejukkan minyak gearbox.

Jongos
17-06-06, 09:49 AM
dalam sekian kalinya aku masih lagi gagal menyejukan enjin kete aku.

rege flush liquid - RM 7.00
running time - 20 minutes

setelah menukar radiator cap ngan drain nut still lagi cam tu.
grrrr!
tambah lagi satu penyakit..... oil cap dah gilo ! minyak itam keluor kat situ !
!@#$% !

serius kene bawak kedai

~DonJuan~
24-06-06, 10:27 AM
Last thursday ari tu peyakit overheat dtg kat aku plak...perghh mcm virus..Betul tgh jln jammed ....Check punya konpom water pum bocor..aduhhh...Last2 kena panggil towtruck....lagi plak jln tgh jammed nak maghrib lak tu...

tukar water pump check apa yg patut hermmm arap2 takde la problem lagi...

Jongos
24-06-06, 10:43 AM
aiseh don...
ngko dah menakutkan aku tahap maksimum

deicide
25-06-06, 02:07 AM
hmm aku belum pernah flush lagi keta aku nya radiator, tapi time pakai keta iswara dulu pernah la....bukak cap radiator atas dgn bawah...masukkan air berterusan start enjin..biar enjin running.....tengok lah air di bawah yg keluar mesti keladak punya karat2 semua kuar.....buat sehingga air kluar tu jernih la...tapi aku rasa the best hantar kat kedai jek...maybe die org ada special chemical utk flush radiator so lagi bersih lagi suci.

tips tips dari aku....
- check radiator cap (spring, getah)
- check radiator ada bocor ke tak (ada wap kuar tak)
- check semua radiator hose klip tu ikat kuat ke tak
- make sure water pump masih ok
- check termostat pun dlm keadaan baik
- check kipas radiator berfungsi ke tak
- utk kereta turbo, angkat skit bonet kasi angin panas kuar atau pasang
scoop kalau nak nampak cantik n garang
- buat water spray pam kat radiator/intercooler (optional kepada kaki boost
hehehe)

di samping tips utk mengelakkan kepanasan enjin, utk gearbox auto plak...di galakkan menggunakan ATF cooler utk menyejukkan minyak gearbox.

kat keta aku...termostat ni dah buang..sebab termostat ni senang gak bawak masalah...
masalahnya bila panas,termostat tak bukak disebabkan oleh karatmarat dah melekat kat dia.keja termostat ni taklah best sgt pon...nak panaskan enjin dgn cepat..tu aja.bila enjin dah capai suhu optimum baru la air boleh lalu kedalam enjin...oh lupa...kalo termostat ni rusak,boleh menyebabkan waterpump kong sebab air tak dapat jalan...

my 2 sen

~DonJuan~
26-06-06, 10:24 AM
aiseh don...
ngko dah menakutkan aku tahap maksimum

Tak perlu takut la Jongos....yang perlu ko takut bila duit takde nak repair tu lain citer la..Tapi klu sampai satu masa kena gak tukar apa yg patut klu dah lama sgt...Barangan ciptaan kita ni pun ada gak jangka hayatnya..Kita je nak kena tau bila masanya...tul tak?..

~DonJuan~
26-06-06, 10:26 AM
kat keta aku...termostat ni dah buang..sebab termostat ni senang gak bawak masalah...
masalahnya bila panas,termostat tak bukak disebabkan oleh karatmarat dah melekat kat dia.keja termostat ni taklah best sgt pon...nak panaskan enjin dgn cepat..tu aja.bila enjin dah capai suhu optimum baru la air boleh lalu kedalam enjin...oh lupa...kalo termostat ni rusak,boleh menyebabkan waterpump kong sebab air tak dapat jalan...
my 2 sen

Tau takpe..Apa pun termostat amat penting...mcm tu gak coolant...suma ada main peranan...Klu tak masakan brgngan itu dicipta..Even keta Racing ada brg ni...un less pakai dry ice la..

Jongos
01-07-06, 09:45 AM
dengan ini aku mengisytiharkan bahawa kete aku dah normal !
dengan bebekalkan semangat yang berkobar kobar ( ada duit bleh la )aku telah meng overhol kan radiator . ( bule terimapakai ke ayat ni? )
alhamdullilah, temp naik suku je. on ayaq kon naik lagi secoit. tak sampai setengah pun. gumbira la sket...

kos servis - RM 80
- tukar menda macam getah ke span yang kat dalam
- memang banyak menda asing, macam kertas hancur. macam
mesin sherdder je
- patri balik ( timah dah naik rege ke? 0
- full services , minyak itam, plug ( oil filter aku beli tahun lepas )

total bersih aku kene - RM 130+5 ( yang lima tu cuci enjin la, keladak berat)

~DonJuan~
01-07-06, 10:03 AM
Tahniah akhirnya ko berjaya mengatasi masalah radiator ko ni..Tak silap aku la kes ko ni dah lama dan kes berbangkit..so next time hati2 la ek..perinagatan kpd ko harap cap utk radiator sesuai klu 1.1 pakai la 1.1 jgn pakai 1.1 tapi nak lawa punya pasal pakai 1.3 rallyart lak..sap radiator juga amat penting..

Apa pun Bro klu ada duit dan usaha semua bole beres..

dondoa
23-10-06, 10:43 PM
thermostat itu ada satu valve angin kecil. valve itu ada lah untuk melepaskan angin yang tersangkut bila penukaran air. saya telah memotong valve itu dan membesarkan sedikit lubang valve itu. sekarang kalau thermostat rosak dan jam tutup, air panas masih boleh mengalir dan tak cepat overheat !!!

ejam
22-11-06, 02:26 PM
punca overheating slalunye de kaitan nagan air,kipas,radiator n kemunkinan thermostat yg jem.cubela cek.try cuci radiator n tgk kipas pusing ke x.kalo semua ok n masih lg overheating cheak samaada thermo suis.kekadang meter pun x betol n kite ingat bebetol la overheating

~DonJuan~
28-11-06, 10:33 AM
Selain dr memastikan air/coolant, kipas, radiator, thermostat atau thermo suis jgn lupa memeriksa suma hos dr radiator dan klip radiator dl keadaan baik..Hos juga memainkan peranan dan bole meyebabkan pecah or tanggal..pastikan cap radiator berkapisiti presure yg sesuai..

toncet
21-12-06, 07:02 PM
kadang2 org buat direct fan radiator(kipas radiator sentiasa berpusing, tak kira sejuk ke panas ke)... tp mende camni tak bagus gak sebab enjin memerlukan kepanasan yg tertentu untuk bergerak..

nottie eddie
23-12-06, 09:14 PM
Bros..... psl over-heating ni mmg dh azab dunia bros... gus penah kene overheat sbb kipas jamm tgh2 jam! adusss.... berasap keta ngan bontot gua... lg satu, lowered sgt sampai manhole yg timbul tu geser gua nyer exit hole engine oil punyer penutup tercabut dan crack gua nyer engine cover... hancuss... truss kene tow la bro.... lembik trus gua... tapi yg paling truk dulu... beberapa member2 gua yg pakai keta tiara menyumpah abis tiara dorang... slalu overheat n d best thing is, xder temperature gauge kat dlm tiara... tau2 je valve bengkok... aduss... trus kene top overhaul... so jaga2 la keta2 korang k... itu satu pengalaman yg mengazabkan.... juz to share my views.....

dlm kata pendek:
1) Jgn lowered sgt..hehehe ... nanti kene bonggol lagik cam gua.
2) Slalu check gauge (kalau ada...hehehehe)
3) Test kipas korang... caranya... bile dia pusing, amik kotak rokok yg dh pakai, cube acukan dan sentuhkan ke kipas... kalau pusingan kipas tu bley slow lepas tu bley stop sbb kotak rokok tu... ertinyer.. dah nak sampai hukum alam... tukor je la kipas tu sbb rotor dia dh weak. x lama la tu nanti...hehehe (amaran: jgn mskkan jari k....)
4) Bile matikan enjin, pastu dengar kipas dok pusing2 lagi, biarkan je kipas tu pusing dulu k... jgn trus tutup suis, biarkan dlm standby sampai kipas stop.... nanti panjang lg umur dia.
5) Cam biase... check la takungan reserve air selalu
6) Lastly, minyak itam... check slalu... kalau kureng... masalh bley jangkit byk lagi.

so... itu saja yg dpt gua info wat ms nih... harap2 bley memberi bantuan pd yg perlu.

cheers

bLackHead
23-07-07, 03:38 PM
Hi guys.... being a while after i post a topic about my Swift having difficulties to start after 1 week old back in 2005.... the whole team from SMA was there headed by En Razali.... cannot start... after a few days they found that the crank shaft sensor kaput...so they replace it...

Prior to that last year 2006 my car overheated after 1 day service at Weez Auto PJ... stranded at NKVE near exit subang... lucky it was me who drove the car....if it is my wife ...takut sampai berasap....hehehehe

Reason the L Pipe tercabut...(human error or technical error god knows).....

Feed up with this i wrote a strong letter to SMA asking for 1. New Car 2. Same car but with New Engine 3. Confirmation letter from Suzuki JAPAN that my car is tip top OK.... meet with STANLEY Technical Director SMA, and finally Bastamam Hamzah CEO SMA... and what he agreed is to extended my swift warranty to 120KM (normal 100KM)... ok lah better then nothing...

Present few months back in MAY 2007... my swift overheating AGAIN....$%&*^%!!! What happen to my swift....call and revert the sms to En. Razali and the team...and attended by En. Safwan... the reason is improper flush and bleeding of the radiator (coolant)...mmmmm tested and ok... but after this few incident my swift semput...(after each time you start... x kira masa)...adusssss and at one occurance the amber engine light turn on i sent to Citrawani TTDI Jaya...they check with the palm device and they reset it... (dunno what error come out)

After a month...and now....it happen again( a day before malaysia lost to uzbes 5-0)....overheating...woiiii what happen la!!!!

SMS to the CEO and the team and they promise to get to the bottom of it....tah la.... they took my swift last SUNDAY night and try to take a journey to Genting... climbing (the best method to see how ur swift react)...tak sampai Genting pun...hehehehe only made it up to Sri Gombak....overheating already..according to En Safwan (SMA team)....

Monday...they open up the engine and see what ever they want to see... assemble back... test during static pun overheating...belum jalan lagi....

As for yesterday...they try to swap the radiator...and do futher test... I told them tukar la engine....but we see how

So for the rest of forumers... this is info that i want to share... maybe its my luck but i will not give up!

Thanks.

ps masalah ini aku cut and paste from post aku di swiftclubmalaysia...harap x jadi masalah!!!

Regards:cry:

dakjoe
05-10-07, 11:06 PM
pengalaman aku ttg overheat ni dah manyak gak lahhhh...
1. Radiator Hos atas pecah ( iswara )
2. Radiator Hos bawah pulak pecah.... ( kancil )
3. Water pump bocor ( wira )
4. Radiator sumbat ( kancil )

Sib baik sumer kejadia diatas tidak menjejaskan prestasi enjin...kalau tak mau aku kena tukar enjin.

xin
18-10-07, 06:55 PM
pasal overheat nih, mesti ingat pegi flush radiator kalo sudah lama pandu..sebab mesti ada karat karat atau benda coklat kat dalam..dia tak sumbat itu hose tapi karat nih buat itu air flow lambat ..tak cukup cepat untuk cool down engine...

satu lagi ..itu hose kat radiator ke engine dan hose hose kecik kat waterpump sana ..cuba tekat tengok dlm sudah keras tak ..kalo keras kena tukar ..

Midnakal
18-10-07, 10:26 PM
pasal overheat nih, mesti ingat pegi flush radiator kalo sudah lama pandu..sebab mesti ada karat karat atau benda coklat kat dalam..dia tak sumbat itu hose tapi karat nih buat itu air flow lambat ..tak cukup cepat untuk cool down engine...

satu lagi ..itu hose kat radiator ke engine dan hose hose kecik kat waterpump sana ..cuba tekat tengok dlm sudah keras tak ..kalo keras kena tukar ..

you are damn rite xin....tul kata dia.... air karat tuh bleh buat flow air tuh running slow.....so performance radiator tuh not 100% lah.... itu fact yg jarang org fikir kan ttg how to maintance ur radiator correctly!!!!

stats
19-10-07, 12:28 AM
mase pakai kancil dulu mmng slalu overheating...lepas tukarr ade satu bende tuh (pomen tau laa) ok jekk..
kete skang alhamdulilahh tak penah lagii..mmng jaga betul radiator tuh..slalu serbiss..

kesinambungan
19-10-07, 12:29 PM
Untuk isi air di tangki radiator simpanan orang kata masukkan air distilled sebab air biasa ada mineral yang boleh beri kesan kepada engin.

xin
20-10-07, 01:16 AM
ya, sebab mineral mineral dlm air biasa itu, ada yr apabila dipanaskan, ia bertukar kepada bentuk atau property nia bertukar. Sebab tu ade mineral bertukar menjadi karat atau sebagainya. Kalo guna air, kena guna Air Tulen, RO water atau distilled water. Agar mineral itu tak wujud, kurangla ia menghasilking karat. Sebab itu, kalo guna Radiator coolant yr campur air itu. Jgn guna air biasa, guna air tulen

kesinambungan
25-10-07, 10:21 AM
Habis2 kenapa kat workshop diorang slalu tuang air biasa? untuk coolant mekanik kata minyak enjin sudah ada coolant tak perlu masuk coolant tambahan.

ninja
26-10-07, 09:28 AM
Pernahkah kita tgk mana2 service centre yg jenama bagus2 atau bengkel2 beasa guna RO water/air tulen atau sebagainya? Selalu la check keadaan radiotor anda dan kalo boleh lakukan flushing 1/2 bulan sekali

Ini menjadi tugas kita utk self menten kereta, igt jgn hanya tau pandu kereta saja, nnt baterry kong dikatakan enjin rosak pula

Midnakal
19-12-07, 10:00 AM
Entahnya...bukan susah sangat nak jaga radiator...mudah...tips tips dah dibagi....kalau tak nak jaga tak per lerrr....yg susah diri sendiri. Yg mana ada modaL lebih tuh upgrade lah radiator tuh bagi lebih champion sikit. Emmm...ini semua duit punya haL.

dx2700
27-12-07, 05:35 PM
jaga2 bile overheat...paip f boleh pecah....hos2 pun leh koyak

justice
17-01-08, 03:48 PM
benda ni penah jadi kat member aku... masa tu dia nak balik kuantan... nak kebetulan karak highway tgh giat buat construction so banyak la jalan yg tinggal solorong je.. jem pun tahap cipan la gak.. sampai kat jalan nak naik genting sempah tu.. tetiba dia tgk temp meter dia dah nak merah... dengan kepandaian dia tgh 2 jem tu dia mati kan enjin.. masa tu dia duduk kat lorong laju... beduyun2 la tohmahan dan cacian dari org lain yg kete nya tak rosak.. sampai la brader highway tu datang dan bagi lagi dia sikit sebanyak nasihat.. dan teguran pasal berhenti kat lorong lagu walau pun masa tu jem.. akhir nya dia berjaya bawak kete ke tepi dan tgk masalah nya.. rupanya kipas dah tak jalan..
brader highway tu bagi nombor pomen.. pomen datang ckp fan moto kene tukar.. campur overtime punya cas pomen tu nak dalam 2ratus... dia telepon aku mintak aku dtg bawak duit sebab tgh highway tu mana dia nak cari cash sampai 2 ratus.. aku nasihat kan dia.. suruh tunggu sampai jalan tak jem.. pastu bawak kete laju2... insyaallah dia boleh sampai dengan selamat ke kuantan.. kira nekad je la..
sebab kipas radiator tu tolong sejuk kan bila tak cukup air flow kat radiator tu... bila suasana malam yg memang dah sejuk radiator fan tu tak akan jalan melainkan bila kita berhentikan kete je.. nekad dengan nasihat aku tu lepas jalan dah tak jem.. dia pun terus balik kuantan.. dan memang temp. meter mainten je kat tgh.. esok pagi2 dia pegi kedai spare part beli fan motor 90 hinggit pasang sendiri.. kiar okey la dari pada.. kene sembelih tepi haigway tu..

said_sogo
17-01-08, 04:24 PM
kereta aku eksiden bulan 3, lepas repair.... aku peratikan yg temp selalu naik lebih dari setengah (kalau jem) tapi bila bukak air-cond dia turun balik. punyala pening nak cari solution, last2 bila dah pindah opis kat kemuning ada satu pomen tu cakap fius termostat kena tukar. bila dah tukar.... canteeekkkkk..... je.

p/s : skrg tengah penin pasal ekjos la pulak...

Midnakal
17-01-08, 06:34 PM
Bro said_sogo.....nasib baik engine lu tak bengkok headnya dek disebabkan high temperature...anyway....lu kalu ada masalah bleh lah refer kat gua....

bateri
20-01-08, 02:56 AM
Habis2 kenapa kat workshop diorang slalu tuang air biasa? untuk coolant mekanik kata minyak enjin sudah ada coolant tak perlu masuk coolant tambahan.

Bukannya workshop tak nak pakai RO water atau distilled water, masalahnya nanti kos akan meningkat yang mana akan menjadi beban kepada pengguna. Bukannya tak boleh pakai air biasa, boleh tetapi kenalah selalu maintain cooling system kenderaan kita, every 20k kmh tukar atau tambah air, paling baik campur ngan coolant sekali tapi carilah yang berjenama spt paraflu ker baru ngam. Coolant nie fungsinya ialah mencegah dari corrosion pada engin cooling system seperti thermostat, water pump dan radiator. Bila takde karat maknanya kuranglah partikel flow yang mana berpotensi menyekat laluan air dalam liang radiator(pressure kuat tu).

boy4880
29-01-08, 07:39 AM
bro tumpang tanya sume.....ade dengar cite klu kat dalam radiator kita bubuh coolent aje tak payah tambah air lagi elok........betul ke............mcm tak betul aje....sesapa yg pakar dalam bab nie tlg bagi pendapat sket....

wood3
29-01-08, 08:51 AM
bro tumpang tanya sume.....ade dengar cite klu kat dalam radiator kita bubuh coolent aje tak payah tambah air lagi elok........betul ke............mcm tak betul aje....sesapa yg pakar dalam bab nie tlg bagi pendapat sket....

Setahu aku le radiator kena isi air,lagipun coolant tu liquit mane bole.Kalau tak mahu ada radiator kena pakai volkwagon beetle le.

Midnakal
29-01-08, 08:22 PM
Entah pulak...tak pernah dgr plak dengar isi dgn coolant 100%. Coolant mahal bro...lagipun dia pekat sikit...itu pasal nak kena campur dgn air baru lah dia cair dan barulah chemical reaction dia berjalan lancar.

boy4880
30-01-08, 07:46 AM
Entah pulak...tak pernah dgr plak dengar isi dgn coolant 100%. Coolant mahal bro...lagipun dia pekat sikit...itu pasal nak kena campur dgn air baru lah dia cair dan barulah chemical reaction dia berjalan lancar.



Tq bro....ade member cite la.....tapi cam tak caya aje...tu yg nak mintak kat otai2 kat sini.....anyway thanks sume......

wood3
30-01-08, 09:33 AM
bro tumpang tanya sume.....ade dengar cite klu kat dalam radiator kita bubuh coolent aje tak payah tambah air lagi elok........betul ke............mcm tak betul aje....sesapa yg pakar dalam bab nie tlg bagi pendapat sket....

Fungsi radiator adalah sebagai penyejuk enjin dan cecair yg paling sesuai adalah AIR manakala AIR yang paling elok digunakan adalah AIR tampa KLORIN
,Air perigi ke tak pun kalau mampu AIR mineral.AIR paip berklorin boleh guna tetapi setelah AIR tersebut dimasak.Nak tahu lebih lanjut selalulah dengar 97.2mh hari isnin jam 2 ke 3 petang.