PDA

View Full Version : Ubahsuai Kereta Anda. Ceritakan Pengalaman Anda!!!



Midnakal
06-05-06, 08:48 PM
Ok...apa apa hal selaku MOD di bahagian Automobil...rasanya topik Menukar Engine Kereta telahpun dilancarkan dan kini kita sentuh pulak topik tentang Pengubahsuain Kereta Anda serta pengalaman yg anda perolehi. Harus diingat ada bezanya menukar engine dgn mengubahsuai engine anda. Ok apa kata kita bagi ruang pada pembaca forum automobile ini untuk menceritakan pengalaman mereka mengubahsuai kenderaan masing masing.

p/s: Tukar cermin tinted pun ubahsuai jugak....so apa apa jek aktiviti yg mengubah fizikal kereta anda bolehlah dicerita dan dikongsikan bersama. Emm...takkan aku nak mulakan lagik...bagilah chance kat orang lain pulak.

toyol
08-05-06, 06:33 PM
aku on the way nak tukar exedy semi racing,nantikan kemunculannye

mr.xxx
09-05-06, 08:30 PM
adjustable cam pulley

pemende ni?
adjustable cam pulley ada camshaft pulley yang boleh laras (translation yang tak berapa direct:D ) pernah tukar timing belt? kan timing belt tu di letakkan bersambung dengan pulley, yang belah atas tu di panggil camshaft pulley.

apa gunanya?
dengan bahasa mudah, camshaft pulley dapat adjust powerband enjin kita. katakanlah, kalau enjin stended powerband adalah antara RPM 2800 hinggalah RPM 5800. Dengan camshaft pulley, kita boleh awalkan powerband kita contoh dari RPM 2000 hingga RPM 5000 (untuk pick up dan lower end power) ataupun RPM 3200 hinggalah RPM7000 (untuk top speed).

so dari masuk micro compressor, baik masuk adjustble camshaft pulley. tapi perlu diingatkat, sebaik-baiknya tuning camshaft pulley ni kena cari mekanik yang betul-betul expert, kalau nak lagi selamat tune pakai dyno machine. sebab ianya melibatkan pengiraan mm = degree.

sekian dari saya kapalkaram sing wilayah..:D

~DonJuan~
10-05-06, 10:14 AM
Mahal nya barang campully adjustable..tapi aku suka sbb dia punya warna mmg manarik selain dr kehebatannya..dulu ada gak rasa nak tukar tapi sbb mahal nya brg tu belum kira kos upah lagi jadi terhenti lah niat nak pakai...perhhhh...

toyol
10-05-06, 05:55 PM
ok aku dah masuk dah semi racing exedy daikin
first impression keras gak..tapi lama will get use to it la..
bukan nye baru belajar bawak kete yer tak
clutch masih dalam proses break in..hehehe
lepas ni baru whack kaw kaw laa..hehehe

Midnakal
10-05-06, 06:04 PM
Well....teruskan dengan perbincangan
Ubahsuai Kereta Anda. Ceritakan Pengalaman Anda!!!
Jika ada posting larik dari tajuk...saya tidak teragak agak utk delete posting anda.

emptysoulz
11-05-06, 09:38 AM
mid ... aku baru masuk sport rims 16" dr 15".. tukar tabung ekjos ... bakar spring .. <--- sudah silap buat lahhh .. ( tgh cari sport spring yg berpatutan .. ada sesiapa ade lubang tak?? ) ... tinted hitam .. ( mcm tergelap lak .. goyang gak klu jumpa JPJ) .... pasang ade satu device yg apek mekanik racun aku .. aku teracun ... benda alah nie .. sambung kt wayar pluq ... ok lah gak pick up skit .. tu aje lah .. pengubahsuaian geli geli aku ...

p/s: mid ... ingat nak pasang K&N drop in filter ... kt mana kedai yg elok utk aku pergi??..

Midnakal
12-05-06, 09:55 PM
emptysoulz ...kalau bab bab spring utk lowered kan kereta tuh ...beli jek yg dah ada tersiap kat kedai. Lagi satu emptysoulz jgn lah dibakar spring tuh...nanti material compound kat spring kereta tuh kan lari...kita mesti ingat...nanti kekenyalan nyer akan hilang.

Ok lah kita tunggu pada sesiapa yg ingin berkongsi sama dgn Pengalaman Mengubahsuai kereta sendiri.

Jongos
13-05-06, 09:59 AM
kalu spring sport kita potong sket buleh kan? sebab aku dah tengok member punya spring bengkok ( stok bakar punya ) ngeri nyeee! cikit lagi nak putus!

kata pomen elok kompress je....

advice?

Midnakal
13-05-06, 03:19 PM
Thread in adalah khas untuk topik "Ubahsuai Kereta Anda. Ceritakan Pengalaman Anda!!!" so please stick to the topic ok. Kalau nak cerita pasal modified spring or engine pergila pada thread yg lebih sesuai atau boleh PM saya utk bukak topik yg kamu ingin bincangkan. Ok ...kita teruskan perbincangan.

route66
03-06-06, 10:57 AM
mid, keta aku wira stock 1.5gl. aku baru tuko extractor from ori 4-1 to 4-2-1(both wira ori). tgh2 ada bullet. ekzos blkg standard. aku x pgi tune lagi(mpi kena tune pkai box). mslhnya skrg aku rsa kta aku mcm BERAT jer. ari tu handbrake aku rsa mcm melorot jer, aku srh bdk pomen tu ketatkn sket. so, ko rasa handbrake pya psl ke atau aku patut tuko blk ke 4-1. fyi, kta aku pick kureng, tapi top ok.

puding
05-06-06, 05:31 PM
Dulu sebelum aku convert henjen, aku kena tapau dengan sebijik kancil .... hampeh .. aku bawak 160km/h susah giler aku nak potong. Lupa plak nak bagitau, aku pakai Honda EF 4 doors carb masa tu ...

pastu aku terus rasa nak tukar, dapat la henjen DA6 VTEC DOCH, dapat je terus pakai head B18, block kasi tukar pakai B20 punya, pakai Jasma 4-2-1 extractor, lama lama skg ni aku kasi stendet balik, sebab rasa takut dah nak bawak laju laju ....

pada route66, extractor 4-2-1 aku rasa terbaik la .. itu pada aku la .. sebab 4-1 kurang pada mid range .. tapi top ada la .. tapi kalau dah kena tapau tertinggal jauh, susah gak nak kejar huhuhu ..

ini saja dari aku ...

~DonJuan~
07-07-06, 10:37 AM
Lama Thread ni tak gerak..meh nak citer sikit aku buat modified pasal ekzos secara ringkas dan am nya..

Enjin Mivec MD 2.0 Ekzos system

AKu buat modified ekzos Steel Piping 2.5 inch dr tgh je..Extracture masih standard...ikut laluan asal mmg ngam2 laluan dia sampai ke belakang..Ekzos Tanabe Medalion..Hos Pod custom ngan air filter jenis K&N ...

Bunyi smooth tak bising tak tak nyaring...Tapi klu set REV sampai 5.2 bunyi mmg garang dr Enjin selaras ngan Ekzos..

puding
07-07-06, 02:46 PM
aku punya S-Flow je .. takdenye nak straight² ni huhuhu .... pakai straight pipe nanti JPJ dengan pulis nak ajak marking plak huhuhuhu .......

NID
08-07-06, 09:50 AM
ok ok ni pengubahsuaian kereta aku pula......aku pakai satria 1.3 ajeeee...

head di port,cam pully boleh laras,air filter k&n,cabel plug 10.5mm,flywhell di ringankan,main bearing tukar yg tahan skit,piston ring ditukar baru,extractor 4-2-1 ,besi tahan karat piping 2 inci sampai belakang satu kotak kat tengah di akhiri ngan tabung,brek disc depan belakang,spring srad belakang,absorber depan GSR turbo,spring depan hanya potong ajeeee......rims rays RS 15 inci tayar A520 yokohama....

dalaman pulak......radio single disc,power amp kenwood,pre amp,tube california 10 inci,mid bass ,tweter 2 biji,3 way speker kat belakang, tinted skit kat cermin,tempat duduk STI impreza,panel meter 1.6,door trim mivec,gear knob,carpet dengan pedal GTI punya,stering MOMO 3 batang.

ok aku komen skit pasal enjin kereta aku niiii....pasal ubahsuai enjin ni memang sedap...terasa perubahan ketara pada kuasa enjin...tapi yg tak tahan tu minyak aku lagi kuat dari 1.6.....tapi sekarang ni dah tak laju lagi...mungkin sebab enjin dah tua....dalam perancangan masa depan macam nak sumbat enjin MIVEC...hehehehe

ok dalalam pulak...takde yg istimewa aku rasa...bunyi sesedap halwa telinga aje..sebab aku tak suka bunyi yg dah tahap mengarut sampai nak pecah dedendang telinga.....dulu aku pakai sony xplode...tapi aku rase sony macam cepat rosak la...tak tau la pulak mungkin radio aku aje kot......

ok ok setakat ni aje cerita aku.......boleh ke karangan macam ni encik MOD

Jongos
08-07-06, 12:11 PM
kami pakai satria 1.3 kaler biru
cable plug kaler kuning ( aiseh, apa brand daa? lupa lak )
straight piping 2 inci dengan perendam bunyi HKS ( jpj ngan pulis suka sangat)
stering MOMO ( nampak acam cap ayam )
bulb depan kaler putih ( nampak biru bila siang )
radio AKAI ( org lama pakai barang lama )
rim JRD 8 kaki 14" ( takut pakai bebesor sangat )
tachometer MONZA ( memang cap ayam! )
skirt tepi ntah tak tau apa brand
skirt depan ala GTi ( kete tak dapat, skirt pun jadilah )
suspensi standard modified
spring EIBAC ( H dia dah ilang daaa, kompom cap ayam )
speaker 2 standard kat blakang
speaker 2 FENDER kat depan ( FENDER? gitar aku penah dengor la )
air filter K&N ( bunyi dia tarik angin best, skali ngan duit minyak)

kete tahun 1995, dah 11 tahun. kene la modified sket.
walaupun sedara mara kata aku kedekut, aku tak kisah

toncet
21-12-06, 07:08 PM
wa pakai kancil je...

-injektor vr4 na
-fuel pump skyline
-turbo td04 - 09 pajero punya *twinfin
-vr4 200 intercooler
-clutch trinity
-cam matspeed
-fuel regulator fse
-metal head gasket...
-piping 2inci
-air filter dulu pakai HKS SPF... skang pakai jaring besi je!
-boostmeter blitz
-apexi safc1 bluscreen


ni je laa... blok pakai L2 punya 660 aje...
0-100 = 6sec
topspeed mengikut rsm adalah 190 *tp tak tekan abis, takut wooo
boost running on 1.2 bar!


tak pernah dyno lagi... tp bleh laa geli2 ngan gsr! *vr4 terlalu kuat!

john_jenin
21-03-07, 05:27 PM
Alamak..semuanya citer modified kat enjin. Nak citer pasal modified bodykit/parts luaran boleh ke bro sekalian?

Keter: Honda civic ferio '92

- enjin b16a standard
- air filter HKS powerflow
- Seat depan belakang eg9
- bumper eg6 dengan fog lamp
- spoiler belakang custom ala eg9
- cermin sisi dengan motor lipat

dah tu jee....:shhh:

voiceout
03-04-07, 12:42 PM
ok citer skit pasal kete aku yang tak seberapa ni plakk...
kete honda ek4 2 doors..engine asal b16a...aku sumpah jadi b20b...memeang power....interior dalam all ek9....kaler merah lagi....aper lagi....ermm...rim spoon...tayar semi slip yokohama advan...adjustable cam pully....suspension high low soft hard adjustable....untuk keterangan lanjut sila rujuk majalah xtreme kar keluaran januari 2005....sekian...memang banyak habis duit untuk awek aku ni sorang....tapi puas hati....janji power!!!! skrang dah pakai bmw jer....aderlaa jugak tringat skit2 kat kete lama....iskk...

ninja
04-04-07, 02:21 PM
Sy menggunakan kete satria 1.3 yg telah dikonbertkan kpd 4G91 karburator hanya utk tempoh 3 bulan sahaja..

Selepas itu kerana henjin tu memuaskan nafsu sy..sy telah mendermakan wang sbyk RM3100 kpd tokey kedai potong utk membeli henjin 4G63 Vr4 bercc 2.0

sy telah menggunakan enjin turbo selama kira2 4 thn 1/2 tanpa menghadapi masalah major kecuali baru2 ini telah mengalami kerosakan akibat over boost dimana sy telah ter scramble ke 2.2 bar..hahah..

Enjin 4g63 ni ade lah std tanpa mengalami major modification agar bersesuaian utk penggunaan harian.

toyol
04-04-07, 04:43 PM
pundek kau standard bleh scramble sampai 2.2 bar?
ni mapping mesti dah 3 or 4 bar..kau pakai standalone ek?hehehe

ninja
04-04-07, 04:52 PM
pundek kau standard bleh scramble sampai 2.2 bar?
ni mapping mesti dah 3 or 4 bar..kau pakai standalone ek?hehehe


Sedar toyol hensem...sila jgn memaki di sini wakakakak

mungkin ade kerosakan pada boost meter sy..tu yg menunjukkan 2.2 bar :p

tp kesah nya mmg std je henjin tu ehheehhe

standalone? sy pakai ECU 2364 sahaja

~DonJuan~
05-04-07, 09:39 AM
Kekekekkekeke..overbost la tu..dasyat2 MOD kat sini..toyol pakai Putra tah apa si toyol letak dlm enjin dia skang..Ninja plak pakai satria vr4..perghh midnakal lak tak tau pakai apa dah skang...aku je la yg pakai MPV..hehhehehehehee...

toyol
05-04-07, 10:06 AM
supermod don juan rocco srifard,enjin aku standard takde usik apa2
midnakal dengar cite bawak kete drag anta anak pegi sekolah


wahh..MPV tu apa lagi kasi la bikin bang bus ke
tinted gelap2 cari awek pastu gang bang dalam MPV kau,suruh ninja jadi driver
kekeke

ninja
05-04-07, 10:08 AM
banyak la ko punya MPV...GSRempit tu mana ko nak taruk?

overboost ek dipanggil tu..aisey..tp aritu turbo kong head kong..pening gua..tp skg dah ok..std je skg sedey betul laaa

bussuk
25-06-07, 02:59 PM
adjustable cam pulley

pemende ni?
adjustable cam pulley ada camshaft pulley yang boleh laras (translation yang tak berapa direct:D ) pernah tukar timing belt? kan timing belt tu di letakkan bersambung dengan pulley, yang belah atas tu di panggil camshaft pulley.

apa gunanya?
dengan bahasa mudah, camshaft pulley dapat adjust powerband enjin kita. katakanlah, kalau enjin stended powerband adalah antara RPM 2800 hinggalah RPM 5800. Dengan camshaft pulley, kita boleh awalkan powerband kita contoh dari RPM 2000 hingga RPM 5000 (untuk pick up dan lower end power) ataupun RPM 3200 hinggalah RPM7000 (untuk top speed).

so dari masuk micro compressor, baik masuk adjustble camshaft pulley. tapi perlu diingatkat, sebaik-baiknya tuning camshaft pulley ni kena cari mekanik yang betul-betul expert, kalau nak lagi selamat tune pakai dyno machine. sebab ianya melibatkan pengiraan mm = degree.

sekian dari saya kapalkaram sing wilayah..:D



kakakakak cun info bro..... but DOHC ada rasa lah pakai adjustable cam pulley.... SOHC tarak ma....

Midnakal
25-06-07, 07:12 PM
Kekekekkekeke..overbost la tu..dasyat2 MOD kat sini..toyol pakai Putra tah apa si toyol letak dlm enjin dia skang..Ninja plak pakai satria vr4..perghh midnakal lak tak tau pakai apa dah skang...aku je la yg pakai MPV..hehhehehehehee...

MPV yerrrrrr........apa dia...sekali lagik.... MPV yerrrrr...mmg lah kau pakai MPV...yg satu lagik tuh kau tak nak cerita yerrrr....wah wah wah wahhhhhh! Caber line kuat....alaaaaa DJ jgn lar malu malu nak cerita.....ko dah 2 biji kereta tukar engine.....ehehhehehehehhe!!!!

bussuk
26-06-07, 01:41 PM
muhahahahah ahad nih rasa rasa macam nak pi tukau extractor 4-2-1 nak buang midbox... nak pakai swirl bulent, pipping stainless steel outlet 1.8 inch inlet 1.6inch ermmm muffler nak pakai titanium..... huhuhuh mesti lazat sungguh bunyiknya..... yeahhhhhhhh ahad nih wokshop ejos kat sunway batu caves.... so aku akan citer performance top and pickup aku on monday..... hopefully tak step down

Midnakal
26-06-07, 02:11 PM
muhahahahah ahad nih rasa rasa macam nak pi tukau extractor 4-2-1 nak buang midbox... nak pakai swirl bulent, pipping stainless steel outlet 1.8 inch inlet 1.6inch ermmm muffler nak pakai titanium..... huhuhuh mesti lazat sungguh bunyiknya..... yeahhhhhhhh ahad nih wokshop ejos kat sunway batu caves.... so aku akan citer performance top and pickup aku on monday..... hopefully tak step down


Bro...saja nak kongsi tips sikit....wa nak tanya sikit...lu udah buat what is the nesessary things yg perlu buat utk tukar ekzos system....like bigger spark plug...bigger cable plug...bigger throttle body......then the next thing....is exhaust system. Kalu lu dah buat semua tuh.....gua rasa system yg lu nak buat tuh akan berbaloi...kalau tak...lupa kan ajerlah......remember one thing...... angin yg masuk jumlahnya ke combustion chamber akn sama jumlahnya dgn yg keluar......!!!!!
Maybe performance akn naik lah kalau tukar exhaust kalau tak buat semua tuh.....iaitu....performance bunyi jek lah....

p/s: good luck bro.

puding
26-06-07, 02:49 PM
huhuhu ...
bunyi nanti 3 batu sudah dengar,
machine tak sampai&#178; lagi huhuhu ....

tapi takpe ... kita tunggu dia punya full report ( FR ) huhuhu

bussuk
27-06-07, 08:18 AM
Bro...saja nak kongsi tips sikit....wa nak tanya sikit...lu udah buat what is the nesessary things yg perlu buat utk tukar ekzos system....like bigger spark plug...bigger cable plug...bigger throttle body......then the next thing....is exhaust system. Kalu lu dah buat semua tuh.....gua rasa system yg lu nak buat tuh akan berbaloi...kalau tak...lupa kan ajerlah......remember one thing...... angin yg masuk jumlahnya ke combustion chamber akn sama jumlahnya dgn yg keluar......!!!!!
Maybe performance akn naik lah kalau tukar exhaust kalau tak buat semua tuh.....iaitu....performance bunyi jek lah....

p/s: good luck bro.


thanks for advise bro....... akan ku spent rm dan masa utk wat benda itu semua dalam dua minggu ini........ yeeeeeeeeeeeeehaaaaaaaaaaaaa!!!!!


huhuhu ...
bunyi nanti 3 batu sudah dengar,
machine tak sampai² lagi huhuhu ....

tapi takpe ... kita tunggu dia punya full report ( FR ) huhuhu

full report pasal exhaust bleh kasik.... full report pasal machine tak leh.... sbab machine under construction...... yeeehaaaaaaaaaa...... skarang nih machine masih lagi macam baru lepas kener bomb......

huhuhaha
27-06-07, 08:29 AM
kener bomb?? @_@

ade sape2 kat sini berpengalaman dgn bolt-on-turbo atau turbokits?

ninja
27-06-07, 09:01 AM
kener bomb?? @_@

ade sape2 kat sini berpengalaman dgn bolt-on-turbo atau turbokits?

Apa kata awak story dlu apa yg awak dah buat ngn bolt-on-turbo atau turbokits

forwhat84
23-07-07, 12:57 AM
salamx semua~

aku baru je beli getz 1.4 auto, dan aku ni lak tak pernah ada kerete sendiri, bawak tu hari2.. huhuhuh

tujuan aku open treah ni ada lah, meminta nasihat dan kepakar geng2 kat MK ni, harap boleh beri tujuk ajar kat aku ni..

1) mcm mana nak jaga kereta jenis auto ni?
2) tips2 nak mencantik kan lagi kereta jenis ni?
3) letak spoiler lawa ke?
4) letak skirt jenis mcm mana yer?

kalau sesapa yg guna kan kereta getz ni.. boleh laa bagi pendapat korang.. dan tips2 yg korang ada.. aku harap korang dapat beritunjuk ajar yer..

p/s: maaf yer mod, coz tak mintak izin nak open thread..

bLackHead
23-07-07, 01:21 PM
Slm semua,

Setahu aku yang paling penting...dalam penjagaan kereta auto nie..dia punya ATF (automatic trans fluid)...kena la ikut manual kalau dia suruh tukar tu tukar la...jgn asyik nak tukar minyak engine jerrrr...marah gearbox tu nanti di anak tirikan hehehehe...

Berbalik kepada lightweight cam pulley nie...nak tanya gak kat bro Ninja, XXX and Bro DonJuan.... betul ke kena naik dyno...so dia punya setting tak lari... and bole pm saya tak kat mana nak dyno? kalau bole yg kita kenal la kalau tak kena sebat nanti...

Setakat nie keta wife masih stock but mine da tukar intake to BMC CDA mcm kat bawah tuhhh... and exhaust dah kerat separuh...tukar muffler and tabung tengah...

Berhajat nak tukar dari extractor (LOW RPM) tapi...masalahnya ada dua sensor kat situ satu oxygen sensor and satu lagi catalic coverter sensor... x berani la bro...takut ecu kacau...mampuih....

Nak juga tau kalau2 sapa2 ada kaki kat kreta potong tuh nak tolak rim BBS 17 or 18..tlg pm saya (2nd yang ori yek)

Thats all for now...slm dulu...chioaw

Midnakal
24-07-07, 12:30 AM
one thing about lightweight cam pulley bleh ikut yg standard....kalau install tapi xmau gi dyno pun bleh gak ...just make sure dia marking kat cam yg standard....so xyah lah nak dyno....dia jadik standard gak lah...but kalau dah pakai lightweight cam pulley rugi lah kalau tak adjust degree dia....baru ada perbezaan....Cam nieh byk berikan response yg baik dari meningkat kan horsepower.......welll cuba lah....

bLackHead
24-07-07, 01:22 AM
one thing about lightweight cam pulley bleh ikut yg standard....kalau install tapi xmau gi dyno pun bleh gak ...just make sure dia marking kat cam yg standard....so xyah lah nak dyno....dia jadik standard gak lah...but kalau dah pakai lightweight cam pulley rugi lah kalau tak adjust degree dia....baru ada perbezaan....Cam nieh byk berikan response yg baik dari meningkat kan horsepower.......welll cuba lah....

Jadi maksud bro lepas tukar lightweight cam pulley lebih baik naik dyno lah! mmmm kalau gitu kat mana kedai yang bole tolong ambe nie...huhuhuhuhu racun racun:Finger_fing22:

forwhat84
25-07-07, 01:57 AM
ATF (automatic trans fluid) tidak kan di anak tiri kan.. huhuh thanks bro.. selalu berapa modal nyer..

thanks bro

ninja
25-07-07, 08:59 AM
Jadi maksud bro lepas tukar lightweight cam pulley lebih baik naik dyno lah! mmmm kalau gitu kat mana kedai yang bole tolong ambe nie...huhuhuhuhu racun racun:Finger_fing22:

tukar cam pulley cuma utk advance ngn retard..kalo tukar pulley aje x tukar cam shaft x guna juge..naik dyno apa pun x dpt..enjin apa awak guna encik blackHead?

boleh kongsi2 disini x?

bLackHead
25-07-07, 09:27 PM
tukar cam pulley cuma utk advance ngn retard..kalo tukar pulley aje x tukar cam shaft x guna juge..naik dyno apa pun x dpt..enjin apa awak guna encik blackHead?

boleh kongsi2 disini x?

mmm boss saya ada pm boss... mmmm macam mana yek....engine continental... so saya cuma berhajat utk tukar pulley sahaja...malas nak usik dalam enjin!!! So camne sifu???

ninja
26-07-07, 08:50 AM
mmm boss saya ada pm boss... mmmm macam mana yek....engine continental... so saya cuma berhajat utk tukar pulley sahaja...malas nak usik dalam enjin!!! So camne sifu???


PM diterima, 1st of all sy bukan boss dan bukan sifu..sy jaga saja disini...

Hurm..mengikut perkiraan perguruan sy yg hanya sampai tahap Asia iaitu Jepun...sy x berapa berani nak comment on continental punya perfomance part takut nnt terbagi ajaran sesat, but basically on perfomance part changing of lightweight pulley and cam shaft is purposely to get higher torque and horse power

But again sy harap anda bley get more info for continental engine via web or maybe other users yg guna continental engine boleh bg more comment

TQ

bLackHead
26-07-07, 10:20 AM
PM diterima, 1st of all sy bukan boss dan bukan sifu..sy jaga saja disini...

Hurm..mengikut perkiraan perguruan sy yg hanya sampai tahap Asia iaitu Jepun...sy x berapa berani nak comment on continental punya perfomance part takut nnt terbagi ajaran sesat, but basically on perfomance part changing of lightweight pulley and cam shaft is purposely to get higher torque and horse power

But again sy harap anda bley get more info for continental engine via web or maybe other users yg guna continental engine boleh bg more comment

TQ

ok sekadar berkongsi pengalaman saya menggunakan enjin standard e46...tapi intake system da tukar macam kat bawah tu...stok -> BMC CDA (Carbon Dynamic Airbox = Carbon Fibre) and exhaust aku kerat sparuh ...dari tengah...

Itu sebab aku mencari maklumat ...walaupun disini banyak yg experience ngan Japan car...just nak compare...apa yg patut..

Tukar pulley salah satu dari perancangan yang akan di ikhtiarkan.... tgk la camne...

TQ Ninja...and all guru and sifus.... any comment?

ninja
26-07-07, 10:46 AM
ok sekadar berkongsi pengalaman saya menggunakan enjin standard e46...tapi intake system da tukar macam kat bawah tu...stok -> BMC CDA (Carbon Dynamic Airbox = Carbon Fibre) and exhaust aku kerat sparuh ...dari tengah...

Itu sebab aku mencari maklumat ...walaupun disini banyak yg experience ngan Japan car...just nak compare...apa yg patut..

Tukar pulley salah satu dari perancangan yang akan di ikhtiarkan.... tgk la camne...

TQ Ninja...and all guru and sifus.... any comment?

Hurm..tukar intake for better air flow..good basic mods..intake manifold tukaw x? any changes on butterfly? kasik lobang besar lagik ker?

exhaust manifold tukar ke system bagaimana? kerat separuh tu dari bahagian mana bro? baper inch piping ekzos? ni musti pakai ejos twin pipe AC Schnitzer design..

bLackHead
31-07-07, 08:21 AM
sorry lambat reply...banyak hal sket...back to the topic

intake manifold x tukaw lagi bro ninja and mayb x tukar pun sbb malas nak kacau dalam engine...sensor banyak sangat leceh...hehehehe

Mcm yang saya sebut tadi bro...buterfly ke rama2 (ella) ke ...mmg x usik and being recommend by my mechanic pun jgn gatal2 la... sebab bukan nak gie race... family car huahuahua gaya je lebeh...

exhaust manifold pun tak usik...sbb kat extractor tu ada sensor and kat cat pun ada sensor lagi...so saya kerat lepas cat coverter and mufller ya BETUL...pakai AC's hehehehe

So harap anda jelas bro ninja....*sigh tu sebab kena buat TT keta cepat sket muahahahahaha:Finger_fing22:

ninja
31-07-07, 08:41 AM
owh, noted..tp sekali lagik minta maaf sbb sy x pandai bab2 continental ni hehe..suka tgk aje kete conti :kid:

p/s: TT Kete akan diusahakan secepat mungkin selepas dinner, maklumla skg ni mmg sy bz..:cowboy:

puding
01-08-07, 12:18 PM
tak sabar nk tunggu TT kete,
nk tengok modifikasi yang terhebat antara korang ni,

kete blackhead punya jenis mmg la banyak sensor,
giler punya banyak,
sebab tengok one of my pren yang pakai jenis tu gak huhuhu,
pening pala ....

bLackHead
05-08-07, 12:44 PM
tak sabar nk tunggu TT kete,
nk tengok modifikasi yang terhebat antara korang ni,

kete blackhead punya jenis mmg la banyak sensor,
giler punya banyak,
sebab tengok one of my pren yang pakai jenis tu gak huhuhu,
pening pala ....

Tu la pasal...nak wat camne...da di design camtu... sabar je la...

Regards
bLackHead:icon_scared:

papagoines
24-08-07, 10:12 AM
Assalamualaikum/Slm Sejahtera...

Mostly saya buat light mods kat kancil 850EZi 2003 since stok standard dari kilang dah DOHC EFI....

K&N Open Pod Filter
Extractor stended Kelisa 1.0 siap thermo wrap - enjin saya sama ngan Kelisa 850cc...
Piping 1.6" with one straight flo midbox, 1 s-flow muffler customized to be a mid box oso and last a small muffler at the end...
GAB adjustable shocks (F) and non adjustable (R) + GAB lowering springs all around.Verdict

Enjin rasa ringan - Leh la saing ngan Wira 1.5, nak potong tak mampu lagi. :cry:
Cornering mmg syiok...dah jadi addicted...:35: masa ni baru leh potong wira 1.5
Bunyi ejos ada skit burble cam enjin boxer hehehe...bila tarik, tahap ke'perang'an tak seteruk manaTinggal gearbox je tak convert manual 5 speed, skrang ni auto 3speed je :cry:pastu nak tune balik pakai safc

Sifu2....mintak tunjuk ajar....

ninja
27-08-07, 09:30 AM
Assalamualaikum/Slm Sejahtera...

Mostly saya buat light mods kat kancil 850EZi 2003 since stok standard dari kilang dah DOHC EFI....


Piping 1.6" with one straight flo midbox, 1 s-flow muffler customized to be a mid box oso and last a small muffler at the end...
Verdict


Enjin rasa ringan - Leh la saing ngan Wira 1.5, nak potong tak mampu lagi. :cry:
Tinggal gearbox je tak convert manual 5 speed, skrang ni auto 3speed je :cry:pastu nak tune balik pakai safc

Sifu2....mintak tunjuk ajar....

Salam


Anda guna 1.6' piping utk 850 kancil? btl kah? minyak x mcm air paip ker?
Boleh saing wira 1.5 in what term?
Skg ni pakai G.box auto? tune SAFC?
Berbaloi kah?Mekasih

papagoines
28-08-07, 08:00 AM
Salam

Anda guna 1.6' piping utk 850 kancil? btl kah? minyak x mcm air paip ker?
Boleh saing wira 1.5 in what term?
Skg ni pakai G.box auto? tune SAFC?
Berbaloi kah?Mekasih


Psal fuel consumption tu so far ok je, kalau dulu masa stended leh dapat 18km per liter, skrg avrg dlm 16 km per liter...tak la sakit sgt
Hahaha, saing tu kalau kat traffic light, leh la setengah keter gak la pancung, kalau dah masuk gear 3, sure wira tu dapat potong :35:
Yup gearbox auto...SAFC blum lagi dan mmg nak buat...
Berbaloi? yup, bukan nak jadi drag/drift champion....just kepuasan diri. Asal dapat memotong dengan selamat/masuk koner tak membuang sudah cukup buat diri saya....

20vturbo
28-08-07, 01:19 PM
aku plak,masih n/a route with my black head....mungkin nak masuk turbo next year..tunggu je aku post dlm ni..yihaa

puding
29-08-07, 10:18 AM
Psal fuel consumption tu so far ok je, kalau dulu masa stended leh dapat 18km per liter, skrg avrg dlm 16 km per liter...tak la sakit sgt
Hahaha, saing tu kalau kat traffic light, leh la setengah keter gak la pancung, kalau dah masuk gear 3, sure wira tu dapat potong :35:
Yup gearbox auto...SAFC blum lagi dan mmg nak buat...
Berbaloi? yup, bukan nak jadi drag/drift champion....just kepuasan diri. Asal dapat memotong dengan selamat/masuk koner tak membuang sudah cukup buat diri saya....

hmmm .. for me ..
kalau henjen stendet, tak yah la kot pakai SAFC, sebab rasa mcm membuang duit je,
just tune biasa je cukup,

just my 59 cents ... but ur money, ur choice ... peace ..

papagoines
30-08-07, 08:10 AM
hmmm .. for me ..
kalau henjen stendet, tak yah la kot pakai SAFC, sebab rasa mcm membuang duit je,
just tune biasa je cukup,

just my 59 cents ... but ur money, ur choice ... peace ..
sure or not 59 cents, saya up 10cents jadi 69cents hehehe..hehehe...jgn marah, thanks for the advice

ACtually saya nak tune balik je AFR (Air-Fuel Ratio) sbb pernapasan/pembuangan angin dah lawas kan....cuma ramai org kata xleh tune kalau kita takde SAFC...:-??

leh ke kita tune balik AFR tanpa guna piggyback cam SAFC tu? kalu ada lagi bagus...

ninja
30-08-07, 08:43 AM
Carburator bley la ngejas tanpa SAFC

SAFC tu fungsi die nak accurate setting utk AFR, so xde SAFC x cantik la setting kete.
Tapi sy bersependapat dgn sedara puding, mungkin engine yg std dan auto pula, tuning guna SAFC mcm x berbaloi.

ps: Tah ler..sy guna motor aje...itu pun std

papagoines
30-08-07, 11:34 AM
Carburator bley la ngejas tanpa SAFC

SAFC tu fungsi die nak accurate setting utk AFR, so xde SAFC x cantik la setting kete.
Tapi sy bersependapat dgn sedara puding, mungkin engine yg std dan auto pula, tuning guna SAFC mcm x berbaloi.

ps: Tah ler..sy guna motor aje...itu pun std
Betul gak tu...

ada skali dulu (dalam tahun ni gak), dapat dyno free kat speedworks pasai folo member...dia buat byk kat keter dia so dapat la kawtim dyno free...tapi takleh nak print huhuhuu

lepas dyno tuh...kata orang speedworks...katanya AFR dah dekat lambda 1 (apa tuh?) so setting cun la...bila dia check ecu saya...terkejut gak tgk tulisan jepun kat ecu tuh...dia kata maybe ecu saya ni intelligent kot...

ntah la...

ninja
30-08-07, 11:50 AM
X boleh print?
awak guna ECU apa ni? 850 Kancil?
tulisan jepun? kat ecu kete sy ade tulisan jepun juga..intelligent kah?
apa kod ECU kete awak?
awak xde SAFC kenapa mau dyno? atau org kedai tu sesaja suka check ECU?ps: sy guna standalone management system saja..senang dan reliable

toyol
30-08-07, 12:32 PM
aik camne kau dyno tapi takleh printout resultnya..pelik ni,adakah mesin dyno tidak support hp kete encik
papa...heheh
AFR yg elok reading nye 14.7,reading afr biasa sama ada rich,lean ataupun stoich
tak tau lak pasal lambda..mungkin reading 1 tu utk stoich ataupun lean,saya tak pasti..correct me
if im wrong
kete kalau nak power biasa setting afr more to lean,angin banyak minyak kurang..tapi drawback dia enjin
cepat panas thus leading to faster wear n tear la kat enjin kita tu

ps; saya guna motec m800

papagoines
30-08-07, 12:32 PM
X boleh print?
Dah free bro...kalu nak print kena la bayar charge...

awak guna ECU apa ni? 850 Kancil?
Spt saya cakap sebelum ni, keter saya 850EZi. i bermaksud injection...kod enjin ED-DE ...sama ngan kod enjin Kelisa 850....so dah tentu ada ECU...

tulisan jepun? kat ecu kete sy ade tulisan jepun juga..intelligent kah?
Ada stiker DAihatsu pastu ada tulisan jepun atas stiker tu tu aja...mana la saya tau intelligent ke tak...mungkin si mamat tu perli saya ke apa...mana saya tau

apa kod ECU kete awak?
Jgn tanya saya kod ECU...saya pun taktau mana letaknya...masa dia kuarkan...tgk jap...pastu masuk balik dalam dashboard...bab bab bawah dashboard penuh wiring tu maleh saya nk tgk kang macam mcam problem...

awak xde SAFC kenapa mau dyno? atau org kedai tu sesaja suka check ECU?
apa salahnya keter takde SAFC nak dyno? ramai dah buat...derang nak tgk AFR keter memasing...makan minyak ke tak....even kat speedworks kita leh specify, nak dyno hp ke torque ke...AFR ke...tapi orang selalu mintak nak dyno sbb tgk hp memasing...

ninja
30-08-07, 01:03 PM
sedara ku toyol..long time no see..:icon_flak:
enjin terlampau panas tidak baik utk kesihatan..akan menyebabkan kerosakan pada internal part..lebih kurang mcm kalo dah lama x pancut..akan menyebabkan pundi2 itu tersekat :p

sedara papagoines,


Spt saya cakap sebelum ni, keter saya 850EZi. i bermaksud injection...kod enjin ED-DE
saya tahu anda guna enjin tersebut, cuma nak pastikan ECU saja sbb anda kata ade tulisan jepun..itu sbb sy tanya apa jenis ECU digunakan itu saja


apa salahnya keter takde SAFC nak dyno? ramai dah buat
Sy juga satu ketika dulu penah buat benda ini. Tp enjin x full force pasal tiada SAFC untuk main AFR.

ps: sy x dyno pasal xmau tgk HP, eheheh..pasal dyno ni ade gak tipu die..x caya? sila buat dyno di 2 kedai berasingan dan lihat resultnya..sama atau pun tidak

ps: toyol..fuh moteC...dasat tu bangg...

papagoines
30-08-07, 03:26 PM
sedara papagoines,


saya tahu anda guna enjin tersebut, cuma nak pastikan ECU saja sbb anda kata ade tulisan jepun..itu sbb sy tanya apa jenis ECU digunakan itu saja


Sy juga satu ketika dulu penah buat benda ini. Tp enjin x full force pasal tiada SAFC untuk main AFR.

ps: sy x dyno pasal xmau tgk HP, eheheh..pasal dyno ni ade gak tipu die..x caya? sila buat dyno di 2 kedai berasingan dan lihat resultnya..sama atau pun tidak



Heheh...tadi ter emo sat...sbb tgk org lain awk tak byk tanya...sampai saya byk plak tanya...sorry ek..

kalu bincang pasal result dyno yg berbeza tiap2 kedai....rasanya tak tipu...cuma design dyno tu yg wat hal hxxp://wotid.com/dyno/content/view/19/38/

ninja
30-08-07, 04:01 PM
sedara papagoines,

Lek sedara jgn emo dlm forum, beasa la tetiba sy minat bertanya pada modifikasi yg awak buat. Kita kongsi la idea2 dan info yg telah anda buat. Jika anda tidak mahu menjawab soalan sy ajukan tiada masalah sedara.

bercakap pasal dyno test. mostly utk kereta NA mereka akan menggunakan gear 3 utk mendapatkan segala data dan HP pada sesebuah kenderaan tersebut, manakala utk turbo kebiasannya digunakan gear 4 atau gear 3, bergantung kepada org yg membuat dyno tersebut.

puding
05-09-07, 05:13 PM
tapi ... aku masih merasa sungguh konfius,
mengapa perlu menggunakan SAFC huhu,
just tune je aku rasa cukup memadai ..
remap balik ECU,
dah boleh buat balik fuel consumption,
boleh set rich or lean ...
boleh itu, boleh ini ...
bla bla bla ....

p/s : aku tak pakai pun mentang SAFC or VAFC ni pun, cuma buat mapping kt ECU je

tekken
06-09-07, 10:31 AM
aku takat tukar enjin jer..lain2..aku blum coba...
masih peringkat beginner....huhuh

toyol
06-09-07, 11:38 AM
tapi ... aku masih merasa sungguh konfius,
mengapa perlu menggunakan SAFC huhu,
just tune je aku rasa cukup memadai ..
remap balik ECU,
dah boleh buat balik fuel consumption,
boleh set rich or lean ...
boleh itu, boleh ini ...
bla bla bla ....

p/s : aku tak pakai pun mentang SAFC or VAFC ni pun, cuma buat mapping kt ECU je

buat mapping kat ecu once kalau ecu tu dah rechipped..aku rasa dengan ecu standard
takleh kan?correct me if im wrong

Midnakal
06-09-07, 11:43 AM
entah lah....merapu rapu lah korang nie sembang......aku pun dah tak paham..... ini cerita pengalaman anda ker ...ceritakan masalah anda nieh......ahhahahahahhhahah

ninja
06-09-07, 12:33 PM
buat mapping kat ecu once kalau ecu tu dah rechipped..aku rasa dengan ecu standard
takleh kan?correct me if im wrong

Betul sedara toyol, perlu re chip dlu

s4i
12-09-07, 11:09 PM
- bro
- untuk wira 1.3GLi
- ape yg perlu aku buat agak ianya power sket
- tapi aku takmo tukau enjin
- ade pomen cakap masuk clutch plate 2.0 tuk kasi pikap
- ade plak pomen cakap, kalau masuk 2.0, nanti keta tersengguk sengguk bile jalan biasa.
- adoii .. pening pale aku

Midnakal
13-09-07, 09:08 AM
- bro
- untuk wira 1.3GLi
- ape yg perlu aku buat agak ianya power sket
- tapi aku takmo tukau enjin
- ade pomen cakap masuk clutch plate 2.0 tuk kasi pikap
- ade plak pomen cakap, kalau masuk 2.0, nanti keta tersengguk sengguk bile jalan biasa.
- adoii .. pening pale aku

Bro..... kalau masuk clutch plate 2.0 itu untuk response....dan tak meningkatkan hpower kereta anda ....but response kereta tuh untuk move forward mmg ada ler sikit...

But kalau nak up hpower utk 1.3 injenction tuh....bukan susah sangat.... besarkan throttle boddy/butterfly, pakai intake manifold besar sikit,pakai cable plug besar sikit...9mm, spark plug beli lah yg champion punya dan tahan panas......, pakai lah airfilter sports dan tukar air ramp nyer dan last sekali barulah buat exhaust system......!!

Well "NOW" u know which one yg you nak buat rite? Tepuk dada tanya lah selera.


p/s: Bro...senang senang carik 1.6 ker 1.5 DOHC lah.....road tax xmahal....minyak pun tak kuat sangat......

papagoines
13-09-07, 12:34 PM
sedara papagoines,

Lek sedara jgn emo dlm forum, beasa la tetiba sy minat bertanya pada modifikasi yg awak buat. Kita kongsi la idea2 dan info yg telah anda buat. Jika anda tidak mahu menjawab soalan sy ajukan tiada masalah sedara.

bercakap pasal dyno test. mostly utk kereta NA mereka akan menggunakan gear 3 utk mendapatkan segala data dan HP pada sesebuah kenderaan tersebut, manakala utk turbo kebiasannya digunakan gear 4 atau gear 3, bergantung kepada org yg membuat dyno tersebut.

point taken... it won't happen again :icon_biggrin:..sorry lambat reply...

papagoines
13-09-07, 12:36 PM
Bro..... kalau masuk clutch plate 2.0 itu untuk response....dan tak meningkatkan hpower kereta anda ....but response kereta tuh untuk move forward mmg ada ler sikit...

But kalau nak up hpower utk 1.3 injenction tuh....bukan susah sangat.... besarkan throttle boddy/butterfly, pakai intake manifold besar sikit,pakai cable plug besar sikit...9mm, spark plug beli lah yg champion punya dan tahan panas......, pakai lah airfilter sports dan tukar air ramp nyer dan last sekali barulah buat exhaust system......!!

Well "NOW" u know which one yg you nak buat rite? Tepuk dada tanya lah selera.


p/s: Bro...senang senang carik 1.6 ker 1.5 DOHC lah.....road tax xmahal....minyak pun tak kuat sangat......kasi masuk itu siput la....biar bersin itu 1.3 :35:

drager racing kan ada wat....tu pun baca dalam forum zth je

kyuubidemon
22-10-07, 03:25 PM
baru2 ni aku ade masuk satu laman web mengenai modifikasi iswara aeroback...
jadi nak tanya la..agak2 nya bape costing bagi modified iswara aeroback ( tak nak la tukar enjjin )

Midnakal
17-01-08, 02:12 AM
baru2 ni aku ade masuk satu laman web mengenai modifikasi iswara aeroback...
jadi nak tanya la..agak2 nya bape costing bagi modified iswara aeroback ( tak nak la tukar enjjin )
Bro......gua pernah tgk iswara...pakai injection sistem...dia pakai single cam racing...wow...impress gak lah response dia. Setakat 1.6 tuh ....senang senang jek bubye.....kalau lu serius nak bikin dan nak tahu harga.... lu PM gua ok.

boy4880
28-01-08, 11:39 AM
salam bro....lama tak htr posting kat sini....nie aku nye modification biasa2 aje......aku pakai iswara aeroback 1.3........aku wat piping stainless steel 4-2-1 + tabung tgh ngan tabung belakang jazma........cina tu kata 2 inci....aku tak tau betul ke tak.....pastu tukar cable plug kaler kuning.....jenama tah ape tah.........plug tak tukar lagi pasal mase tu baru aje ganti plug...klu nak tukar plug ape ok ek.....pastu aku pakai k&n filter......tu aje yg aku wat.......pick up ok la.......lebih sket dari standard........klu nak tukar enjin kan.......enjin ape yg ok selain 4g91 ngan vr4........pastu klu masuk 1.6 nye enjin leh kawtim ke ngan jpj.........harap bro kat sini leh bg pendapat camne nak modified iswara nie bagi power sket.......hehehe....aku bukan reti sgt pasal keta nie......

Midnakal
14-02-08, 06:59 PM
salam bro....lama tak htr posting kat sini....nie aku nye modification biasa2 aje......aku pakai iswara aeroback 1.3........aku wat piping stainless steel 4-2-1 + tabung tgh ngan tabung belakang jazma........cina tu kata 2 inci....aku tak tau betul ke tak.....pastu tukar cable plug kaler kuning.....jenama tah ape tah.........plug tak tukar lagi pasal mase tu baru aje ganti plug...klu nak tukar plug ape ok ek.....pastu aku pakai k&n filter......tu aje yg aku wat.......pick up ok la.......lebih sket dari standard........klu nak tukar enjin kan.......enjin ape yg ok selain 4g91 ngan vr4........pastu klu masuk 1.6 nye enjin leh kawtim ke ngan jpj.........harap bro kat sini leh bg pendapat camne nak modified iswara nie bagi power sket.......hehehe....aku bukan reti sgt pasal keta nie......

1. Untuk kategori 1.3 tuh 2 inchi tuh dah kira agak besar dah....kena buat itu ini baru ngam ngam dgn 2 inchi punya kelegaan.
2. Plug apa apa pun boleh lu pakai...janji carik yg spark tuh besar dan paling penting carik yg ada R ...means... Resistor...tahan panas..so bila plug dah panas ..performance dia maintain.
3. Kalau nak tukar engine masuk isware tuh lu masuk jek engine 1.5 Jepun...injection lagik.
4. Bab bab bleh kawtim dgn JPJ tuh kira ikut law lah senang...kalau jadik apa apa senang citer....bukan tak ada kaki....tapi tak tau lu serius ker idak.

p/s: Jgn spent byk sangat dgn engine 1.3 tuh nanti rugi...tukar engine cc besar sikit..baru rasa. Tepuk dada tanya selera ok.

lintah
23-02-08, 01:57 PM
Dulu sebelum aku convert henjen, aku kena tapau dengan sebijik kancil .... hampeh .. aku bawak 160km/h susah giler aku nak potong. Lupa plak nak bagitau, aku pakai Honda EF 4 doors carb masa tu ...

pastu aku terus rasa nak tukar, dapat la henjen DA6 VTEC DOCH, dapat je terus pakai head B18, block kasi tukar pakai B20 punya, pakai Jasma 4-2-1 extractor, lama lama skg ni aku kasi stendet balik, sebab rasa takut dah nak bawak laju laju ....

pada route66, extractor 4-2-1 aku rasa terbaik la .. itu pada aku la .. sebab 4-1 kurang pada mid range .. tapi top ada la .. tapi kalau dah kena tapau tertinggal jauh, susah gak nak kejar huhuhu ..

ini saja dari aku ...

taktau la samada ilmu kita dari sifu yang berlainan..yang aku tau header 4-1 bagus untuk keta cc kecik macam 1.6 ataupun 1.8..sebab dia dapat cover untuk midrange top dia kurang..header 4-1 dapat tambak tork sikit..manakala header 4-2-1 sesuai untuk keta 2.0 L sebab tork dia dah kuat..4-2-1 dapat bagi top speed..masih terbuka untuk perbincangan,hehe..

lintah
23-02-08, 02:01 PM
buat mapping kat ecu once kalau ecu tu dah rechipped..aku rasa dengan ecu standard
takleh kan?correct me if im wrong

yerp toyol you were right..ecu dapat remap dengan buat chip lain..tapi kadang2 cip yang kita buat tak sesuai dengan parts yang ada dalam keta kita jadi kena buat cip lagi..kalau 1 cip around 150, nak buat 3,4 cip..dah berapa?..dah cip dia punya setting dah tetap,kalau ada SAFC atau VAFC u buleh tukar2 setting..skrg SAFC neo harga around 1000..so ada kebaikan dan keburukan..pikir2 kan..Wassalam

lintah
23-02-08, 02:26 PM
1. Untuk kategori 1.3 tuh 2 inchi tuh dah kira agak besar dah....kena buat itu ini baru ngam ngam dgn 2 inchi punya kelegaan.
2. Plug apa apa pun boleh lu pakai...janji carik yg spark tuh besar dan paling penting carik yg ada R ...means... Resistor...tahan panas..so bila plug dah panas ..performance dia maintain.
3. Kalau nak tukar engine masuk isware tuh lu masuk jek engine 1.5 Jepun...injection lagik.
4. Bab bab bleh kawtim dgn JPJ tuh kira ikut law lah senang...kalau jadik apa apa senang citer....bukan tak ada kaki....tapi tak tau lu serius ker idak.

p/s: Jgn spent byk sangat dgn engine 1.3 tuh nanti rugi...tukar engine cc besar sikit..baru rasa. Tepuk dada tanya selera ok.

Salam bro all, minta maaf nak menyampuk sikit..ikut pengetahuan gua, JPJ bagi upgrade enjin sebanyak 25% dari enjin asal..jadi kalau enjin u skrg 1.3 u dapat upgrade sampai 1.6..Jadi enjin mitsubishi 1.6 yang ada powerrr sikit enjin mivec (NA) ataupun kalau u nak rasa feel lagi good luck mencari enjin mirage 4G61 turbo..tapi skrang halfcut mivec pun dah mahal around 6-7K kalau tak silap..apa pun 4G91 manual is a safe choice..ada power gak dan jaga senang and kos pun murah..kalau nak radical modification nanti kita cerita lain..harap2 post gua membantu u..Wassalam

lintah
23-02-08, 02:28 PM
sori post gua yang sebelum ni gua tuju kat boy4880..tersilap quote our mods kita punya post..sorry k..kamek orang baru kat forum ni..salam perkenalan semua

lintah
23-02-08, 02:34 PM
Assalamualaikum semua..Nak minta pendapat semua especially yang pakai turbo..gua pakai enjin vr4 turbo..turbo gua baru pecah sekarang tengah pening nak beli turbo apa yang sesuai..for your info ini spek enjin gua..vr4 dengan 87 mm piston dan gua ada pakai hks cam 272..2 turbo dalam plan gua..either garrett gt30 ataupun gt35..kalau ada idea,lontar lontarkan k..wassalam

Midnakal
23-02-08, 08:58 PM
Assalamualaikum semua..Nak minta pendapat semua especially yang pakai turbo..gua pakai enjin vr4 turbo..turbo gua baru pecah sekarang tengah pening nak beli turbo apa yang sesuai..for your info ini spek enjin gua..vr4 dengan 87 mm piston dan gua ada pakai hks cam 272..2 turbo dalam plan gua..either garrett gt30 ataupun gt35..kalau ada idea,lontar lontarkan k..wassalam

Bro.....kalau dah ada High cam 272 disertai pulak dgn retainer dan valve spring.....pastuh dgn piston 87 tuh...gua rasa.... dan confirm....GT35 tuh sesuai sangat lah tuh.....jgn risau jgn gundah...beli jek sumbat kan....ballbearing tuh....ringan.....Barang barang dah ada....apa mau takut...beli terusssss pastu posting kat sini......bestttttt tuhhhhhh.

p/s: One thing about turbo engine....all things must be bigger than normal....the biggers the better.....!!!!!

lintah
24-02-08, 06:30 PM
Bro.....kalau dah ada High cam 272 disertai pulak dgn retainer dan valve spring.....pastuh dgn piston 87 tuh...gua rasa.... dan confirm....GT35 tuh sesuai sangat lah tuh.....jgn risau jgn gundah...beli jek sumbat kan....ballbearing tuh....ringan.....Barang barang dah ada....apa mau takut...beli terusssss pastu posting kat sini......bestttttt tuhhhhhh.

p/s: One thing about turbo engine....all things must be bigger than normal....the biggers the better.....!!!!!

i dah tanya 2,3 pomen bro..semua lain pendapat..ada yang kata buleh masuk gt35 tapi mau pakai haltech dan injector at least 850cc..ada yang kata buleh masuk tak perlu stand alone management tapi kereta lagging sikit sebab turbo lambat bukak..tapi semua setuju cakap yang gt30 lagi bagus untuk street use dan 2wd..gua tau kalau pakai gt30 memang cun tapi turbo dia kecik sikit..kawan gua cakap sekejap jer u pakai gt30 nak tukar pulak pakai gt35 lagi sebab kereta dah rasa slow..tapi ada sorang pomen gua cakap, takleh pakai gt35 dengan enjin gua skrg(injector 560, e manage jer) kereta confirm takdak power sebab lagg teruk..pening kepala gua,nak cari duit satu hal,hehe..sapa ada idea lagi tolong kamek,hehe..wassalam

Midnakal
24-02-08, 11:29 PM
Bro...kalau dah turbo bearing tuh mcm GT35 tuh lu beli jek. Pendapat yg kata nanti pakai GT30 kejap jek ...itu mmg betuL...membazir jek..alang alang pakai ..biar besar terus.

Ok gua komen pendapat pendapat tuh ok dan explaination dia.

1. ..ada yang kata buleh masuk gt35 tapi mau pakai haltech dan injector at least 850cc..
OK.....boleh tuh confirm boleh..tapi nak pakai haltech dan injector buat apa? Lu kan ada actuator atau pun external wastegate.....so boost lu tetap mcm tuh jugak. Dia tak akan overboost kalau actuator or wastegate tu tak rosak. So jawapan nya.... lu pakai jek GT35 tuh.

2. ada yang kata buleh masuk tak perlu stand alone management tapi kereta lagging sikit sebab turbo lambat bukak.
Ok. Turob tuh tak ada lah lagging sangat...pasal dia bukan pakai bushing...dia pakai bearing....lu tiup pakai mulut pun ...kipas tuh bleh pusing. So mcm mana bleh wujud turbo laggin sangat dan turbo lambat? Logik tak? Cuba fikirkan. Lag tuh ada tapi tak lah seteruk turbo biasa maaaa. Kira lu jangan risau....sure cun punya.

3. ".tapi semua setuju cakap yang gt30 lagi bagus untuk street use dan 2wd..gua tau kalau pakai gt30 memang cun tapi turbo dia kecik sikit..kawan gua cakap sekejap jer u pakai gt30 nak tukar pulak pakai gt35 lagi sebab kereta dah rasa slow"

Ok. Itu confirm betul...lu pakai kejap jek nanti lu nak tukar lain.

4. "tapi ada sorang pomen gua cakap, takleh pakai gt35 dengan enjin gua skrg(injector 560, e manage jer) kereta confirm takdak power sebab lagg teruk."

OK. Sebenarnya boleh....lu jgn lah up boost. Kalau lu tak up boost ....tak payah tukar injector or pakai emanage. Dan nasihat gua jgn pakai emanage....byk hal ...nak pakai..lu pakai lah haltech ker microtech ker or motech. But again kalau dah pakai turbo besar dan bearing lagik tak kan lu nak pakai boost standard? BetuL tak?

OK sini gua terangkan apa lu patut buat kalau lu nak pakai GT35 kat kereta lu.

1. Metal Gasket. Utk tahan boost yg lebih dari tahap normaL.

2. Injector Upgrade.....bergantung pada berapa hpower lu nak. Kalau lu nak pakai boost 1.3 jek lu pakai injector FD dah ler. Lagi selamat.

3.Bila dah pakai injector besar.....confirm ler lu nak kena tukar fuel pump yg lebih responsive dan besar. Nanti injector dah besar tapi minyak tak ckup supply pasal fuel pump punya preshure kurang....tau tau jek engine lu barai jek.

4.Bila dah jadik mcm tuh lu at least kena pakai piggy bag mcm AVCR (siap tuned) dan paling penting pakai lah fuel regulator utk stable kan preshure minyak petrol lu. Kalau pakai management lagik bagus.

5. Lu kena pastikan actuator or external wastegate lu function dgn betuL dan sesuai dgn boost yg lu nak. Kalau lu dah pakai GT35 carik ler wastegate yg size mm nya lebih besar dari yg biasa agar wastegate tuh boleh buang overboost tuh lebih pantas dan efisien.

6. Lu kalau nak up boost dan selamat gua cadang kan lu tukar jek piston lu dgn conrod lu dgn forged type. Bebudak kereta skang ramai yg pakai piston 1J pasal bleh tahan sampai 1.7 bar (itu pun dah kira 50 50 dah tuh...tak jamin selamat). Alang alang lu nak main kereta dan tak nak engine lu manjang barai dan masuk workshop manjang baik lu tukar piston adn conrod forged. Setakat 2 bar ....selambaaaaaa (asalkan tuner pandai tuned).

p/s: Lu kalau duduk sebelah utara ...lu boleh jumpa member gua....nama dia jamsari. Lu bleh refer dgn dia...dia tak kedekut ilmu punya. Dia rider drag race champion kat sepang utk kategori 2wd turbo tahun 2005. Lu bleh baca pasal dia kat blog gua at http://gogorembat.blogspot.com/search/label/RMD . Klaau lu nak contact dia...msg gua ok.

lintah
27-02-08, 07:25 PM
thx bro mods untuk jawapan yang panjang lebar..Actually gua penah tengok RMD punya silvia beberapa kali kat sepang..dia nyer kereta memang laju, respek gak dia yang boleh buat keta FR laju macam tu, cuma kdg2 nasib dia tak berapa baik kdg2 keta problem bila masuk top 8..But last year jarang tengok dia kat drag sepang, Ah Lai dengan dia punya satria kuning monopoli the 2wd category..Hopefully this year, pertarungan yang lebih hebat...
Gua lupa nak bagitau you yang spek enjin gua skrg memang buleh up sampai 1.8bar, pomen gua gerenti tahan cuma macam biasalah ..turbo punya formula,make sure fuel cukup..gua skrg dah pakai wastegate tial 44 mm dengan 1 bar spring, cukup untuk boost 1.5 and maybe 1.8 pun dapat support..head dah p n p, gasket dah metal..conrod bearing dah tukar..cuma skrg gua confuse nak pakai turbo apa jer..Gua bukak thread ni sebab ada kawan gua nak let go dia punya GT35 dengan harga yang ok, tu sebab gua pening..Tapi bila gua tanya lagi, ramai gak cakap baik gua beli baru punya turbo..Gua pun dah tanya keliling, ramai yang lebih setuju kalau gua masuk GT30..memang GT35 lagi oommpphh tapi di sebabkan keta gua untuk daily drive dan target gua pun 1.5 bar jer..jadi for now tak perlu gua tukar injector ataupun masuk stand alone..kalau tak silap(please correct me if i am wrong) injector FD hanya 550, gua sekarang pakai injector evo6 560 cc jadi untuk support target gua,gua harap takdak masalah..
Unless gua nak up boost dan nak oommpphh kaw kaw, gua kumpul luit cari GT35 satu dan masuk haltech(ini dah spek drag nih,hehe)..Apapun, terima kasih pada semua yang respond..Kalau ada idea2 yang bernas lagi sila lontarkan..Oppss lupa nak tanya, berapa yer harga garrett GT3076 dan sapa authorised dealer dia kat KL?..terima kasih daun keladi..Wassalam

lintah
27-02-08, 07:40 PM
baru lepas tengok mods punya blog tadi..good to know that mr jamsari sekarang tengah menyiapkan silvia hijau dia untuk sepang drag battle 2008..gua memang dah lama minat itu hijau punya silvia tapi last year dia absent..tahun ni sure lebih menarik..dengan Ah Lai, super 90 punya vtec turbo, suhaimi dengan EG Biru dia, dan dengar2 Nuar subang pun nak berentap balik..tak lupa geng2 satria evo..encik dollah, ayie satria pink, r4 motorsport..mungkin gak Lan B8 improve lagi..isshkk sure menarik tahun ni..tak sabar dah nak tengok first run bulan 5 nih..
..en midnakal..boleh dak cuba tanya jamsari apa turbo dia pakai sekarang..manyak besar ooo, gua punya kepala pun sama besar dengan dia punya kipas gua rasa,hehe..GT40 maybe?..

Midnakal
27-02-08, 09:39 PM
Oklah
Encik Lintah...ok ini spec kereta dia masa saya interview dia last 2 weeks.

ini spec kereta Jamsari utk pengetahuan lu dan dijadikan panduan kalau lu nak ubahsuai kereta drag lu dimasa depan.....turbo T88 jek.
Nissan Silvia Drag Car Specs:
Chassis:- Half Tube chassis, custom wheely bar
Body:- Nissan Silvia S13
Engine:- RB26
Stroker:- HKS stroker kit 2.8 Ltr.
Turbo:- Trust T88H34D
Clutch:- O-S Giken tripple plate.
Cams:- HKS 280deg/272deg
B.O.V:- Trust Type R
Valve:- Ferea oversize 1mm valve
Intercooler:- Custom dry-ice.
Gearbox:- Jerico 4 Speed .
Axle:- Custom Ladder bar system / Toyota Land Cruiser axle.
Fuel System:- 3x bosch fuel pump, custom fuel cell, 6x 10000cc sard injector
E.C.U:- Motec M800
Tyre:- Mickey Thomson Drag slick, ...,14,16
Rims:- WeldRacing,Magnum
Ignition:- MSD DigitaL DIS2
http://gogorembat.blogspot.com/search/label/RMD

lintah
27-02-08, 11:19 PM
thx for the info boss..you cakap T88 jer,hehe..itu dah turbo paling gedabak keluaran greddy..looking forward nak tengok dia berentap nanti..kalau enjin dia tak run into problem, gua rasa dia akan menang kategori 2wd hands down..dan maybe jugak open kategori sekali if he can run 2.5 bar..1.7 bar pun dah ~680 hp, 2.5 bar mungkin boleh dapat 1000 hp..first car in Malaysia yang reach 1000 hp kalau tak silap..
..gua punya keta buat mod sikit2 jer, kerja makan gaji bulan2 ni belum mampu nak buat kereta spek drag..ECU Motec pun dah belasan ribu ringgit(sama kos macam complete enjin gua+sound sistem sekali,hehe)..Target gua skrg nak kumpul duit beli GT30(~2 bulan gaji dengan makan maggi,hehe)..Kalau everything run smoothly seperti yang dirancangkan, gua akan cuba postkan hasil dia kat mk-portal ni..Thx again pada semua yang beri idea..Wassalam

Midnakal
28-02-08, 04:15 AM
thx for the info boss..you cakap T88 jer,hehe..itu dah turbo paling gedabak keluaran greddy..looking forward nak tengok dia berentap nanti..kalau enjin dia tak run into problem, gua rasa dia akan menang kategori 2wd hands down..dan maybe jugak open kategori sekali if he can run 2.5 bar..1.7 bar pun dah ~680 hp, 2.5 bar mungkin boleh dapat 1000 hp..first car in Malaysia yang reach 1000 hp kalau tak silap..
..gua punya keta buat mod sikit2 jer, kerja makan gaji bulan2 ni belum mampu nak buat kereta spek drag..ECU Motec pun dah belasan ribu ringgit(sama kos macam complete enjin gua+sound sistem sekali,hehe)..Target gua skrg nak kumpul duit beli GT30(~2 bulan gaji dengan makan maggi,hehe)..Kalau everything run smoothly seperti yang dirancangkan, gua akan cuba postkan hasil dia kat mk-portal ni..Thx again pada semua yang beri idea..Wassalam

Bro...gua sebenarnya happy dgn kehadiran lu di thread nieh....baru lah seri nya......kalau tidak mcm tak bergerak jek hahaah.

Gua ucapkan selamat berjaya....biasalah...bikin kereta plan plan...dah kumpul kumpul duit...beli barang...install...pastuh test..tak ngam...rosak lah...itu semua lumrah. Gua seronok tgk kereta kereta drag malaysia makin lama makin laju....hebat hebat belaka....

Cuma melalui pemerhatian gua terhadap beberapa workshop....mrk skang sibuk menyiapkan engine silinder diorang semua....yg paling gua tak sabar tunggu nak tengok dan gerun ialah.....persiapan engine rotary.....

Jamsari sendiri pun masa mula mula....kumpul sikit sikit katanya....last dia masuk event 2005 pastuh senyap...kumpul modaL. But skang....akan ada kemunculan rotary 13b dan juga 20b melalui risikan gua. Nampaknya geng geng 4 dan 6 silinder terpaksa berentap dgn rotary lah pulak....hahahahh. Bestttt toL!!!!!

Mmg betuL kata lu tahun nieh mungkin ada saingan sengit kategori 2wd turbo!!!!!


p/s: Ohhh rotary.....engine mu kecik...ringan....tapi....wow!!!!!

puding
29-02-08, 12:39 PM
hahahha tak abis dengan rotary henjen dia hihihihi ...

kurosaki
29-02-08, 10:21 PM
alooo....broo...
ade sper tau pasal enjin guna sistem air...xplain ckit...
puas da aku cari bahan....x jupe2 g...

puding
01-03-08, 01:57 AM
ada satu 4wd kuar iklan masa dulu ..
air tu dia convert pada wap ... kira henjen steam la ( maybe dok dalam tu boleh stim kot hihihi ) tapi dia kena gak guna petrol or diesel untuk memulakan pembakaran ... baru semua mekanisme tu boleh jalan ....
itu je yang aku tau .. kejap lagi aku try surf, tak leh tido ni hihihi

lintah
02-03-08, 08:53 PM
Bro...gua sebenarnya happy dgn kehadiran lu di thread nieh....baru lah seri nya......kalau tidak mcm tak bergerak jek hahaah.

Gua ucapkan selamat berjaya....biasalah...bikin kereta plan plan...dah kumpul kumpul duit...beli barang...install...pastuh test..tak ngam...rosak lah...itu semua lumrah. Gua seronok tgk kereta kereta drag malaysia makin lama makin laju....hebat hebat belaka....

Cuma melalui pemerhatian gua terhadap beberapa workshop....mrk skang sibuk menyiapkan engine silinder diorang semua....yg paling gua tak sabar tunggu nak tengok dan gerun ialah.....persiapan engine rotary.....

Jamsari sendiri pun masa mula mula....kumpul sikit sikit katanya....last dia masuk event 2005 pastuh senyap...kumpul modaL. But skang....akan ada kemunculan rotary 13b dan juga 20b melalui risikan gua. Nampaknya geng geng 4 dan 6 silinder terpaksa berentap dgn rotary lah pulak....hahahahh. Bestttt toL!!!!!

Mmg betuL kata lu tahun nieh mungkin ada saingan sengit kategori 2wd turbo!!!!!


p/s: Ohhh rotary.....engine mu kecik...ringan....tapi....wow!!!!!

Small matter bro, kita sama2 nak berkongsi pengalaman...Banyak pengalaman yang kita kongsi banyak lah ilmu yang kita dapat..Gua pun baru2 jer berjinak dengan dunia forum ni..tak aktif sangat pun,cuma ikut perkembangan jer tapi InsyaALAH gua akan kongsi yang mana patut..
..Gua keja kat kuching, kat sini susah nak cari kedai2 pomen yang betul2 dapat buat keta turbo..kedai dyno pun tadak..buat keta tune pakai telinga jer,hehehe..
..Tahun ni sepang drag battle sure menarik.paling gua tunggu kategori B,turbo 2wd..kalau lah geng2 rotary turun, alamatnya lagi best la berentap..orang Australia keta rotary depa dah dapat 7 sec tu..Tapi sayang 1 jer orang kita tak main enjin toyota 1j ataupun 2j..Last year drag kat siam supra 2jz dia orang clocked 7.6 (0-400m)..Apapun gua tengok dah banyak improve jentera2 drag kat tempat kita ni,harap2 tahun ni banyak lagi dragster yang akan muncul..
..bAck tu gua punya enjin, gua rasa skrg nak slow down sikit,kumpul duit dulu..gua nak angkat turbo kecik jer(maybe AR 50/60) masuk lepas tu pakai keta slow2 jer skrg..dah cukup duit nanti baru gua proceed dengan next projek gua(maybe a putra4wd)..Korang tolong2 la doakan agar niat murni gua berhasil,hehehe..
..Apapun thread ni mesti diteruskan, kongsi2 kan la pengalaman modify keta, kalau ada masalah kita cuba sama2 cari penyelesaian..Gua akan pegi KL 10-16
Mac ni,jadi kalau ada yang nak chat,minum2 kongsi pengalaman contact2 lah k..Wassalam

Midnakal
05-03-08, 04:52 AM
Ohhh yaaa....aku lupa nak upkan gambar Thailand punya drag race at the end of year 2007...fuhhh fantastic...... TOyota hilux (body jek ehehheh) pun bleh clock time.

p/s: Seronok tul head to head...so pup thailand.....

lintah
05-03-08, 07:59 PM
Ohhh yaaa....aku lupa nak upkan gambar Thailand punya drag race at the end of year 2007...fuhhh fantastic...... TOyota hilux (body jek ehehheh) pun bleh clock time.

p/s: Seronok tul head to head...so pup thailand.....

bro, gua ada dia punya complete magazine dan dvd sekali..Souped Up:Thailand Top Ten Dragster 2007..Memang thailand dah jauh advance dari kita dalam bab drag nih..Harap2 kita pun boleh improve significantly..Wassalam

boy4880
02-04-08, 09:56 AM
1. Untuk kategori 1.3 tuh 2 inchi tuh dah kira agak besar dah....kena buat itu ini baru ngam ngam dgn 2 inchi punya kelegaan.
2. Plug apa apa pun boleh lu pakai...janji carik yg spark tuh besar dan paling penting carik yg ada R ...means... Resistor...tahan panas..so bila plug dah panas ..performance dia maintain.
3. Kalau nak tukar engine masuk isware tuh lu masuk jek engine 1.5 Jepun...injection lagik.
4. Bab bab bleh kawtim dgn JPJ tuh kira ikut law lah senang...kalau jadik apa apa senang citer....bukan tak ada kaki....tapi tak tau lu serius ker idak.

p/s: Jgn spent byk sangat dgn engine 1.3 tuh nanti rugi...tukar engine cc besar sikit..baru rasa. Tepuk dada tanya selera ok.

tq bro for the advice........memang cadang nak tukar enjin....tgh simpan duit dulu nie..........wat sementara just wat sket2 aje kat enjin standard.....nak tny ngan bro....klu masuk mivec kat iswara ok ke......ape beza mivec na ngan non na nye mivec ek.......

Midnakal
02-04-08, 01:20 PM
tq bro for the advice........memang cadang nak tukar enjin....tgh simpan duit dulu nie..........wat sementara just wat sket2 aje kat enjin standard.....nak tny ngan bro....klu masuk mivec kat iswara ok ke......ape beza mivec na ngan non na nye mivec ek.......

Bro gua suggest kan lu masuk kat body wira jek bro...kalau masuk body iswara akan ada extra work sikitlah. Lu tanyalah pomen lu kalu cenggitu. :)

Ok kalau ada system mivec utk kategori N.A tuh dgn yg tak ada tuh...mmg byk beza dr segi horsepower.

1.6 Mivec NA estimate dlm 150++hp
1.8 Wira Malaysia or GTi dlm 112hp gitu jek...beza tak?

System profile cam tuh pun penting. Mivec tuh dah kira semi racing dah cam dia. gua nak terang lebih lebih gua takut lu tak faham..basically mmg byk beza mivec dan yg tak bermivec. Sama jugak dgn vtec dgn tak vtec.
:101:

boy4880
02-04-08, 01:39 PM
ok bro tq.........klu camtu better masuk 4g93 or 4g91 kan........nak main na aje....taknak turbo.......takpe bro....klu ade pape lagi soalan nanti akan diajukan kemudian......

Midnakal
06-04-08, 05:56 AM
Thread nie sebenarnya bukanlah tmpt utk bertanya.....tapi....kengkadang tuh terpaksa layan jugak agar pihak yg bertanya tuh berpuas hati.
Ok kita teruskan thread nie dgn tajuk yg telah ditetapkan.

pocong1
12-02-14, 12:51 PM
salam kepada abang2 turbo sekalian... sy nk tnye psal andorse enjin... sekarang ni saya pkai bodypart l2s cmplete depan blkng... kalau nk msk puspakom, kne tukar part mne ye? ad org ckp kne tukar bmper depan n bonet depan shj, ad org cakp bmper depan, blkng, n bonet depan......kalau ade abng2 kancil kt sini yg thu....mntak2 tunjukkn jalan ^^:YM - 3:

nad2r17
30-06-14, 11:13 AM
Kalau nak endos enjin sebaik nye pki bodypart stendet..tp kalau x silap bodypart belakang l2s x der masalah sebab x de beza dengan kancil..tapi kalau pki runner pki je lah bodypart apa pun..pandai la runner nak buat...bayo je la..