PDA

View Full Version : Problem & Tips Penjagaan Motosikal



abdhadi77
17-08-05, 05:07 PM
Moto pancit?? tak boleh start?? rantai putus?? kedai moto yg cekik darah??

Ini adalah asam garam masalah penunggang motosikal dari dulu hingga sekarang
belum kira basah lencun kena hujan lagi tu...

Mari kita bercerita dan berkongsi masalah dan tips penjagaan motosikal..

Forum yg saya join khas bab2 motosikal nih..:
http://www.malaysianbikers.com.my/home/

abdhadi77
17-08-05, 05:07 PM
Aku mula dulu la..

Model Motor : Suzuki FXR 150
Tahun dibeli : 2000
Top speed : 160kmh ( dulu la.. sekarang 140 jer bole naik.. hampeh..)
Major problem : Minyak hitam cepat kering, valve bocor, sport rim belakang bengkok lobang (hampehhhh....)
Kelebihan : Dari beli sampai sekarang belom lagi buat top/overhaul, baru 1st time ganti brek pad, ulang alik JB-KL takyah ckp la berapa kali, memang tahan la motor nih..
Kekurangan : Spare part mahal nak mampos.. silap2 kena order

Tenno RZ
19-08-05, 12:43 PM
yeahhaaa...

model motor : Yamaha SS 110cc( 1st edition ) - fully stendet..
Tahun Dibeli : 1992 ( sekenhen ) - RM3000.00
Top speed : 160kmh ( smpi skang... menten bebb.. hehe )
Major problem : minyak itam meleleh kuo.. tatau kat mane boco.. sume tmpt dah cek..
Kelebihan : Dah 13 tahun pakai, tak penah lagi oberhol.. setakat tukar piston/ring korek blok sesket tu biasalaa.. (cc 125 kot skang) enjin menten ok lagi smpi skang..
kekurangan : sume part2 especially bush2 nak kene tuko dahhh.. moto veteran la katakann.. nak tolak kedai wat trade in. pk 100x sbb harga tinggal 1k jekk.. uwaa

budakbiru
22-08-05, 06:43 PM
yeahhaa..

Model Motor : Yamaha RxZ133
Tahun Dibeli : 1997 (baru beb...pasal condition semua ok baru sedap lumba har...?...)
Top Speed : Kalau 3 bln pertama nasib baik dapat la 170-180Kmh(stendet ni)..kene tengok gak "setting". kalau dah lama skit 160kmh stendet(piston dah bekeladak..
problem tak banyak kot...cuma jaga 2t la...lg satu pakai moto jgn macam sakai....kalau nak lenjan..style mau ade gak..:D

aku dah pakai 2 bijik dah "Z ni memang stim abis...:cool: dia punya feel tu lain macam...tapi skang dah lama tak jaga, injin gegar la...fork lembut...set calar

Kesimpulan Dia..RxZ memang best...walau pun dia ade adik baru 125Z...masing masing ada keistimewaan sendiri...cuma rxz ni lebih kurang sebaya aku je...:D
Problem Dia : kalau piston ring bunyi dah macam org bertukang..kene layer baru, piston baru dan piston ring baru
Damages :Rm55 paling murah la...

:D kalau ada apa pertanyaan bab RXZ..aku akan cuba jawap...
tanye jangan tak tanye

azzamjb
10-09-05, 12:13 AM
Aku nak beli motor 4 stroke..... 2nd hand value dlm 12k cemtu. Aku maksudkan ni motor besar lah...250cc ke atas...

Motor besar aper ek aku boleh dpt dgn duit sbanyak 12k?

nolane
06-10-05, 11:31 AM
12k ko leh dapat kalau beli kedai setakat virago 535 atau vulcan 500 je la. Kalau tangan orang vulcan 750 dalam 14k dan Honda Shadow boleh kot dapat 12k (tangan org la). Check out kedaimotor.com!

eibach
06-10-05, 02:06 PM
yeahhaa..

Model Motor : Yamaha RxZ133
Tahun Dibeli : 1997 (baru beb...pasal condition semua ok baru sedap lumba har...?...)
Top Speed : Kalau 3 bln pertama nasib baik dapat la 170-180Kmh(stendet ni)..kene tengok gak "setting". kalau dah lama skit 160kmh stendet(piston dah bekeladak..
problem tak banyak kot...cuma jaga 2t la...lg satu pakai moto jgn macam sakai....kalau nak lenjan..style mau ade gak..:D

aku dah pakai 2 bijik dah "Z ni memang stim abis...:cool: dia punya feel tu lain macam...tapi skang dah lama tak jaga, injin gegar la...fork lembut...set calar

Kesimpulan Dia..RxZ memang best...walau pun dia ade adik baru 125Z...masing masing ada keistimewaan sendiri...cuma rxz ni lebih kurang sebaya aku je...:D
Problem Dia : kalau piston ring bunyi dah macam org bertukang..kene layer baru, piston baru dan piston ring baru
Damages :Rm55 paling murah la...

:D kalau ada apa pertanyaan bab RXZ..aku akan cuba jawap...
tanye jangan tak tanye

Aku agree ngan budak biru pasai RXZ nih...dulu aku penah gak pakai sebijik sebelum kene curik..actually model nih kuar selepas jek model yg 5 gear tuh, kalau tak silap aku model tahun 89 nih.

Actually motor nih abg aku yg beli, so masa dia duk kat grik dulu dia dah modified macam2 daripada ekzos, block, kaburetor dsb nya. Pomen dia plak mmg terkenal ngan mods utk lumba haram punya...so tak segan kalu aku kata motor nih penah jadi 'king' kat grik tahun 90an dulu.

Bila dapat kat aku..memang aku lenjan abis sebab enjin dia mmg power siot...masa aku pakai pada tahun 2000 tuh penah satu pomen kat sentul saspect giler sebab bila pulas throttle jek..rpm buleh pergi sampai abis..12k rpm tuh....terus tanya ada niat nak join racing ker...aku kata itu sejarah motor nih bukan aku....aku takat layan jln kucing time balik keje leh ler...

Penghujung sejarah motor nih bila aku dah pakai kette aku parking lama bawah apartment....then kaburetor dia kena curik..sebab mat motor lagi suka kaburetor model yg nih dr yg baru...power dia semacam. Then pas jek aku tukar kaburetor baru 'mikuni' original..aku hantar kat umah abg aku di sg buloh...dan disinilah segalanya berakhir....apabila abg aku agak berlagak eksyen depan mat2 motor yg lepak tepi jalan tuh, sekali malam tuh..kena angkut ngan van dek pencurik2 tuh...kwang...kuang.....

apapun sampai skrg aku saspect nagn RXZ nih...top speed 180 keatas beb....nak racing elok sangat ler..tinggal berani nagn idak jerk....

gmail
25-10-05, 09:57 AM
tayar pancit ?

motor yg pakai tiub dalam kena la belajar tukar tiub sendiri. bukak tiub senang saja. beli dua besi pengumpil macam kedai motor pakai. beli yg nipis bukan yg gemuk.

kedai motor cas sekali ganda harga tuib.

jamabalan
29-10-05, 04:53 AM
uote=budakbiru]yeahhaa..

Model Motor : Yamaha RxZ133
Tahun Dibeli : 1997 (baru beb...pasal condition semua ok baru sedap lumba har...?...)
Top Speed : Kalau 3 bln pertama nasib baik dapat la 170-180Kmh(stendet ni)..kene tengok gak "setting". kalau dah lama skit 160kmh stendet(piston dah bekeladak..
problem tak banyak kot...cuma jaga 2t la...lg satu pakai moto jgn macam sakai....kalau nak lenjan..style mau ade gak..:D

aku dah pakai 2 bijik dah "Z ni memang stim abis...:cool: dia punya feel tu lain macam...tapi skang dah lama tak jaga, injin gegar la...fork lembut...set calar

Kesimpulan Dia..RxZ memang best...walau pun dia ade adik baru 125Z...masing masing ada keistimewaan sendiri...cuma rxz ni lebih kurang sebaya aku je...:D
Problem Dia : kalau piston ring bunyi dah macam org bertukang..kene layer baru, piston baru dan piston ring baru
Damages :Rm55 paling murah la...

:D kalau ada apa pertanyaan bab RXZ..aku akan cuba jawap...
tanye jangan tak tanye[/quote]

jamabalan
29-10-05, 04:57 AM
uwaaaaahhh!masaalahnya bila pagi nak start macam perit pulak...tarik choke lamer sampai kaki naik lenguh dibuatnya..plug minyak enjen pun selalu tukau.kalau petrol ni jangan cakap full tank cuma dapat 270 km jer..enjen pun bergegar sampai kote aku macam sesemut lepas nonggang ....hahahaha.betul ni

txmate
04-01-06, 10:24 PM
aku lak...
Model Motor : Yamaha SS Two (racing spirit)
Tahun Dibeli : 2001 (moto kuar thn 1998.. 3nd hand.. time aku beli tuh bodoh2 lagi.. tayar botak, eksoba yg ada gas tuh dah takdek.. harga lepas habis ansuran RM 5,000 + RM 400 )
[b]Top Speed : aku penah bawak 150Km/j jee... tu pun 2 thn lepas.. skrg.. takut dah nak naik lebih 120KM/j.. rasa semacam jee.. hehe.. standard bawak 80 - 100KM/j je.. huhuhu.. malas dah nak lenjan..

Problem Dia : aku rasa cam gegar kuat aa motor nie.. padahal dah potong blok baru2 nie.. asap pun byk jee..

Damages :Rm7 (tukar tiup tayar)

wakdol
03-03-06, 09:20 PM
Model Motor : Virago 535
Tahun dibeli : 2003 ( second kuar tahun 1997)
Top speed : 140 ++ ( berat maaa)
Major problem : Bateri slalu sgt kong. ( penah sangkut kat R&R seremban pasal bateri tak mo hidup..mcm siot jer.
Kelebihan : laju kot
Kekurangan : spare part mahal giler baban.... slalu rosak.. elektronik problem..last2 jual

535 mmg slalu ada masalah ke ?

jundak
13-03-06, 06:30 PM
Model Motor : Virago 535
Tahun dibeli : 2003 ( second kuar tahun 1997)
Top speed : 140 ++ ( berat maaa)
Major problem : Bateri slalu sgt kong. ( penah sangkut kat R&R seremban pasal bateri tak mo hidup..mcm siot jer.
Kelebihan : laju kot
Kekurangan : spare part mahal giler baban.... slalu rosak.. elektronik problem..last2 jual

535 mmg slalu ada masalah ke ?

535 antara moto yangtak banyak ragam..kalu bateri slalu kong maknya konye rectifier or charging coil yang kaput...

virago mmg ada prob sket dengan dia pounya rectifire..tapoi once ko dah tuka...should be no prob la...

moto tuh save bajet gila kalu ko pandai jaga...pakai shaft ..dah save duit utk tuka rantai...air coling system..dah save duit utk bli colant...ha...

budakbiru
21-03-06, 05:03 AM
uwaaaaahhh!masaalahnya bila pagi nak start macam perit pulak...tarik choke lamer sampai kaki naik lenguh dibuatnya..plug minyak enjen pun selalu tukau.kalau petrol ni jangan cakap full tank cuma dapat 270 km jer..enjen pun bergegar sampai kote aku macam sesemut lepas nonggang ....hahahaha.betul ni
erm...cuba la servis blok, head, piston & karburater. pastu check skali box angin tu mane tahu dah berhabuk ke..lagi satu kalau buleh span dekat box angin tu takyah pakai la..minyak itam takde kene mengena kecuali gear susah nak masuk ke...
Sebenarnye kalau buleh jgn ajar tarik choke tu...terutama time pagi....
Erm...susah nak start mcm mane??...bila dah start perah minyak mati ke..atau start je tak mahu idup....?
lagi satu kalau tinggal moto lama...cuba la "offkan" minyak tu....mane la tahu Mainjet besar sangat ke/jarum asah ke....itu yang overflow..plak pun basah la...

*bukak dulu baru tahu*

budakbiru
21-03-06, 05:12 AM
uwaaaaahhh!masaalahnya bila pagi nak start macam perit pulak...tarik choke lamer sampai kaki naik lenguh dibuatnya..plug minyak enjen pun selalu tukau.kalau petrol ni jangan cakap full tank cuma dapat 270 km jer..enjen pun bergegar sampai kote aku macam sesemut lepas nonggang ....hahahaha.betul ni
erm...cuba la servis blok, head, piston & karburater. pastu check skali box angin tu mane tahu dah berhabuk ke..lagi satu kalau buleh span dekat box angin tu takyah pakai la..minyak itam takde kene mengena kecuali gear susah nak masuk ke...
Sebenarnye kalau buleh jgn ajar tarik choke tu...terutama time pagi....
Erm...susah nak start mcm mane??...bila dah start perah minyak mati ke..atau start je tak mahu idup....?
lagi satu kalau tinggal moto lama...cuba la "offkan" minyak tu....mane la tahu Mainjet besar sangat ke/jarum asah ke....itu yang overflow..plak pun basah la...

*bukak dulu baru tahu*

zul_infra
12-04-06, 09:47 AM
selamat pagi semuaaa..
saya ingin bertanya pada pengguna modenas kriss 11o....?
saya ada guna motor jenis modenas 110 adalah dlm 2 thn je..
yg saya tak puas hati pada motor ni ialah tak blh nak laju,samapai tahap 90 km,je...tak sampai seratus pun,dh tu mnyk pehhh sakit dibuat nya,,....kalau ada kwn yg blh bantu saya,apa yg patut buat untk mengatasi nya..
terima kasih

~DonJuan~
12-04-06, 11:52 AM
Kebetulan sy mmg pengguna modenas...msalah ni kecik jek..mmg la cc dlm nya ditulis pd motor 110 tapi cuba cek geran sure tak sampainya cc nya 110....No wonder la spai 90 jek..tapi nasib gak kadang2 leh cecah spai 100 jek..

Tapi klu ubah sbb modeanas tak byk yg bole buat unless yg senang dibuat tak mcm fully modified byk bneda nak kena buat..

1. polish Karburetor bg licin nak senang korek terus
2.Tengkuk karburetor kasi pendek
3.Minjek kasi adjust
3.Jarum kasi tajam..

Tapi minyak kuat sikit la...Ni yg aku penah buat dan tau la..Ni suma kira stndard modified jek..kira basic jek..takde laju sangat tapi bole la dpt kuasa pecutan tak byk sikit...sure meter ke lentok..Tapi ingat cari la pomen yg bole pakai..bukan tau nak duit..

pingu
22-04-06, 01:27 AM
aku pakai EX5 Class 1. Problem aku kat dia punya brek belakang. Bila brek dia makan jauh. kadang2 aku brek pakai tumit kaki, pas tu dia lock. First aku ingat dia punya brek lining dah habis, tukar ok kejap pastu mula balik. aku tukar sport rim pun sama je. Apasal yek? Tolong aku sebelum aku langgar buntut kereta, atau lebih buruk lagi langgar orang.

~DonJuan~
28-04-06, 09:31 AM
aku pakai EX5 Class 1. Problem aku kat dia punya brek belakang. Bila brek dia makan jauh. kadang2 aku brek pakai tumit kaki, pas tu dia lock. First aku ingat dia punya brek lining dah habis, tukar ok kejap pastu mula balik. aku tukar sport rim pun sama je. Apasal yek? Tolong aku sebelum aku langgar buntut kereta, atau lebih buruk lagi langgar orang.

Aku rasa tak kabel ko ataupun ko punya hup a.k.a buyung rim ko tu dah makan sbb brek lining lama tak tukar..so bila ko tukar dia tetap mcm tu gak..:confused:

chik3rd
14-06-06, 06:28 PM
ader org yg pakai elit sport ?

~DonJuan~
26-06-06, 10:41 AM
ader org yg pakai elit sport ?

Nape ko tanya aku penah kejap elit sport ni..biasa la problem apa pun motor akan problem..tapi klu handling better Ex5 lagi...

perindusepi
19-07-06, 06:59 PM
ader sesaper yang ader tips bagaimana maintain skuter Elegan?

famosya
09-08-06, 03:45 AM
aku ad member pakai elegan..dia ckp cukup time servis,kena g servis...klu x kaburator blh jd overflow masa tgh bawak atas jln...itu je info...

terunasuci
23-08-06, 02:09 PM
aku dulu biasa pakai motor 2 lejang jer...100 sport ngan rxz...so, kalau skuter cam karisma, servis aper jer yang kita nak servis yer????

ahmeddaniel
24-08-06, 06:31 PM
Ada siapa yang dapat bagi tahu saya,
jenis motor empat lejang yang manakah popular sekarang,
dan bagaimana tahap service nye tu ?
Aku nak beli motor ni, for the first time.
tq.

kojaq
25-08-06, 04:56 PM
Ada siapa yang dapat bagi tahu saya,
jenis motor empat lejang yang manakah popular sekarang,
dan bagaimana tahap service nye tu ?
Aku nak beli motor ni, for the first time.
tq.

4lejang yg popular skarang nie yamaha lc135, yamaha lagenda 110, honda wave 125......
bg aku 4 lejang nie mantain minyak itam jer...
pas tu ko lanyak la ikut suke ko

Jongos
09-09-06, 10:18 AM
kawasaki keluor 111cc ala scrambler...

ada komen?

KiNgX
12-09-06, 01:34 PM
Model Motor : Modenas Kriss 110
Tahun dibeli : 2005 (br 1 thn la)

Major problem :

1)Motor aku standard, xde modified ape2, cuma mslhnya, kaburator aku slalu msk air. Aku parking bwh ujan ker, redah ujan ker, ttp msk air, binggung aku. Bila dah msk air, confirm x leh start motor tu. Bwk gi mekanik pun, dia pon heran mcm mn air leh msk dlm kaburator pdhal motor aku standard jer. Aku xde buka, xde adjust, xde wat ape2 pun kat motor tu, standard jer.

2) Nape rantai motor aku cepat sgt tegang, bila kendurkan, tgu la dlm 200km tu, msti dah berbunyi rantai tu, x larat aku nak betulkan tiap2 mgu. Ada org suggestkan tukar jer rantai tu, btl ker?


Motosikal nasioanl mmg slalu bermasalah ke ?

~DonJuan~
13-09-06, 11:12 AM
Model Motor : Modenas Kriss 110
Tahun dibeli : 2005 (br 1 thn la)

Major problem :

1)Motor aku standard, xde modified ape2, cuma mslhnya, kaburator aku slalu msk air. Aku parking bwh ujan ker, redah ujan ker, ttp msk air, binggung aku. Bila dah msk air, confirm x leh start motor tu. Bwk gi mekanik pun, dia pon heran mcm mn air leh msk dlm kaburator pdhal motor aku standard jer. Aku xde buka, xde adjust, xde wat ape2 pun kat motor tu, standard jer.

2) Nape rantai motor aku cepat sgt tegang, bila kendurkan, tgu la dlm 200km tu, msti dah berbunyi rantai tu, x larat aku nak betulkan tiap2 mgu. Ada org suggestkan tukar jer rantai tu, btl ker?


Motosikal nasioanl mmg slalu bermasalah ke ?

permasalahan akan dijwb :

1) Nasib la Bro..akupun pakai Modenas gak..dah 2 tahun dah..tapi ok je..rajin servis jaga minyak itam..tapi jgn galakkan servis karburetor tu selalu..tu yg cepat masuk air kot..tapi tak tentu gak..susah sgt ko tukar je karburetor baru..nak lagi senang motor baru terus..sbb asyik masuk air je pun payah gak..

2) Rantai sgt tegang sbb dia selalu stim tgk pompuan kot? ok..ok..ko kena adjust spocket depan ngan blakang terlalu jauh..so adjust skit bg ok..klu nak tukar rantai pun bagus gak tapi jgn lupa tukar spocket skali..make sure ada pick up..

selamat mencuba..

KiNgX
13-09-06, 01:46 PM
Thanx Bro Don Juan, i'll try. Wlupun mcm complicated jer soklan saya ni, tp bro DonJuan ttp berupaya menjawab. Apa ssh, sng2 beli motor baru........Duhhhh!!!!

kojaq
15-09-06, 09:31 AM
kawasaki keluor 111cc ala scrambler...

ada komen?

ermm.........
aku ada tgk gak kat newspaper ari tu...
ala mini scrambler
kecik jer moto tu tp bentuk scramble

spidey2nd
01-10-06, 11:44 AM
Model Motor : honda ex5 class 1 standard gile...
Tahun dibeli : 2001@2002 (xingat abah yg beli pastu beli dr abah thn 2003 tukar nama 2005)
Top speed :lebih skit dri 120kmh (kalau turun bukit, klau jln rata 110kmh)

keadaan : xpernah obohol,.. cuma tukar rantai dan minyak itam jer,... batt kong pun bleh buat bodo jer pasal ade starter kaki,... (batt kong lampu depan pun cpt kong)

masalah :
1. minyak hitam keluar dari kawasan atas penutup minyak hitam tu...
2. bunyi cam loceng dari dalam blok enjin, bunyi enjin dah kasar gile skg,...
(aritu gi tanya kat bengkel, mekanik tu kata budget dalam RM 100 - RM350 klau nak repair)

so ade apa2 cadangan @ nasihat @ pengalaman,...
kaw area serdang, seri kembangan, balakong ade bengkel yg gerenti best?...

Kerulz_79
05-10-06, 05:13 PM
Model Motor : honda ex5 class 1 standard gile...
Tahun dibeli : 2001@2002 (xingat abah yg beli pastu beli dr abah thn 2003 tukar nama 2005)
Top speed :lebih skit dri 120kmh (kalau turun bukit, klau jln rata 110kmh)

keadaan : xpernah obohol,.. cuma tukar rantai dan minyak itam jer,... batt kong pun bleh buat bodo jer pasal ade starter kaki,... (batt kong lampu depan pun cpt kong)

masalah :
1. minyak hitam keluar dari kawasan atas penutup minyak hitam tu...
2. bunyi cam loceng dari dalam blok enjin, bunyi enjin dah kasar gile skg,...
(aritu gi tanya kat bengkel, mekanik tu kata budget dalam RM 100 - RM350 klau nak repair)

so ade apa2 cadangan @ nasihat @ pengalaman,...
kaw area serdang, seri kembangan, balakong ade bengkel yg gerenti best?...


1. ok geng ni jawapan dari masaalah ko tadi, ok ko pergi jer kedai motor nanti ko mintak jer nak beli penutup tu jer bih kuang RM 8.00 - 16.00 jer. jangan lak mintak yang ori plak nanti mahal.
2. tapi bagi aku lar kalu ko kena sampai RM 350.00 lebih baik ko turun enjin jer lagi senang, sebab nanti bunyi motor macam motor baru.
kalau nak bengkel murah ckit ko kena lar pergi KL atau Sentul.


P/s: kalau nak motor KRISS tahan lame 2 minggu sekali tukar minyak itam.

spidey2nd
10-10-06, 11:07 PM
1. ok geng ni jawapan dari masaalah ko tadi, ok ko pergi jer kedai motor nanti ko mintak jer nak beli penutup tu jer bih kuang RM 8.00 - 16.00 jer. jangan lak mintak yang ori plak nanti mahal.
2. tapi bagi aku lar kalu ko kena sampai RM 350.00 lebih baik ko turun enjin jer lagi senang, sebab nanti bunyi motor macam motor baru.
kalau nak bengkel murah ckit ko kena lar pergi KL atau Sentul.


P/s: kalau nak motor KRISS tahan lame 2 minggu sekali tukar minyak itam.


ade recomendation ker?.. atau kenal mana2 pomen yg dijamin best?..

bg la add,... klau bleh peta skali :kid:

Kerulz_79
11-10-06, 05:26 PM
ade recomendation ker?.. atau kenal mana2 pomen yg dijamin best?..

bg la add,... klau bleh peta skali :kid:

allo geng kalu ko tahu kat JALAN TUNKU ABDUL RAHMAN ade sederet kedai MOTOR kat situ, ok kau pergi jer kat belakang BUS STOP kat situ, kat belakang bus stop tu kedai mamak sebelah kedai mamak tu kedai motor tu murah sikit tapi tak der gerenti lar.......... name kedai tu KEDAI MOTOR HOCK HIN kalu kau nak murah kau kena jumper tokey dia name ONG.......... kalu tak jumper kau per lar SPARE PART sentul jer murah pun murah....... ade lagi satu kat keramat name bengkel tu PAK ABAS tu bengkel aku mase MEREMPIT dulu kalu ko tahu lar tempat dia kalu kau nak tau gak kena lar call aku kerulz ( 012-6478213 )......... ok tak.


P/s jangan jadi mat rempit

nottiegurlz69
28-10-06, 10:26 PM
ade sape tau ape masalah klu petcock(primary) mcm minyak xmasuk jer...tp klu reserve ok lak

Kerulz_79
30-10-06, 12:03 PM
ade sape tau ape masalah klu petcock(primary) mcm minyak xmasuk jer...tp klu reserve ok lak

oooo tu senang jer ko pergi jer kedai suruh jer dia service carburator kalu pakai kaburator lar.................

nottiegurlz69
31-10-06, 10:53 PM
oooo tu senang jer ko pergi jer kedai suruh jer dia service carburator kalu pakai kaburator lar.................

tp klu turn petcock utk reserve ok lk rase..pri punye ade sumbat ek kot

Kerulz_79
03-11-06, 11:54 AM
tp klu turn petcock utk reserve ok lk rase..pri punye ade sumbat ek kot

Tu pasal lar kena pergi kat kedai suruh service sy rase munkin tersumbat................

vyruz
09-11-06, 04:40 PM
nak tanya mcm mana dengan skuter elite sport aku baru tukar pasal skuter ini 0 lah kekawan tolong erk...

Kerulz_79
16-11-06, 01:42 PM
nak tanya mcm mana dengan skuter elite sport aku baru tukar pasal skuter ini 0 lah kekawan tolong erk...

ok aku rase lar sccot nie tak banyak benda bole tolong sebab kalau kau beli baru aku rase setakat dalam mase 3 tahun nie ko cume service ngan tukar timing belt jer tapi aku rase lebih baik ko letak satu timing belt dalam motor ko nanti putus senang nak cari timing belt tu sebab tak sume kedai ade jual timing belt tu...............

Kerulz_79
Feel For Freedom

grabdiz
17-11-06, 03:18 PM
vyruz...bnda pnting ko nak kne jaga kt skuter ni minyak itam (kalo bole khas utk skuter pnye), minyak gear . . .dan juga minyak petrol.
skali skala ko service kaburator...dan aku cadangkan biar standard aje skuter tuh..jgn usik machine..nanti anda akan menyesal..huhuhu

p/s : mau laju beli superbike !

ejam
22-11-06, 03:25 PM
snag je.moto 4 stroke jage minyak itam moto 2 stroke jage la 2t

vyruz
26-11-06, 05:58 PM
vyruz...bnda pnting ko nak kne jaga kt skuter ni minyak itam (kalo bole khas utk skuter pnye), minyak gear . . .dan juga minyak petrol.
skali skala ko service kaburator...dan aku cadangkan biar standard aje skuter tuh..jgn usik machine..nanti anda akan menyesal..huhuhu

p/s : mau laju beli superbike !




Thanks semua ..... timing belt utk elit berapa kurang harga nyer.... timing belt itu kat mana kalau nak pasang..... x pernah tgk or buka sekuter.......



tayar jenis ini mmg selalu kena keras ke

grabdiz
27-11-06, 12:01 PM
Thanks semua ..... timing belt utk elit berapa kurang harga nyer.... timing belt itu kat mana kalau nak pasang..... x pernah tgk or buka sekuter.......



tayar jenis ini mmg selalu kena keras ke


Harga?..hmm bergantung pada kedai ler...dalam rm45-rm60 . .dinasihati agar anda tidak pandai2 nak bukak sane sini...sebab skuter ni nak kne jaga baikk...xtahan lasak sangat...tayar kne maintain pd kadar 32-37 PSI . . jangan terlalu keras...jgn terlalu lembut...semoga berjaya...

kojaq
30-11-06, 01:08 PM
Model Motor : honda ex5 class 1 standard gile...
Tahun dibeli : 2001@2002 (xingat abah yg beli pastu beli dr abah thn 2003 tukar nama 2005)
Top speed :lebih skit dri 120kmh (kalau turun bukit, klau jln rata 110kmh)

keadaan : xpernah obohol,.. cuma tukar rantai dan minyak itam jer,... batt kong pun bleh buat bodo jer pasal ade starter kaki,... (batt kong lampu depan pun cpt kong)

masalah :
1. minyak hitam keluar dari kawasan atas penutup minyak hitam tu...
2. bunyi cam loceng dari dalam blok enjin, bunyi enjin dah kasar gile skg,...
(aritu gi tanya kat bengkel, mekanik tu kata budget dalam RM 100 - RM350 klau nak repair)

so ade apa2 cadangan @ nasihat @ pengalaman,...
kaw area serdang, seri kembangan, balakong ade bengkel yg gerenti best?...


penyelesaian masalah:
1) beli la penutup baru..
2) rantai kecik ko dah mkn, kendur (tukar la timing chain 1 set)

selagi moto ko x mkn minyak itam ngan rod ko x longgar x yah la nak overhall....
bunyi cam loceng kat blok tu sbb rantai kecik (timing chain) ko dah kendur. bila dah kendur, rantai akan bergeser ngan blok dan menghasilkan bunyi seperti loceng itu.

spidey2nd
01-02-07, 03:21 PM
aritu dah gi obohol,...

piston ring dah makan, rantai kecik sumer tukar, pastu kat dalam enjin tu ade kaki menda tah dah patah and hancur jadi cam bubur,...

semua skali kena 470.00,...

simcity
09-02-07, 12:48 PM
aku umur baru 22 tahun tp dah ilang 2 moto, yamaha ss110 dgn honda ex5.
skang aku guna modenas kristar.
antara yg ak suke pasal kristar ni ialah:
-box bwh seat besar, senang campak je brg2, heheh..
-agak lebar mcm suzuki rg, berat jadi lebih stabil ms bawa laju berbanding dgn hond.
-top speed boleh lg senang push berbanding dgn honda. moto aku bole saingi honda wave125 dr segi top speed, tp kalu pecutan tu moto aku kalah la hahah..
-enjin lg lembut dr honda atau yamaha....
-yg paling penting, moto aku x sepanas moto yamaha atau honda. aku minat dgn yamaha 135lc tp sbb ia jenama yamaha jadi aku da serik sbb aku penah ilang yamaha ss dulu..
-impian aku nak beli kawasaki zx6r atau zx10r. maksyuk woo...

nobitasinyu
14-02-07, 12:18 PM
wahhh...saya pun nak introkan diri juga la...
saya umur 26...saya dah ilang 1 moto, yamaha lagenda z...
sekarang saya guna yamaha EGO...

sebab saya beli yamaha EGO...
1...berbanding nouvo S....yamaha EGO 10kg lebih ringan...mengikut konsep teknologi LOTUS....semakin ringan semakin senang nak memecut...semakin ringan semakin JIMAT penggunaan minyak....
2...takungan minyak adalah 0.9liter berbanding nouvo S 0.8liter....so enjin lagi besar....dengan ini...enjin yang besar akan mempunyai muatan haba tentu yang besar....dari segi jangka masa banyak...ianya amat baik bagi enjin...
3...Menggunakan sistem kerangka motor yamaha yang terbukti tahan lama, tahan eksiden...(sebab tue yamaha boleh loan lebih lama dan mahal sedikit berbanding jenama2 lain...kerangka yang cukup kukuh)....
4...AUTOMATIK...jadi maintenance pada sistem gear yang tidak perlu....easy to maintain....
5...menggunakan timing belt...so tak perlu nak bubuh minyak pelincir pada rantai motor...so maintenance 3 kali lebih mudah berbanding motor yang biasa
6...menggunakan tubeless dan ber rim aloi....kombinasi yang cukup baik...rim aloi cukup kukuh berbanding sport rim yang mudah rosak kalo kene cahaya matahari (decompose)....tubeless...so tak payah nak tukar tube selalu kalo pancit....bila pancit....tak terasa pancit dan anda masih boleh memecut seperti tiada apa yang berlaku....
7....start motor boleh guna kick atau electric starter...
8....harga lagenda z elektrik starter berbanding EGO....EGO rm4700....lagenda z elektrik RM46++....harga lebih kurang....tapi kelebihan lebih kepada EGO dari segi enjin....model baru....tayar tubeless....rim aloi.....

secara keseluruhan saya cukup berpuas hati dengan yamaha EGO....lepas nie ada rezeki nak beli yamaha LC135....tapi duit tak cukup lagi....

sekian terima kasih

KiNgX
14-02-07, 06:50 PM
wahhh...saya pun nak introkan diri juga la...
saya umur 26...saya dah ilang 1 moto, yamaha lagenda z...
sekarang saya guna yamaha EGO...

sebab saya beli yamaha EGO...
1...berbanding nouvo S....yamaha EGO 10kg lebih ringan...mengikut konsep teknologi LOTUS....semakin ringan semakin senang nak memecut...semakin ringan semakin JIMAT penggunaan minyak....
2...takungan minyak adalah 0.9liter berbanding nouvo S 0.8liter....so enjin lagi besar....dengan ini...enjin yang besar akan mempunyai muatan haba tentu yang besar....dari segi jangka masa banyak...ianya amat baik bagi enjin...
3...Menggunakan sistem kerangka motor yamaha yang terbukti tahan lama, tahan eksiden...(sebab tue yamaha boleh loan lebih lama dan mahal sedikit berbanding jenama2 lain...kerangka yang cukup kukuh)....
4...AUTOMATIK...jadi maintenance pada sistem gear yang tidak perlu....easy to maintain....
5...menggunakan timing belt...so tak perlu nak bubuh minyak pelincir pada rantai motor...so maintenance 3 kali lebih mudah berbanding motor yang biasa
6...menggunakan tubeless dan ber rim aloi....kombinasi yang cukup baik...rim aloi cukup kukuh berbanding sport rim yang mudah rosak kalo kene cahaya matahari (decompose)....tubeless...so tak payah nak tukar tube selalu kalo pancit....bila pancit....tak terasa pancit dan anda masih boleh memecut seperti tiada apa yang berlaku....
7....start motor boleh guna kick atau electric starter...
8....harga lagenda z elektrik starter berbanding EGO....EGO rm4700....lagenda z elektrik RM46++....harga lebih kurang....tapi kelebihan lebih kepada EGO dari segi enjin....model baru....tayar tubeless....rim aloi.....

secara keseluruhan saya cukup berpuas hati dengan yamaha EGO....lepas nie ada rezeki nak beli yamaha LC135....tapi duit tak cukup lagi....

sekian terima kasih


Penerangan yg menarik, mesti byk pengalaman pasal motorsikal nie. Tp kan, klu motor lg ringan, lg ssh nak bwk laju2, bahaya ooo... Bg saya, saya lebih prefer yg x ringan, biar rasa berat skit, janji x melambung la. Satu lg, klu pki gear automatik ni yg ssh ni, skali dia rosak, leh menangis gak bro...

Tp apa yg saya dpt dr penerangan bro ni, br la saya tau ada gak kelebihan Yamaha ego nie, terutama yg jimatkan minyak dan x yah letakkan minyak pd rantai, dan yg paling penting, tayar pancit, tp x rs mcm pancit.

nobitasinyu
15-02-07, 03:26 PM
kira pro dan kontra la tu bai....

pengalaman pasal moto tu sikit jerk...berbanding otai2 kat sini...

ringan...dicover dengan sistem kerangka yamaha yang tahan...kira ok la...

gear otomatik kalo rosak memang menangis...so untuk motor 4 lejang...bubuhlah minyak semi sintetik atau minyak sintetik....takdelah menangis...

tukar minyak benda paling kritikal sebenarnya...perbuatan ini umpama meletak 'pasir' dalam enjin...so samada anda membubuh 'pasir' yang berkualiti atau pasir yang kurang kualiti...

saya selalu tukar guna semi sintetik...so kuranglah mahal berbanding sintetik...tapi takdelah kokap sangat....kira sederhanalah...alhamdulillah setakat ini....saya cuma 'menangis' sebab minyak semi sintetik mahal sedikit...

tapi dari menangis di kemudian hari....biarlah menangis sekarang...muahahaha....

tnx la kingx for your comment....

tigersnuk
03-03-07, 12:52 PM
tumpang tanya. kat mana saya nak dapat rim chrome untuk c70?

nobitasinyu
05-03-07, 04:56 PM
hi tiger...saya tak pasti....tapi apa yang saya pasti...spare part yang murah anda boleh dapati di area2 sentul....sekian terima kasih....

bestgile81
10-03-07, 05:39 AM
a'kum. aku pakai moto nyamuk (mz moskito). dah dkt setaun aku pakai. servis mmg aku ikut dlm manual. tukau minyak itam n gear oil mmg x penah miss. maintenance hanya di bengkel mz kat glenmarie sajer, x penah gi kedai tepi jalan. mmg berbaloi ar stakat nih. xder major problem, enjin bunyi mmg smooth like the day aku beli. minyak itam ngan minyak gear aku pakai motul scooter expert and motul gear oil. agak rabak ar poket aku time nak tukau minyak tp spt kata saudara nobitasinyu baik tersedu2 skarang dr nangis bagai org mati bini time moto tersadai tepi highway sbb enjin jem. pepagi b4 gi keje mmg aku start pakai kaki, so x le beban sgt kt electric starter. warm up enjin x penah miss. just sharing...

nobitasinyu
14-03-07, 04:39 PM
tahniah kepada best giler...81...lahir tahun 1981 ke???samo la kita...huahuahua...

tips yang memang berguna...dan saya pun guna gak...especially tips start engine tue...pasal minyak itam tu pun...good choice....i think thats semi sintetik...sebab semi sintetik nie adalah 1st class dalam minyak itam...

tapi macam best gile katakan...agak rabak juga la...but job well done beb...keep up da good work

KiNgX
14-03-07, 05:42 PM
Tertarik dgn nasihat dr bro bestgile81, yg psl "start pakai kaki, so x le beban sgt kt electric starter. warm up enjin x penah miss"....dulu aku wat gak, tetapi dah lama2 nie, cam mls dah...dulu sanggup aku tunggu bg enjin panas dulu, then br gerak, skrg dah x lg dah, masuk kunci, start jer enjin, jln terus...nasihat ini amatlah tidak berguna, so jgn ikut la...kpd bro bestgile81 dan bro nobitasinyu, teruskan usaha anda dlm memastikan kelancaran motorsikal anda. Kesabaran tu penting kan....bila nak tgu enjin panas tue....

nobitasinyu
17-03-07, 06:08 PM
trimas kepada kingx...

well...saya pun ada tips lain gak...saya biasanya guna minyak kuning caltex(bukan sebab saya otak kuning yer...huahuahua)

mengikut kajian yang saya jalankan(chewah)...sebahagian besar kerosakan enjin bermula masa kita start motor...so penggunaan minyak lain...selain caltex kuning...kalo kick starter...lagenda 110 baru...saya kene tendang sampai 10 kali keatas...baru hidup...tapi bila saya gunakan golden caltex...saya cuma perlu kick kurang 5 kali...motor dah boleh start...

saya pernah tanya kepada technician...katanya caltex bubuh aditif yang memudahkan penghidupan enjin...yang mana minyak lain takde benda nie...(kira copyright caltex la nie)....pastue...minyak caltex adalah dari sumber minyak lautan...bukan daratan...penggunaan minyak lautan lebih baik berbanding dataran...sebab kandungan sulfur boleh dianggap (neglect)...tiada...kalo daratan...mempunyai kandungan sulfur tinggi...

petronas mempunyai minyak laut yang berkualiti tinggi...malangnya...product tersebut dijual kepada negara lain....minyak yang dibawah oleh petronas ke malaysia...adalah dari negara lain...dan ini adalah minyak dataran...yang kurang baik untuk enjin sebab mempunyai kandungan sulfur...walaupun sedikit...

seperti yang sedia maklum...scooter mengambil masa untuk start masa awal2 pagi....dengan penggunaan caltex...saya berjaya meminimakan...kekadang member saya tensen...sebab starting scooter kadang2 lagi teruk dari lagenda...sampai 20 kali tendang pun baru nak idop....

dengan penggunaan caltex...saya meminimakan tak sampai 10 kali...

so kerosakan enjin semasa start dapat DIELAKKAN pada kadar minima...

saya bercadang sebulan 2 nie...nak tukar kepada palam pencucuh iridium...sebab palam ini akan lebih membantu...palam jenis ini adalah 1st class dalam kumpulannya...

jom kongsi tips2 berguna...

bestgile81
20-03-07, 08:47 PM
Tertarik dgn nasihat dr bro bestgile81, yg psl "start pakai kaki, so x le beban sgt kt electric starter. warm up enjin x penah miss"....dulu aku wat gak, tetapi dah lama2 nie, cam mls dah...dulu sanggup aku tunggu bg enjin panas dulu, then br gerak, skrg dah x lg dah, masuk kunci, start jer enjin, jln terus...nasihat ini amatlah tidak berguna, so jgn ikut la...kpd bro bestgile81 dan bro nobitasinyu, teruskan usaha anda dlm memastikan kelancaran motorsikal anda. Kesabaran tu penting kan....bila nak tgu enjin panas tue....

aii... sungguh sarkastik skali bunyinyer, terutama skali ayat last tu. bukan per, sekadar berkongsi. nak ikut silakan klau takmo abaikan. lgpon dulu penah pakai skooter elit 2nd hand. nak stat kaki pepagi punyer la azab. nak gune electric starter jauh sekalik, bley jahanam moto. so dah ader moto 1st hand nih x nak le perkara yg sama berulang. tu jer motif di sebalik citer...

bestgile81
20-03-07, 08:58 PM
en nobita,

thanx bro. memula tuh nk pakai fully synthetic, tp disbbkan faktor kos (mahal nk mampuih) and availability (agak susah nk cari fully synthetic) t'paksa ar settle for semi-syn. mmg best minyak motul nih, acceleration ngan top moto nyamuk aku nih bley dibanggakan bg moto standard. lepas nih nk try minyak silkolene plak, cam best jer. bro nih expert bab2 moto nih so nk tanya, spark plug iridium nih elok ke bro? price-wise, baper bley dpt?

nobitasinyu
23-03-07, 12:20 PM
well...kalo nak ikut betul2...sebenarnya semi sintetik adalah 1st class beb...dan lebih baik dari fully sintetik...biasanya fully akan jadi 2nd....so betul la tu...

pasal spark plug iridium...yes...saya pun nak tukar kepada iridium...spark plug iridium adalah 1st class dalam kategorinya...

ini disebabkan jarak iridium adalah rapat berbanding yang lain...dan diperbuat dari logam yang bermutu tinggi...so kesannya...spark plug lagi ok...dan paling penting...nyalaan spark plug lebih baik...dan bahan api lebih mudah terbakar....so kiranya dalam istilah lain...jimat minyak juga menggunakan spark plug iridium...tapi harganya semestinya mahal...

secara tuntas...tak tau...tapi saya plan nak survey kat sentul...kat sentul murah....jom gi ramai2 kat sentul ok....adios

KiNgX
24-03-07, 12:38 PM
well...saya pun ada tips lain gak...saya biasanya guna minyak kuning caltex

mengikut kajian yang saya jalankan(chewah)...sebahagian besar kerosakan enjin bermula masa kita start motor...so penggunaan minyak lain...selain caltex kuning...kalo kick starter...lagenda 110 baru...saya kene tendang sampai 10 kali keatas...baru hidup...tapi bila saya gunakan golden caltex...saya cuma perlu kick kurang 5 kali...motor dah boleh start...

saya pernah tanya kepada technician...katanya caltex bubuh aditif yang memudahkan penghidupan enjin...yang mana minyak lain takde benda nie...(kira copyright caltex la nie)....pastue...minyak caltex adalah dari sumber minyak lautan...bukan daratan...penggunaan minyak lautan lebih baik berbanding dataran...sebab kandungan sulfur boleh dianggap (neglect)...tiada...kalo daratan...mempunyai kandungan sulfur tinggi...

saya bercadang sebulan 2 nie...nak tukar kepada palam pencucuh iridium...sebab palam ini akan lebih membantu...palam jenis ini adalah 1st class dalam kumpulannya...

Giler kentang tips2 nobitasinyu nie, siap kaji sumber2 minyak lg, dataran la, lautan la, spark plug iridium la....tabik-tabik! Minyak caltex kuning? Bg aku x femes la minyak ni, baik pki shell, EMOS ker, Castrol ker....jenama terkenal beb. Lgpun, byk aku tgk kedai2 motorsikal, x byk la minyak Caltex ni....aku ckp ni bkn la bermksd aku tahu dlm bidang ni, maybe silap psl minyak Caltex kuning ni, tp majoriti pki minyak lain dr minyak caltex ni, kan....kan? Btw, info anda sungguh menakjubkan...cayalah bro!

nobitasinyu
25-03-07, 04:04 PM
hahaha...itu semestinya...memang banyak guna minyak lain selain caltex...kebiasaannya bila dah biasa guna sesuatu jenama....sebab tue lah saje bagi tips nie...nak ikut ok...tanak ikut tak pe...takde masalah...

macam kes member saya....dia minat shell....lagenda 110....tapi dia tanya kepada saya...macamana eh nak mudah start....saya suggest kat dia guna minyak golden caltex...3 hari....dia pun try lah...dia mengaku memang senang start....tapi dia kata...dia dah biasa tengok iklan shell....so sekarang nie...macam dah jadi habit...so saya kata terpulang la labu...motor awak...yang saya tahu...sebahagian kerosakkan enjin bermula masa start enjin....so kalo boleh meminimakannya....kan lagi bagus...

sekarang...tak sampai setahun...motor dia dah banyak problem dah...mungkin kes tak pandai jaga motor pun turut menyumbang...suka melenjan dan bubuh minyak hitam low class....

so its all about tips...

pasal banyak guna yang lain yes i admit it...so terpulang...janji hati suka


Betul tak?

antagonist
26-03-07, 03:18 PM
mana nak cari kedai yg jual scooter murah 2?

mantoba
28-03-07, 08:21 PM
Dari minyak caltex tu aku lebih suka pakai shell tambahan pulak aku pakai minyak 4t shell vsx...jadi aku rasa takde effect ape2 kat moto aku tuh...kalau long disten pun aku rasa jimat minyak tambahan lak pakai honda 4 stroke lagi wadaakai...buat masa nie aku masih lagi berpuas hati ngan minyak minyak nie..walaupun mahal sikit..

mantoba
28-03-07, 08:25 PM
mana nak cari kedai yg jual scooter murah 2?


kalau ko nak kawan aku nak tolak moto mosquito warna biru no plat wlq 6324 rm2500.00 cash masih good condition..kalau nak PM aku..moto nie member aku bawak pi keje selama 1 tahun lepas lepas dia beli kereta langsung tak bawak moto nie...

terunasuci
30-03-07, 04:24 PM
just nak tau, pada yang tahu...kalau motor yamaha 100 sport, kuar asap banyak sangat apa yang perlu kita tukar yer???

said_sogo
30-03-07, 04:32 PM
just nak tau, pada yang tahu...kalau motor yamaha 100 sport, kuar asap banyak sangat apa yang perlu kita tukar yer???
tukar je moto tu..... 100 sport tu dah lama, kasi beli satu yg baru.:icon_biggrin:

check balik gasket kat tempat minyak itam, takpun ko servis ekjos tu...

p/s : dah lama taubat dari merempit.

terunasuci
30-03-07, 04:44 PM
tukar je moto tu..... 100 sport tu dah lama, kasi beli satu yg baru.:icon_biggrin:

check balik gasket kat tempat minyak itam, takpun ko servis ekjos tu...

p/s : dah lama taubat dari merempit.

hehehe...silakak lu sogo...memang dah lama pun...moto tu kat rumah mak aku...aku pakai hari jumaat jer sbb balik rumah mak aku makan tgh...pastu g semayang naik motor tu lah...

aku dah penah servis ekzosnya...tapi kejap jer...pastu dah macam sembur ddt balik...aku tak nak try error banyak kali...buang duit jer...

ada idea lain???

p/s : dulu kalau tak der asap rasa tak ganas lak......

ninja
30-03-07, 04:53 PM
ooo ini masalah sama mcm motor RG aku..kesudahannya aku dah jual motor tu ekekek..

system pembakaran dah x sempurna utk motor tu..jd gas2 kotor telah memenuhi kebuk ekzos motor tersebut..so kesimpulannya overhaul atau jual je motor tu bak kata sogo ehehhe

said_sogo
30-03-07, 05:01 PM
Cuba ko pinjam kawan ko punya ekjos (kalau ada la) pastu ko try tukar....

Ada perubahan tak???
- takde perubahan maknanya engine kena overhaul.

- kalau ada perubahan ko cabut.... takyah bagi balik ekjos tu....
amacam??? bergeliga tak otak aku ni?

terunasuci
30-03-07, 05:16 PM
ok...cadangan2 tersebut aku akan cuba...nanti aku bagitau berjaya ke tak...

tapi memang tak jual motor tu...tak der harga pun...



p/s : sayang sbb dulu motor tu aku dah bikin leh lari 140km sejam...jb-kl 3 jam jer...

nobitasinyu
31-03-07, 05:55 PM
hahaha...pasal shell vsx tue...saya pun selalu guna...1st minyak yamaha semi sintetik...2nd caltex semi sintetik...3rd shell vsx...semuanya 1st class....

pasal minyak golden caltex tue...minyak petrol golden la baiiii.....maksudnya saya guna minyak itam semi sintetik digabung dengan minyak petrol golden caltex...hah yang ini ada adetif tue...

pasal asal tue...ermmm...cara terbaik adalah tukar motor baru...hahaha...tapi kalo still nak maintain lagi...

ermm...ye la pasal motor lama kan...kalo 2 lejang...cuba tukar minyak 2t yang berkualiti...tukar minyak itam semi sintetik...senang cite...tukar cara penjagaan motor kepada yang berkualiti...sebab asal motor tu macam komet...berkepul2 asap pun disebabkan asalnya kurang dijaga dengan baik...ekzos pun...kalo tukar kepada yang ada catalyst...ada penapis asap yang berkualiti tinggi pun ok juga...antara sebab utama motor yamaha 125zr mahal pun sebab adanya catalyst dalam ekzos...tapi peliknya...catalyst inilah yang mahal nie...selalu mat2 motor buang...nak bagi bunyi gempak katanya...huhuhu...dari dibuang...bagus bagi kat aku ok...saya sanggup datang dari jauh untuk benda free nie...nak install kat scooter aku....huahuahua....

jundak
02-04-07, 07:09 PM
taruk kat scooter?scooter ko 2 stroke ke?setahu akuh enjin 2 stroke jer pakai natangtuh...kalu scooter ko 2 stroke... musti gilera 180 nih...banyak duit seh....

nobitasinyu
03-04-07, 10:08 AM
hahaha...takdelah 4 stroke...la...memang benda tu install kat 2 stroke sebab 2 stroke mempunyai pencemaran asap yang tebal....4 stroke dikurangkan pada kadar minima...tapi kalo install lagi dekat 4 stroke...sure lagi enviroment friendly...tue jerk...apa dia...mesra alam...

jap2....baru perasan...setau saya...nama JUNDAK nie hanya budak2 yang minat artakus jerk tahu....wah wah wah...tak sangka ada yang bernama jundak kat sini yer....

fathrullah
18-04-07, 12:12 AM
mane kedai murah nak repair motor area klang ?
banting ker...port klang ke...

bateri
16-06-07, 12:01 AM
just nak tau, pada yang tahu...kalau motor yamaha 100 sport, kuar asap banyak sangat apa yang perlu kita tukar yer???

Itu bermakna pam minyak 2T sudah kasi problem..minyak 2t berlebihan didalam kebuk pembakaran, penyelesaian nyer mudah jer hantar kedai utk syncronize balik pam 2t atau pun nak lebih mudah tukar ajer pam 2t dengan yang baru.

giant
12-10-07, 12:31 PM
Tambah prestasi enjin

SAYA menggunakan motosikal Yamaha125Z dan menggunakan karburetor asal dengan kepala silinder sudah potong.

Kelajuan motosikal saya sekarang ialah 175km/j. Saya ingin tahu adakah cara lain untuk menambah kelajuan motosikal tanpa menukar karburetor?

------------

SAUDARA, banyak pengubahsuaian untuk menambah prestasi enjin.

Diharap saudara menumpukan perhatian aspek pengendalian pula, seperti penyerap hentak dan meningkatkan sistem brek bagi menjamin keselamatan motosikal.

Prestasi enjin boleh ditingkatkan dengan penggunaan sistem nyalaan perlumbaan elektronik yang berupaya memberikan pemetaan nyalaan lebih baik dan seterusnya meningkatkan kuasa serta kelajuan.

Namun begitu, kosnya mahal dan boleh mencecah sehingga hampir RM2,000 termasuk pemasangan.

Pemasangan penapis udara berprestasi tinggi seperti K&N membantu peningkatan kuasa enjin dengan membolehkan kemasukan udara dan oksigen lebih lawas.

Penggunaan omboh perlumbaan dapat menambah kebolehan enjin bagi mencapai rpm lebih tinggi dan boleh disesuaikan dengan penggunaan kotak gear perlumbaan bagi mendapatkan nisbah gear rendah bagi memaksimakan kelajuan dengan peningkatan kuasa enjin diperolehi.

Penggunaan spring klac perlumbaan mampu meningkatkan daya pecutan terutamanya jika ia digabungkan dengan klac perlumbaan.

Ini dapat menghasilkan kuasa cengkaman lebih baik dan cepat tanpa tergelincir, terutamanya apabila kilasan pendikit dilakukan dengan pantas.

Spring dan klac original adalah baik dan cukup sesuai untuk pemanduan biasa dan klac kualiti perlumbaan tidak dipasang ke jentera jualan kerana faktor kos yang mahal.

Penentuan gegancu perlu disesuaikan dengan corak pemanduan dan saiz fizikal penunggang sendiri untuk mendapatkan pelarasan baik.

Dalam perlumbaan cub prix sendiri pelarasan gegangcu tidak sama bagi setiap jentera dan diubahsuai mengikut serta kemampuan enjin sewaktu sesi latihan bebas.

Untuk mendapatkan kuasa pecutan dan kelajuan maksimum pada semua keadaan adalah mustahil. Apa yang boleh dibuat ialah mendapatkan keseimbangan antara keduanya.

Pelarasan perlu diulang berkali-kali dan dilakukan secara teratur dengan ujian masa oleh rakan anda.

Begitu juga dengan penggunaan rim sport yang berkualiti dan ringan ia boleh meningkatkan nisbah kuasa kepada berat.

Harus dinyatakan penurunan berat badan penunggang memberi kesan ketara kepada nisbah kuasa ini. Ia faktor yang sering dilupakan penunggang.

giant
12-10-07, 12:31 PM
Guna minyak pelincir pekat untuk enjin berusia

SAYA menggunakan motosikal Honda C70 dan menggunakan minyak pelincir Shell Advance S. Berapa jarak perjalanan untuk menukar minyak pelincir?

Untuk pengetahuan saudara corak pemanduan saya biasanya secara sederhana. Adakah sesuai saya menggunakan minyak pelincir jenis ini?

-------------

JADUAL penukaran minyak pelincir mengikut cadangan pengeluar motosikal dan dicadangkan. Namun begitu harus disedari tahap kehausan enjin berperanan terhadap prestasi jentera.

Kelegaan enjin ialah untuk pengembangan logam yang terjadi apabila enjin beroperasi panas dan memberi laluan kepada minyak pelincir.

Seandainya kelegaan antara bahagian bergerak enjin berlebihan bagi enjin berusia, minyak pelincir tidak dapat berperanan dalam memaksimumkan prestasi enjin.

Sebab itulah bagi enjin berusia, disyorkan menggunakan minyak pelincir lebih pekat sedikit. Jangka waktu 5,000 km disyorkan untuk memaksimumkan hayat minyak pelincir berkenaan. Tidak salah menukar minyak lebih awal, namun kita hanya membuang minyak yang masih boleh dipakai lagi.

giant
12-10-07, 12:32 PM
Tukar palam pencucuh setiap 10,000km

SAYA ingin mendapatkan maklumat berapakah tempoh sesuai untuk menukar palam pencucuh motosikal? Boleh saudara berikan maklumat berhubung jenis palam pencucuh yang terdapat di pasaran?

-----------

PALAM pencucuh pula perlu ditukar setiap 10,000km bagi memastikan percikan api dalam keadaan baik. Palam pencucuh ada dalam pelbagai bentuk dan saiz tetapi untuk kegunaan berbeza.

Jika kita perhatikan muncung palam pencucuh yang membalut elektrod tengah kita mendapati muncungnya berbeza panjang.

Aspek membezakannya ialah julat haba ditandakan dengan angka seperti 6,7 dan 8. Ia berbeza dari antara jenama.

Julat haba 7 bagi NGK tidak sama dengan julat haba 7 bagi Denso atau Champion. Untuk jenama Eropah atau Amerika lebih tinggi nombornya bermakna palam pencucuh lebih panas tetapi sebaliknya jenama Jepun lebih tinggi nombor bermakna lebih sejuk!

Secara amnya, nombor yang lebih rendah pada jenama seperti NGK bermakna ia lebih cepat panas. Ada orang menggelar palam pencucuh ini lebih panas dan nombor 7 sejuk berbanding nombor 6 kerana lambat panas.

Nombor itu menggambarkan tahap haba yang boleh diterima palam pencucuh berkenaan lebih tinggi nombornya ianya lambat panas dan sesuai untuk operasi enjin panas seperti perjalanan jauh.

Ini kerana perbezaan panjang muncung tadi dan palam pencucuh panas yang panjang muncungnya, haba mengambil laluan lebih jauh dari elektrod untuk sampai ke bahagian bahagian berskru.

Jarak yang jauh menyebabkan haba lebih sukar hilang jadi ianya lebih panas. Palam pencucuh beroperasi dengan baik pada julat haba 400 Celcius hingga 900 Celsius.

Palam pencucuh yang terlalu panas menyebabkan pembakaran awal yang terlalu sejuk pula tidak dapat membakar campuran bahan api dengan baik serta menghasilkan banyak karbon.

Palam pencucuh yang paling baik ialah dari jenis Iridium. Denso Iridium paling baik kerana ia mempunyai hujung paling kecil. Ini menambah daya percikan api dihasilkan palam pencucuh berkenaan.

giant
12-10-07, 12:32 PM
Minimumkan kehausan enjin

SAYA baru membeli motosikal LC 135 yang digunakan untuk ke tempat kerja. Buat pengetahuan saudara saya berulang-alik dari Seremban ke Kuala Lumpur untuk ke tempat kerja dan selalu memecut lebih 110 km/j di lebuh raya. Apakah penjagaan dan pengubahsuian yang sesuai untuk motosikal saya agar berprestasi tinggi dan tahan lama.

------------

PEMELIHARAAN enjin yang baik banyak bergantung kepada minyak pelincir yang memastikan tahap kehausan enjin (yang sememangnya tidak dapat dielakkan) terkawal dan dapat diminima dengan sepenuhnya.

Ini menjadi lebih penting jika bebanan ke atas enjin lebih daripada kegunaan biasa. Panduan pengeluar selalunya berasaskan kepada penggunaan biasa motosikal dengan bebanan yang biasa.

Enjin yang sering dipandu laju dan dipecut memerlukan minyak pelincir lebih berprestasi.

Penggunaan Shell VSX ialah pilihan yang baik, kerana kualiti Shell VSX adalah terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin tinggi.

Minyak pelincir ialah ejen penyejukan dengan mengalirkan haba dari dinding silinder ke bahagian lain dan inilah sebabnya mengapa sesetengah enjin berprestasi tinggi direka dengan sistem penyejukan minyak selain sistem penyejukan cecair yang sedia ada.

Sebarang pengubahsuaian sudah tentu mendatangkan kesan pada motosikal anda. Tahap penggunaan bahan api mungkin meningkat dan pemasangan karburetor itu memerlukan penyesuaian dari segi tapak karburetor.

Lebih penting peningkatan kuasa ini perlu disesuaikan dengan penggunaan piston dan gegelang yang lebih berkualiti untuk memastikan ketahanan enjin.

Brek perlu dipertingkatkan untuk memastikan tahap keselamatan jentera bersesuaian.

Pengubahsuaian perlu dilakukan secara menyeluruh dan bukan bagi sesuatu komponen saja.

giant
12-10-07, 12:33 PM
Servis perlu dilakukan setiap 5,000km

SAYA pengguna skuter Modenas Karisma yang dibeli pada 2003. Saya menggunakannya untuk berulang-alik ke tempat kerja dan pernah menunggang untuk perjalanan jauh.

Setiap 2,000 km saya menggantikan minyak hitam dan minyak gear. Adakah saya perlu melakukan servis pada semua bahagian enjin?

-------------------

SERVIS sebenarnya perlu dilakukan setiap 5,000 km perjalanan dan bukan sekadar menukar minyak pelincir dan penapis minyak saja.

Servis dalam erti kata sebenar mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udara. Setiap 10,000 km disyorkan cucian karburetor untuk membuang air terkumpul jika ada wap petrol dan membuang habuk.

Penggantian palam pencucuh disyorkan pada waktu ini. Pasangkan penapis bahan api jika belum ada. Lakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan sistem elektrikal seperti lampu brek atau signal.

giant
12-10-07, 12:33 PM
Berapa kerap penukaran 4T mesti dilakukan?

UNTUK pengetahuan saudara motosikal saya menggunakan minyak 4T SILKOLENE 15w-50. Perlukah selepas 10,000 km saya menukarnya kepada 20W-50? Berapa kerapkah penukaran 4T ini mesti dilakukan?

Adakah selepas minyak bertukar hitam atau dalam jangka masa tertentu? Buat masa sekarang saya menukar minyak 4T sebulan sekali kerana tidak pasti berapa kerapkah penukaran perlu dilakukan kerana saya ingin menjaga enjin motosikal saya.

--------

PERIKSA panduan pengeluar untuk memastikan gred minyak pelincir dicadangkan untuk motosikal anda. Gred ini sesuai untuk sepanjang hayat motosikal dan tidak perlu ditukar.

Sebenarnya angka pertama gred minyak iaitu 15w merujuk kepada kelikatan minyak pada suhu sejuk (W untuk "Winter" atau musim sejuk) jadi secara praktikal untuk cuaca Malaysia, 15W atau 20W tidak memberi perbezaan kepada motosikal anda.

Penggantian minyak pelincir sebaik-baiknya dijalankan mengikut saranan pembuat motosikal, lazimnya setiap 5,000 kilometer bagi minyak pelincir mineral.

Namun dalam penggunaan biasa tidak mustahil mencapai 5,000km dalam masa dua bulan kerana secara purata ia tunggangan sejauh 83km sehari saja. Ramai yang menggunakan motosikal mereka sejauh lebih 100km sehari untuk berulang alik ke tempat kerja.

Sekiranya anda jarang menggunakan motosikal dan ianya belum mencapai 5,000km dalam masa enam bulan, tukarlah minyak pelincir bagi mengelakkan menunggang motosikal dengan minyak pelincir yang sudah berubah dari molekulnya.

Ada juga enjin motosikal menggunakan omboh atau piston bersalut bahan molybdenum sebagai pengurang geseran dan hanya memerlukan penggantian minyak pelincir pada tahap 8,000 kilometer.

Minyak sintetik lazimnya dapat mengekalkan prestasi pelincirannya dua kali ganda berbanding minyak mineral, namun begitu penukaran penapis minyak disarankan pada pertengahan jangka hayat minyak itu.

Panduan penukaran minyak pada tahap 5,000 kilometer ini untuk tunggangan harian biasa. Jika anda kerap menggunakan motosikal untuk perjalanan jauh atau bagi tugas berat, penukaran minyak yang lebih kerap disarankan.

Jangan berjimat dengan menggunakan semula penapis minyak! Ianya berfungsi menapis bahan haus dari enjin dan mungkin tersumbat. Jika digunakan semula boleh menyebabkan minyak pelincir tidak sampai ke bahagian kritikal enjin dan mengakibatkan kerosakan serius.

Satu lagi amalan baik ialah memeriksa minyak pelincir yang dibuang. Perhatikan jika terdapat serpihan besi yang banyak atau ketulan bahagian enjin pecah. Ini memberikan amaran awal ada kerosakan di bahagian dalam enjin.

giant
30-10-07, 03:18 PM
Cara jaga motor empat lejang

SAYA ingin mendapatkan maklumat penjagaan motosikal empat lejang memandangkan ini kali ini saya memilih untuk menggunakan Honda Wave 125. Sebelum ini saya menggunakan motosikal dua lejang.

---------------

PENJAGAAN motosikal empat lejang tidaklah begitu sukar. Selain mengikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar anda perlu menggunakan pelincir bermutu, alat ganti berkualiti serta sentuhan peribadi.

Luangkan masa anda untuk meneliti setiap bahagian motosikal. Perbaiki kerosakan dan ketatkan skru yang longgar, jangan biarkan perkara kecil membesar dan mendatangkan masalah.

Periksa rantai pemacu anda dan bersihkan habuk atau pasir untuk mengelakkan kehausan terlampau. Sentiasa bersihkan motosikal dan letakkan di tempat teduh.

Kekotoran adalah punca utama kerosakan enjin dan menjemurkan di bawah matahari terik yang mempunyai sinar lampau-ungu (ultra-violet) memendekkan hayat bahan plastik dan sistem pendawaian.

Servis perlu dilakukan setiap 5,000km perjalanan dan bukan setakat penukaran minyak pelincir dan penapis minyak saja.

Penggunaan Shell VSX ialah pilihan baik, kerana kualiti Shell VSX yang terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin tinggi dan ini menjamin prestasi serta perlindungan bagi enjin dalam cuaca panas atau perjalanan jauh.

Servis dalam erti kata sebenar mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udara. Setiap 10,000 km disyorkan bersihkan karburetor untuk membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk yang ada.

Penggantian palam pencucuh turut disyorkan pada waktu ini. Pasangkan penapis bahan api jika belum ada.

giant
30-10-07, 03:20 PM
Cara terbaik jaga skuter

SAYA ingin mendapatkan maklumat berhubung cara terbaik penjagaan skuter MZ moskito.

------------

PENJAGAAN motosikal tidaklah begitu sukar. Ikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar skuter, menggunakan pelincir dan alat ganti berkualiti dan sentuhan peribadi.

Amalkan memeriksa dan luangkan masa meneliti setiap bahagian skuter anda. Perbaiki sebarang kerosakan dan ketatkan skru longgar, jangan biarkan perkara kecil membesar dan mendatangkan masalah.

Periksa talisawat dan cuci habuk atau pasir yang ada untuk mengelakkan kehausan terlampau. Sentiasa bersihkan skuter anda dan letakkan di tempat teduh.

Kekotoran punca utama kerosakan enjin dan menjemur di bawah matahari terik mempunyai sinar lampu ungu (ultra-violet yang selalu disebut UV) boleh memendekkan hayat bahan plastik dan pendawaian.

Servis perlu dilakukan setiap 5,000 km perjalanan dan bukan setakat penukaran minyak pelincir serta penapis minyak saja.

Jarak yang dicadangkan pengeluar ialah 4,000-5,000 km penukaran terlalu awal hanya merugikan minyak pelincir yang masih boleh digunakan dari segi teori.

Penggunaan Shell VSX untuk skuter pilihan yang baik kerana kualiti Shell VSX adalah yang terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin yang tinggi dan ini menjamin prestasi serta perlindungan bagi enjin pada cuaca panas dan perjalanan jauh.

Servis dalam erti kata sebenar mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udara atau setiap 10,000km disyorkan mencuci karburetor untuk membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk.

Penggantian palam pencucuh adalah disyorkan pada waktu ini. Pasangkan penapis bahan api jika belum ada. Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan sistem elektrikal.

Periksa air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.

Palam pencucuh pula perlu ditukar setiap 10,000 km untuk memastikan percikan api sentiasa berada dalam keadaan baik.

Periksa motosikal anda untuk mengenalpasti kerosakan kerosakan kecil yang lain sebelum ia merebak menjadi kerosakan lebih besar.

Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik.

giant
30-10-07, 03:20 PM
Kegunaan palam pencucuh berbeza

BOLEHKAH saya mendapatkan maklumat berkaitan palam pencucuh?

------------

PALAM pencucuh mempunyai bentuk dan saiz untuk kegunaan yang berbeza. Jika kita perhatikan muncung palam pencucuh yang membalut elektrod tengah kita mendapati muncungnya berbeza panjangnya.

Apa yang membezakan palam pencucuh ialah julat haba yang ditandakan dengan angkan 6,7,8 dan sebagainya. Ia berbeza dari satu jenama kepada jenama lain julat haba 7 bagi NGK tidak sama dengan julat haba 7 bagi Denso atau Champion.

Untuk palam pencucuh jenama Eropah atau Amerika, lebih tinggi nombornya bermakna ia lebih panas, tetapi terbalik pula bagi jenama Jepun, lebih tinggi nombornya bermakna palam pencucuh lebih sejuk.

Secara amnya, nombor yang lebih rendah pada palam pencucuh Jepun seperti NGK bermakna ia lebih cepat panas.

Ada yang menggelar palam pencucuh ini lebih panas dan No 7 lebih sejuk berbanding No 6, kerana ia lambat panas.

Nombor itu menggambarkan tahap haba yang boleh diterima palam pencucuh itu, lebih tinggi nombornya ia lambat panas dan sesuai untuk operasi enjin panas seperti untuk perjalanan jauh.

Ini membezakan panjang muncungnya dan bagi palam pencucuh panas yang panjang muncungnya, haba mengambil laluan lebih jauh dari elektrod untuk sampai ke bahagian rumah palam pencucuh atau bahagian berskru plug. Jarak yang jauh ini menyebabkan haba lebih sukar tersesar jadi ia lebih panas.

Plug beroperasi dengan baik pada julat haba 400 Celcius hingga 900 celsius. Palam pencucuh yang terlalu panas menyebabkan pembakaran awal atau pre-ignition.

Palam pencucuh yang terlalu sejuk pula tidak dapat membakar campuran bahan api dengan baik dan menghasilkan banyak karbon.

Palam pencucuh yang paling baik ialah dari jenis Iridium. Jenama Denso Iridium paling baik kerana ia mempunyai hujung paling kecil. Ini menambah daya percikan api dihasilkan palam pencucuh berkenaan.

Kerosakan palam pencucuh boleh terjadi kerana banyak faktor. Ia rosak kerana operasi yang tidak optima dan mungkin kerana terdapat kerosakan pada bateri, kabel atau gelung voltan tinggi yang selalu digelar sebagai koil. Periksa bahagian elektrikal ini jika anda pasti bahawa operasi mekanikal enjin adalah baik. Perlu juga dinyatakan bahawa pengubahsuaian pada nisbah mampatan enjin (compression ratio) boleh menyebabkan palam pencucuh asal cepat rosak dan selalunya perlu ditukar kepada yang lebih "panas" bersesuaian dengan operasi enjin.

Kerosakan pada palam pencucuh perlu dipastikan sebabnya. Ia dapat memberi gambaran tahap operasi enjin. Mekanik yang baik dapat menggambarkan prestasi atau kerosakan pada perjalanan enjin dengan memerhati warna palam pencucuh.

Suhu panas yang terlampau disebabkan penalaan karburetor nipis (kurang bahan api) boleh menyebabkan ia rosak.

Kebocoran minyak pelincir ke dalam kebuk pembakaran boleh merosakkannya. Antara sebab enjin susah hidup pada waktu pagi disebabkan percikan api tidak maksima kerana penggunaan palam pencucuh yang lama. Ia mungkin kerana prestasi gegelung atau koil elektrik kurang baik.

giant
30-10-07, 03:21 PM
Bahagian rantai berbunyi


SAYA menggunakan Kawasaki Ninja 250 cc. Saya ingin bertanya mengenai keperluan penalaan pelapik dan servis karburetor.

Baru-baru ini, saya menukar tayar baru dan selepas rim dibuka dan dipasang kembali, ada bunyi pada bahagian rantai. Mengapakah masalah ini berlaku?

-----------------

PENALAAN pelapik merujuk kepada penalaan injap. Kebanyakan jentera empat lejang kini menggunakan pelapik yang berbeza ketebalannya untuk menyesuaikan kelegaan injap. Ia tidak sama seperti jentera terdahulu yang menggunakan skru untuk membetulkan atau menala kelegaan injap.

Pelapik ini mempunyai ketebalan berbeza yang perlu disukat dan ditukar mengikut kehendak kelegaan injap tadi.

Sama ada menggunakan pelapik atau penalaan skru, keduanya bertujuan mendapatkan kelegaan injap yang tepat supaya injap terbuka dan tertutup cukup rapat sewaktu operasi enjin pada masa ditetapkan.

Kelegaan injap tidak tepat, sama ada terlalu luas (yang kadangkala digelar longgar dan mengeluarkan bunyi bising) atau terlalu rapat atau ketat akan memberi kesan kepada prestasi enjin.

Enjin kehilangan kuasa dan sukar dihidupkan kerana mampatan baik tidak diperolehi. Kawasaki menyarankan pemeriksaan kelegaan injap setiap 5,000 km untuk mendapatkan prestasi enjin baik.

Enjin yang lebih kecil seperti ZX-R 250 ini menjadi lebih penting kerana saiznya kecil (sebesar syiling 10 sen) lebih cepat haus kerana saiz sentuhan permukaannya kecil.

ZX-R 250 mempunyai empat piston dengan empat injap bagi setiap piston. Ia menjadikan sejumlah 16 injap yang perlu ditala, berbanding abangnya iaitu ZZR20 yag mempunyai dua piston dan menggunakan injap yang lebih besar.

Penghantaran kuasa enjin empat silinder lebih sekata namun begitu saiznya yang kecil perlu disedari dan dihormati.

Oleh itu, elakkan memulas pendikit dengan mendadak dan mengejut untuk mengelakkan injap menjadi bengkok atau patah.

Penalaan kelegaan injap memberikan kesan dari segi prestasi enjin dan memudahkan ia dihidupkan kerana mampatan yang baik.

Karburetor eloklah diperiksa sekali sewaktu menala injap untuk membuang kekotoran yang mungkin ada dalam takungan karburetor dan periksa sekali penapis udara yang perlu ditukar setiap 10,000 km.

Udara yang kotor boleh menyumbang kepada 40 peratus kerosakan enjin kerana habuk dan debu masuk terus ke kebuk pembakaran mengakibatkan kehausan yang ketara.

Bunyi yang luar biasa selalunya berlaku disebabkan komponen rosak, berkarat atau tidak dipasang dengan betul menyebabkan penjajaran menjadi tidak tepat.

Pastikan anda memeriksa setiap komponen dan betulkan penjajaran tayar dengan mengikut penanda yang ada pada kedua belah pelaras belakang.

Jangan lupa untuk menyapu minyak rantai setiap 400 km dan lebih awal lagi jika menempuh hujan. Gunakan minyak atau semburan sesuai dan pastikan rantai bersih untuk mengelakkan kehausan terlalu cepat.

Rantai yang menggunakan ‘o-ring’ perlu menggunakan semburan rantai bersesuaian untuk penggunaan ‘o-ring’ dan elakkan menggunakan minyak tanah atau diesel bagi membersihkannya kerana ia mengembangkan dan merosakkan ‘o-ring’ berkenaan.

giant
30-10-07, 03:21 PM
Penjagaan skuter tahan lama

SAYA menggunakan skuter Modenas. Saya ingin mendapatkan maklumat penjagaan enjin skuter supaya ia tahan lebih lama dan berkuasa.

--------------

PENJAGAAN skuter tidaklah sukar. Selain mengikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar menggunakan pelincir dan alat ganti berkualiti, yang paling penting sebenarnya sentuhan peribadi.

Selalulah memeriksa skuter dan luangkan masa meneliti setiap bahagian skuter. Perbaiki sebarang kerosakan dan ketatkan skru longgar, jangan biarkan perkara kecil membesar dan mendatangkan masalah.

Periksa juga tali sawat anda dan cuci habuk atau pasir untuk mengelakkan kehausan terlampau.

Sentiasa bersihkan skuter anda dan letakkan di tempat teduh. Kekotoran punca utama kerosakan enjin dan menjemur di bawah matahari terik yang mempunyai sinar lampu-ungu (UV) juga memendekkan hayat bahan plastik dan pendawaian.

Servis perlu dilakukan setiap 5,000 km perjalanan dan bukan setakat penukaran minyak pelincir dan penapis minyak saja.

Penggunaan Shell VSX untuk skuter ialah pilihan yang baik, kerana kualiti Shell VSX terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksidasi yang lebih baik pada suhu operasi enjin yang tinggi dan ini menjamin prestasi dan perlindungan bagi enjin pada cuaca panas dan perjalanan jauh.

giant
30-10-07, 03:23 PM
Tambah prestasi enjin

SAYA menggunakan motosikal Yamaha125Z dan menggunakan karburetor asal dengan kepala silinder sudah potong.

Kelajuan motosikal saya sekarang ialah 175km/j. Saya ingin tahu adakah cara lain untuk menambah kelajuan motosikal tanpa menukar karburetor?

------------

SAUDARA, banyak pengubahsuaian untuk menambah prestasi enjin.

Diharap saudara menumpukan perhatian aspek pengendalian pula, seperti penyerap hentak dan meningkatkan sistem brek bagi menjamin keselamatan motosikal.

Prestasi enjin boleh ditingkatkan dengan penggunaan sistem nyalaan perlumbaan elektronik yang berupaya memberikan pemetaan nyalaan lebih baik dan seterusnya meningkatkan kuasa serta kelajuan.

Namun begitu, kosnya mahal dan boleh mencecah sehingga hampir RM2,000 termasuk pemasangan.

Pemasangan penapis udara berprestasi tinggi seperti K&N membantu peningkatan kuasa enjin dengan membolehkan kemasukan udara dan oksigen lebih lawas.

Penggunaan omboh perlumbaan dapat menambah kebolehan enjin bagi mencapai rpm lebih tinggi dan boleh disesuaikan dengan penggunaan kotak gear perlumbaan bagi mendapatkan nisbah gear rendah bagi memaksimakan kelajuan dengan peningkatan kuasa enjin diperolehi.

Penggunaan spring klac perlumbaan mampu meningkatkan daya pecutan terutamanya jika ia digabungkan dengan klac perlumbaan.

Ini dapat menghasilkan kuasa cengkaman lebih baik dan cepat tanpa tergelincir, terutamanya apabila kilasan pendikit dilakukan dengan pantas.

Spring dan klac original adalah baik dan cukup sesuai untuk pemanduan biasa dan klac kualiti perlumbaan tidak dipasang ke jentera jualan kerana faktor kos yang mahal.

Penentuan gegancu perlu disesuaikan dengan corak pemanduan dan saiz fizikal penunggang sendiri untuk mendapatkan pelarasan baik.

Dalam perlumbaan cub prix sendiri pelarasan gegangcu tidak sama bagi setiap jentera dan diubahsuai mengikut serta kemampuan enjin sewaktu sesi latihan bebas.

Untuk mendapatkan kuasa pecutan dan kelajuan maksimum pada semua keadaan adalah mustahil. Apa yang boleh dibuat ialah mendapatkan keseimbangan antara keduanya.

Pelarasan perlu diulang berkali-kali dan dilakukan secara teratur dengan ujian masa oleh rakan anda.

Begitu juga dengan penggunaan rim sport yang berkualiti dan ringan ia boleh meningkatkan nisbah kuasa kepada berat.

Harus dinyatakan penurunan berat badan penunggang memberi kesan ketara kepada nisbah kuasa ini. Ia faktor yang sering dilupakan penunggang.

giant
30-10-07, 03:24 PM
Guna minyak pelincir pekat untuk enjin berusia

SAYA menggunakan motosikal Honda C70 dan menggunakan minyak pelincir Shell Advance S. Berapa jarak perjalanan untuk menukar minyak pelincir?

Untuk pengetahuan saudara corak pemanduan saya biasanya secara sederhana. Adakah sesuai saya menggunakan minyak pelincir jenis ini?

-------------

JADUAL penukaran minyak pelincir mengikut cadangan pengeluar motosikal dan dicadangkan. Namun begitu harus disedari tahap kehausan enjin berperanan terhadap prestasi jentera.

Kelegaan enjin ialah untuk pengembangan logam yang terjadi apabila enjin beroperasi panas dan memberi laluan kepada minyak pelincir.

Seandainya kelegaan antara bahagian bergerak enjin berlebihan bagi enjin berusia, minyak pelincir tidak dapat berperanan dalam memaksimumkan prestasi enjin.

Sebab itulah bagi enjin berusia, disyorkan menggunakan minyak pelincir lebih pekat sedikit. Jangka waktu 5,000 km disyorkan untuk memaksimumkan hayat minyak pelincir berkenaan. Tidak salah menukar minyak lebih awal, namun kita hanya membuang minyak yang masih boleh dipakai lagi.

giant
30-10-07, 03:25 PM
Tukar palam pencucuh setiap 10,000km

SAYA ingin mendapatkan maklumat berapakah tempoh sesuai untuk menukar palam pencucuh motosikal? Boleh saudara berikan maklumat berhubung jenis palam pencucuh yang terdapat di pasaran?

-----------

PALAM pencucuh pula perlu ditukar setiap 10,000km bagi memastikan percikan api dalam keadaan baik. Palam pencucuh ada dalam pelbagai bentuk dan saiz tetapi untuk kegunaan berbeza.

Jika kita perhatikan muncung palam pencucuh yang membalut elektrod tengah kita mendapati muncungnya berbeza panjang.

Aspek membezakannya ialah julat haba ditandakan dengan angka seperti 6,7 dan 8. Ia berbeza dari antara jenama.

Julat haba 7 bagi NGK tidak sama dengan julat haba 7 bagi Denso atau Champion. Untuk jenama Eropah atau Amerika lebih tinggi nombornya bermakna palam pencucuh lebih panas tetapi sebaliknya jenama Jepun lebih tinggi nombor bermakna lebih sejuk!

Secara amnya, nombor yang lebih rendah pada jenama seperti NGK bermakna ia lebih cepat panas. Ada orang menggelar palam pencucuh ini lebih panas dan nombor 7 sejuk berbanding nombor 6 kerana lambat panas.

Nombor itu menggambarkan tahap haba yang boleh diterima palam pencucuh berkenaan lebih tinggi nombornya ianya lambat panas dan sesuai untuk operasi enjin panas seperti perjalanan jauh.

Ini kerana perbezaan panjang muncung tadi dan palam pencucuh panas yang panjang muncungnya, haba mengambil laluan lebih jauh dari elektrod untuk sampai ke bahagian bahagian berskru.

Jarak yang jauh menyebabkan haba lebih sukar hilang jadi ianya lebih panas. Palam pencucuh beroperasi dengan baik pada julat haba 400 Celcius hingga 900 Celsius.

Palam pencucuh yang terlalu panas menyebabkan pembakaran awal yang terlalu sejuk pula tidak dapat membakar campuran bahan api dengan baik serta menghasilkan banyak karbon.

Palam pencucuh yang paling baik ialah dari jenis Iridium. Denso Iridium paling baik kerana ia mempunyai hujung paling kecil. Ini menambah daya percikan api dihasilkan palam pencucuh berkenaan.

giant
30-10-07, 03:31 PM
Minimumkan kehausan enjin

SAYA baru membeli motosikal LC 135 yang digunakan untuk ke tempat kerja. Buat pengetahuan saudara saya berulang-alik dari Seremban ke Kuala Lumpur untuk ke tempat kerja dan selalu memecut lebih 110 km/j di lebuh raya. Apakah penjagaan dan pengubahsuian yang sesuai untuk motosikal saya agar berprestasi tinggi dan tahan lama.

------------

PEMELIHARAAN enjin yang baik banyak bergantung kepada minyak pelincir yang memastikan tahap kehausan enjin (yang sememangnya tidak dapat dielakkan) terkawal dan dapat diminima dengan sepenuhnya.

Ini menjadi lebih penting jika bebanan ke atas enjin lebih daripada kegunaan biasa. Panduan pengeluar selalunya berasaskan kepada penggunaan biasa motosikal dengan bebanan yang biasa.

Enjin yang sering dipandu laju dan dipecut memerlukan minyak pelincir lebih berprestasi.

Penggunaan Shell VSX ialah pilihan yang baik, kerana kualiti Shell VSX adalah terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin tinggi.

Minyak pelincir ialah ejen penyejukan dengan mengalirkan haba dari dinding silinder ke bahagian lain dan inilah sebabnya mengapa sesetengah enjin berprestasi tinggi direka dengan sistem penyejukan minyak selain sistem penyejukan cecair yang sedia ada.

Sebarang pengubahsuaian sudah tentu mendatangkan kesan pada motosikal anda. Tahap penggunaan bahan api mungkin meningkat dan pemasangan karburetor itu memerlukan penyesuaian dari segi tapak karburetor.

Lebih penting peningkatan kuasa ini perlu disesuaikan dengan penggunaan piston dan gegelang yang lebih berkualiti untuk memastikan ketahanan enjin.

Brek perlu dipertingkatkan untuk memastikan tahap keselamatan jentera bersesuaian.

Pengubahsuaian perlu dilakukan secara menyeluruh dan bukan bagi sesuatu komponen saja.

orenmasak
09-11-07, 05:01 PM
saya juga pengguna kriss2 110. masalah nye lari 90 km/j jer... pulas sampi abis . nak start pun susah... kalu bawak laju nanti terus semput .

kyser39099
10-05-08, 03:49 AM
saya nak tanya, penjagaan cat motorsikal sama dgn penjagaan cat kereta ke? ke ada wax yang berlainan?

marwanlolx
29-07-08, 10:42 PM
aku baru bli rg 2nd.
apak aku y bli
aku gne jelah
hemm
ni aku baru nk service sejak aku gune sebulan lalu
sbb dah smpai 2 ribu kilo dah
hemm
ape nak kne tgk ble nk service?
aku tak kisah kelajuan
janji enjin baik dan lancar

waklU!

whocare
17-07-09, 04:35 PM
yo bro .
aku pakai MZ MOSQUITO
tarikh dibeli : october 2007

problem : moto aku takde la modified pape .. cuma skrg moto aku cam xleh laju sangat
kalau duLu 90/100 selamba je . skrg kalau 70 pun dah gegar kuat
tambahan info . aku dah 3 kali jatuh ngan moto ni .
so ade pape advice ke ape .
anyway satu lagi . dimana boleh dapat barang spare part scooter ( mosquito ) yang murah murah area kL / n9 ?
thx u :icon_hit:

kurosaki
17-07-09, 08:40 PM
motor yg pakai skg....

Model Motor : kriss 110
Tahun dibeli : 2000 (lam geran 1995)
Top speed : 120kmh...skg up ckit la 140 kot....pas aku ganti barang racing sume....)
Major problem : Minyak hitam cepat kering
Kelebihan : jarang wat hal besar la...(servis ikut jadual)
Kekurangan : vibrate bila bwk laju n kuat makan minyak petrol..(motor da berusia kot)

bateri
21-07-09, 09:41 AM
yo bro .
aku pakai MZ MOSQUITO
tarikh dibeli : october 2007

problem : moto aku takde la modified pape .. cuma skrg moto aku cam xleh laju sangat
kalau duLu 90/100 selamba je . skrg kalau 70 pun dah gegar kuat
tambahan info . aku dah 3 kali jatuh ngan moto ni .
so ade pape advice ke ape .
anyway satu lagi . dimana boleh dapat barang spare part scooter ( mosquito ) yang murah murah area kL / n9 ?
thx u :icon_hit:
Cuba check belting dier and auto clucth takut dah ada problem. Spare part kat area KL paling mudah kat sentullah.

whocare
21-07-09, 12:48 PM
Cuba check belting dier and auto clucth takut dah ada problem. Spare part kat area KL paling mudah kat sentullah.


sentul ekh ? anyway terima kasih banyak2 .. anda sebut belting rite ? so maksud anda belting saya nak putus ke ape ?

bateri
21-07-09, 04:12 PM
sentul ekh ? anyway terima kasih banyak2 .. anda sebut belting rite ? so maksud anda belting saya nak putus ke ape ?
Takut dah kendur, sbb skuter jenis nie pakai V-belt, bila dah kendur pully enjin tidak dapat tarik dengan kemas pada pully tayar. Tu yang bunyi enjin kuat tapi pegi nyer slow ajer. Auto clucth pun main peranan jugak, ada kemungkinan spring yang ada pada componen clutch dah wear and tear. sekadar pendapat 20sen jerlah..

whocare
23-07-09, 02:26 PM
oh begitu rupanya
terima kasih later aku cek ngan pomen la

Bedah Ganaz
24-07-09, 12:37 PM
hi..nk tnye sket masalah moto ak nih, seat belakang xleh bukak...dah godek2 ngn kunci moto pon xleh gak..

moto yg sakit tu ialah modenas kriss 100..patern baru

guano nk bikin pulih seat moto nih??xleh bukak xleh isi myk ,dan xleh la moto nk hidup bebas..

masalah berlaku setelah ak nye kwn yg agak gemuk nak duduk dan tetibe je seat kuarkn bunyi "krek" ,bunyi cam seat xtutup rapat..

last2 xleh bukak langsung..

sesape leh tulun??? mekasih ..

Bedah Ganaz
24-07-09, 12:38 PM
hi..nk tnye sket masalah moto ak nih, seat belakang xleh bukak...dah godek2 ngn kunci moto pon xleh gak..

moto yg sakit tu ialah modenas kriss 100..patern baru

guano nk bikin pulih seat moto nih??xleh bukak xleh isi myk ,dan xleh la moto nk hidup bebas..

masalah berlaku setelah ak nye kwn yg agak gemuk nak duduk dan tetibe je seat kuarkn bunyi "krek" ,bunyi cam seat xtutup rapat..

last2 xleh bukak langsung..

sesape leh tulun??? mekasih ..

sry :dabel post plak..delete pls

PeeJay
24-07-09, 01:45 PM
alahh kesian nye bedah ... tU la nkO ganaz sangat...

tuH la ..mOto pun ada Had Muatan (BDM = 70kg) sahaja..bukan setakat Lori.. yG kawan nkO gemuK gi duduk atas seat rapuh tuH naper...

Ubat dia nkO kena cunGkil seat dgN screw driver la jawabnya kalu nak isi minYak..
nasihat gua .. singgah kedai moto, suruh pomen bukak dan betulkan balik lock kunci yg sudah terpelioK penyeK tuh .. tak mahaL.. Kalu pomen tuh cakap kena tukar lock kunci tuh aku wakil kan kau lempang jer pomen tuh .. kerje simple jer tuh ..

Sekian harap membantU...

p/s cuba nko tolak skit seat kedepan kalu nak bukak, mana tau kalu kalu menjadi..

arelifea
10-11-10, 11:41 AM
nk share skit.. heheh
Model Motor : Honda Wave 125s
Tahun dibeli : xingat coz abg aq punye. diturunkan kpdku :-??
Top speed : 140kmh tp sikalang ada kulang ma. 120kmh je bole pegi unless turun bukit dptla 140kmh blk. huhu :icon_biggrin:
Major problem : Minyak hitam licking, rim gelong skit, and bateri cam hampeh. tp skarang da ok la.
Kelebihan : first aq dpt da overhaul, now agak tiptop jgkla even standard je.
Kekurangan : Spare part ori je ade. local susah mau cari. lgpun takut xtahan n buatan ntah mane2 ntah..

RooTz
29-01-11, 10:03 PM
eerrr nk tanya nih... LC135 aku ada bunyi mcm tikus jer bila jln.... kenapa yek... isk dh laa bunyi dh macam2 kuar... nk gi kedai motor takut kene ketuk ngan tokey kedai lak... isk.....

ducatimonster
08-02-11, 03:16 PM
Geng, kat mana tempat yang terbaik basuh motor?

KiNgX
08-02-11, 03:19 PM
Geng, kat mana tempat yang terbaik basuh motor?

Ekekeke....kat kedai cuci motor dan kereta tak boleh ker?

ducatimonster
17-02-11, 08:04 PM
tak boleh sebarang geng...nanti air masuk ecu

heiya
20-02-11, 05:36 PM
Modenas Elegent 200
Tahun dibeli : 2010
Top speed : rekod so far aku wat...125km/h ngan rpm jarum kat 8...
Major problem : belum jumpa lg
Kelebihan : stable...pickup pun ok...
Kekurangan : pada pandangan aku la..once start enjin motor ni..kene tgu dia habihkan stabelize system dia...kalau tak..nanti masa ride..ada rasa semput..

faridz
19-05-11, 03:04 PM
tumpang tnya skit... aku pakai motor kawasaki ninja 250r.. bila aku nk pecut dia jdi semput..sebab ape yek...

KiNgX
19-05-11, 03:10 PM
tumpang tnya skit... aku pakai motor kawasaki ninja 250r.. bila aku nk pecut dia jdi semput..sebab ape yek...

Sebab moto yang pwer itu pakai minyak RON95 kot...hahahaha

sam scrambler
29-12-11, 08:35 PM
salam ...ak ade soklan nk tanyer tok org yg biase bwak 2 stroke x pon yg jiwa dye dh sebati dgn moto 2 stroke...kalo bawak tok jalan jauh,brape lame boleh jlan kalo bawak biase??nk elak supaya enjin x jam.moto ~suzuki bes rr110.

devil in angel
26-03-12, 02:49 PM
sdssadsaddsadsasasssssssssssssssssssssssssssssssss sss

antukopek
31-08-12, 12:39 AM
takde geng yg pkai superbike ke? biar aku start laa..

Kawasaki ZRX1200R
Tahun dibeli : 2010
Top speed : Meter sampai 260km/h... paling laju aku bawak 210km/h... tu pun dah kecut perut...
Major problem : belum jumpa lg
Kelebihan : bole bawak pegi keje (bole mencilok cam RXZ) Bole meleper kat track ulu yam - genting, bole konvoi pegi siam, stakat nak follow ZX14, hayabusa... tada hal. serba boleh laa..
Kekurangan : Bentuk yg tidak aerodynamic. dgn kata lain, tak potong angin. moto ni style retro old skool superbike...

setakat ni mmg puas hati motor ni. aku beli seken hen jek... model tahun 2002.